IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как се правят алуминиевите коли?

Това са 5-те ключови етапа от производството на съвременните шасита

Как се правят алуминиевите коли?
През последните две десетилетия автомобилната индустрия се промени изключително много. Дори ако забравим за алтернативните системи за задвижване (хибридни, електрически, водородни и др.), развитието в областта на потребителската електроника и системите за свързаност, автомобилите са изминали много дълъг път чисто като конструкция и заложените в нея производствени технологии. Едно от инженерните решения в тази посока е все по-широкото използване на алуминий. Да, той е по-скъп от конвенционалната стомана, но за сметка на това е по-лек, което в дългосрочен план означава по-малко разходи за гориво и по-ниски нива на изпускани в атмосферата вредни емисии. И така, какво трябва да знаем за производството на алуминиевите коли? Стъпка по стъпка.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Оформяне на метала
 
Оформянето на алуминиевите листове се извършва горе-долу по същия начин, по който и стоманата. Алуминиевите блокове се нагряват до 540 градуса по Целзий, след което се прекарват през серия от валяци до образуването на големи ролки от тънък лист алуминий. След това материалът може да бъде използван за производството на всичко: от бирени кенчета до автомобили. Процесът е идентичен – променя се само химичния състав на материала, в зависимост от това за какъв продукт ще бъде използван. В производството на един автомобил могат да бъдат използвани 15 различни алуминиеви сплави, всяка от които заздравена с мед и силиций.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Създаване на калъп
 
Освен традиционното формиране на детайли от алуминиев лист с помощта на преса, алуминиеви детайли понякога се създават и чрез изливане в специално създаден калъп, докато алуминият е в разтопено състояние. Това е най-простият, най-популярен и най-евтин начин да се създаде алуминиев детайл, например автомобилни джанти. По този начин могат да бъдат произведени и външни панели, като например капака на двигателя и вратите.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Заваряване
 
Алуминият не се заварява лесно.Оксидът на повърхността на алуминия има свойството да улавя определени газове по време на заваръчния процес, което създава микроскопични дупки в заварката, които от своя страна я отслабват. Вместо това, повечето алуминиеви панели в автомобилната индустрия се съединяват чрез индустриални лепила или нитове. Това е и причината някои производители да преоборудват конвейерите си, за да подменят традиционните машини за заваряване с такива, които могат да слепват детайли и да заваряват чрез лазер. Това е свързано с големи инвестиции, което неминуемо се отразява и на крайната цена на автомобилите.

 Как се правят алуминиевите коли?
 
Нитове вместо точкови заварки 
 
Нитовете замениха точковото заваряване в почти всеки процес, свързан с алуминиеви детайли. Те пробиват материала и съединяват два отделни компонента без висока температура (която може да деформира материала), искри или газове. Освен това нитовете са също толкова здрави, колкото точковите заварки, а и могат лесно да бъдат проверени от роботи – което е от изключително значение за безопасността. За сметка на това, заварките винаги преминават финално одобрение от хора, след като роботът приключи с тях.
 
Как се правят алуминиевите коли?
 
Flow-Drilling технология
 
Така се нарича процесът, при който няколко алуминиеви листа се закрепват един към друг с помощта на специални винтове. Те са заострени в долната си част, а резбата почва няколко милиметра по-нагоре. Без да се правят дупки в алуминиевите листове, специална машина започва да върти винта, който започва да нагрява алуминия, докато той омекне, след което заострената част го пробива. Резбата „захапва“ материала и винтът се затяга, а след като областта се охлади, алуминият се свива и създава здрава спойка.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Промяна на поточната линия

Тъй като алуминият не реагира на магнити, заводите, в които се сглобяват алуминиеви коли, обикновено разчита на вакуумни вендузи за преместването на отделните детайли. Друга специфика на тези заводи е факта, че използват по-малки и по-тихи роботи, което освобождава допълнително място и прави работата на хората на поточната линия много по-лесна. Подобно нещо отчете Ford при трансформацията на своя завод в Ривър Раудж, който бе пригоден за производството на новото поколение на пикапа F-150, чието купе е изградено изцяло от алуминий. 

 

 

0 от 500
  • #18
    6 rate up comment 0 rate down comment
    до: умора на Метала ( преди 9 години )
    Много добре знам какво е умора на метала, но както виждам ти не го знаеш. Учи се в дисциплините Металознание и Технология на металите на ТУ. Ако някога се беше докоснал до тези помагала, нямаше никога да избълваш подобни глупости. Умората на метала не е само при огъване или движение нагоре-надолу, както ти си мислиш. Има вибрации, натоварвания, напрежения, температури и т.н. Дълго е да обяснявам на неук човек, цяла инженерна дисциплина. А и да не беше, едва ли щеше нещо да вденеш.
  • #17
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Колко години ще ги карате тези коли с алуминиеви шасита да ви попитам? 50-60 години ли?Сигурни ли сте, че ще ползвате една кола толкова дълго време. Аз не съм много сигурен. !0-15-20 г. се ползва колата макс. Сега с новите технологии и и еко норми повече от 10-15 г. едва ли ще се ползват. За какво ще ви служи скъпото алуминиево шаси тогава, като стоманеното издържа доста повече. Говоря за цивилни коли. Ако сте състезатели ще разбера, че всеки грам повече в теглото ще е от значение.
  • #16
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ...препаратите с които обработват пътищата през зимата та те направо размазват стоманените елементи на колите.Я кажи как точно ги размазват, че нещо недоумявам какво искаше да кажеш?За корозията ли говориш? Стоманата може да се обработи така, че да е напълно корозоучтойчива. Има си начини и методи, но в повечето случай не се прави, просто защото няма смисъл. Корозията нищо не може да направи на дебелите стоманени елементи по шасито.трябва 2-30 г. даминат,за да има някакъв проблем евентуално
  • #15
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ти знаеш ли какво е умора на Метала? Това са елементи поставени на места на които постоянно се движат нагоре-надоло. При Самолетите това са крилата, те постоянно плавно се движат нагоре и надоло а са най-тежката част в самолета, защото те са и резервоара за гориво на самолета и са пълни с тонове керосин. То е все едно да вземеш тел и да я огъваш в едната и после в другата посока няколко пъти докато се отчупи. Само че къде купето се огъва така или калниците? Примера ти отново е неудачен.
  • #14
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Нали се сещате за алуминиевите носачи на ВАГ? Е нали уж сплавите на алуминия са по-здрави, а точно тези носачи си бяха консуматив. Стоманените издържат в пъти повече. Познайте защо?Предимствата на алуминиевите сплави са, че са по-леки, по-лесно се леят, пластично обработват и обработват с металорежещи инструменти. Всички тези неща са обаче за сметка на здравината. По-здраво от стоманата е титания, но е много скъп. Стоманата си остава класиката за здравина, цена и издръжливост.
  • #13
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Каква хлорна среда? И от кога се слага хлор при обработка на пътища през зимата? Освен това едно време в казармата всичко от тави, вилици лъжици, манерки, тенджери, ***, чинии всичко бе от алуминий. Някой манерки вероятно бяха 30-40 годишни никаква корозия нищо. А относно препаратите с които обработват пътищата през зимата та те направо размазват стоманените елементи на колите. Така, че примера ти изобщо не е удачен.
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Деца,няма по-здрава алуминиева сплав от стоманата. Не четете рекламни приказки и измишльотини!При специална обработка, добавки, налягане ие закаляване алуминиевата сплав може да се ДОБЛИЖИ до стоманата, но никога не може да достигне здравината и. Един от най-големите проблеми при алуминиевите сплави е умората на метала. И при стоманата го има, но се получава много по-бавно. Не случайно самолетите имат определен летателен час и след този нальот се унищожават, а не възстановяват.
  • #11
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Знаещ ( преди 9 години )
    Не се изразих правилно, не солена среда а хлорна беше по-правилно да напиша.
  • #10
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Знаещ ( преди 9 години )
    Разбирам аз, разбирам.Дуралуминия е здрав, но не колкото силумина.Освен това в солена среда корозира.Препаратите, които се ползват за обработка на пътищата зимата му влияят.Не е истина, че не корозира.Не говоря за ръжда а за корозия.Самолетите са друга бира не ги намесвай.
  • #9
    6 rate up comment 5 rate down comment
    История ( преди 9 години )
    Има доста история и натрупан опит в производствота на шасита/понякога и рами/ от алуминий. Но истински производдтвен опит и технология за високосерийно производство към момента имат само Ауди. Те произвеждат изцяло алуминиеви шасита и обемни рами на автомобили още от 90- год. на мналия век -А8 и А2. В средата на 90-те год. А8 беше на светлини години пред МБ,БМВ и Ягуар-алуминиева пространствена рама,куатро и типтроник.Може би и досега А8 D2 остава най-завършената луксозна лимозина.