IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как се правят алуминиевите коли?

Това са 5-те ключови етапа от производството на съвременните шасита

Как се правят алуминиевите коли?
През последните две десетилетия автомобилната индустрия се промени изключително много. Дори ако забравим за алтернативните системи за задвижване (хибридни, електрически, водородни и др.), развитието в областта на потребителската електроника и системите за свързаност, автомобилите са изминали много дълъг път чисто като конструкция и заложените в нея производствени технологии. Едно от инженерните решения в тази посока е все по-широкото използване на алуминий. Да, той е по-скъп от конвенционалната стомана, но за сметка на това е по-лек, което в дългосрочен план означава по-малко разходи за гориво и по-ниски нива на изпускани в атмосферата вредни емисии. И така, какво трябва да знаем за производството на алуминиевите коли? Стъпка по стъпка.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Оформяне на метала
 
Оформянето на алуминиевите листове се извършва горе-долу по същия начин, по който и стоманата. Алуминиевите блокове се нагряват до 540 градуса по Целзий, след което се прекарват през серия от валяци до образуването на големи ролки от тънък лист алуминий. След това материалът може да бъде използван за производството на всичко: от бирени кенчета до автомобили. Процесът е идентичен – променя се само химичния състав на материала, в зависимост от това за какъв продукт ще бъде използван. В производството на един автомобил могат да бъдат използвани 15 различни алуминиеви сплави, всяка от които заздравена с мед и силиций.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Създаване на калъп
 
Освен традиционното формиране на детайли от алуминиев лист с помощта на преса, алуминиеви детайли понякога се създават и чрез изливане в специално създаден калъп, докато алуминият е в разтопено състояние. Това е най-простият, най-популярен и най-евтин начин да се създаде алуминиев детайл, например автомобилни джанти. По този начин могат да бъдат произведени и външни панели, като например капака на двигателя и вратите.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Заваряване
 
Алуминият не се заварява лесно.Оксидът на повърхността на алуминия има свойството да улавя определени газове по време на заваръчния процес, което създава микроскопични дупки в заварката, които от своя страна я отслабват. Вместо това, повечето алуминиеви панели в автомобилната индустрия се съединяват чрез индустриални лепила или нитове. Това е и причината някои производители да преоборудват конвейерите си, за да подменят традиционните машини за заваряване с такива, които могат да слепват детайли и да заваряват чрез лазер. Това е свързано с големи инвестиции, което неминуемо се отразява и на крайната цена на автомобилите.

 Как се правят алуминиевите коли?
 
Нитове вместо точкови заварки 
 
Нитовете замениха точковото заваряване в почти всеки процес, свързан с алуминиеви детайли. Те пробиват материала и съединяват два отделни компонента без висока температура (която може да деформира материала), искри или газове. Освен това нитовете са също толкова здрави, колкото точковите заварки, а и могат лесно да бъдат проверени от роботи – което е от изключително значение за безопасността. За сметка на това, заварките винаги преминават финално одобрение от хора, след като роботът приключи с тях.
 
Как се правят алуминиевите коли?
 
Flow-Drilling технология
 
Така се нарича процесът, при който няколко алуминиеви листа се закрепват един към друг с помощта на специални винтове. Те са заострени в долната си част, а резбата почва няколко милиметра по-нагоре. Без да се правят дупки в алуминиевите листове, специална машина започва да върти винта, който започва да нагрява алуминия, докато той омекне, след което заострената част го пробива. Резбата „захапва“ материала и винтът се затяга, а след като областта се охлади, алуминият се свива и създава здрава спойка.

Как се правят алуминиевите коли?
 
Промяна на поточната линия

Тъй като алуминият не реагира на магнити, заводите, в които се сглобяват алуминиеви коли, обикновено разчита на вакуумни вендузи за преместването на отделните детайли. Друга специфика на тези заводи е факта, че използват по-малки и по-тихи роботи, което освобождава допълнително място и прави работата на хората на поточната линия много по-лесна. Подобно нещо отчете Ford при трансформацията на своя завод в Ривър Раудж, който бе пригоден за производството на новото поколение на пикапа F-150, чието купе е изградено изцяло от алуминий. 

 

 

0 от 500
  • #8
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Там е работата, че ти нищо не разбираш. Алуминиевите сплави са много здрави. Едно време учихме за Дуралуминия, който е открит още преди повече от 100 години. Та тази сплав на алуминия е със здравина на желязо, но е три пъти по лек. Сега не съм в течение на новите технологии, но предполагам, че сплавите на алуминия не отстъпват по здравина на стоманата а по-тегло както писах е в пъти по-лек. Колко алуминий има в Хонда или БМВ не знам, но знам, че алуминиевите сплави са в пъти по-леки от стоманата
  • #7
    7 rate up comment 0 rate down comment
    До последните двама ( преди 9 години )
    Със всичко е така - или избираш по-скъпото и по-добро за експлоатация / а е по-скъпо защото е по-трудно за изработка /. Или избираш по-евтиното и по-лесно за изработка - респективно с повече недостатъци.Иначе още преди 15 години Ауди пуснаха А2 - изцяло алуминиево с 90 коня дизел правеше 0-100 за под 10 секунди и вдигаше почти 200 км/ч. Харчеше малко, не корозираше и струваше майка си и баща си.
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Пример за долният коментар е самолетостроенето
  • #5
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Знаещ ( преди 9 години )
    Там е работата, че понеже алуминия не притежава якостта на стоманата крайния продукт не е толкова лек колкото всички си мислят.HONDA S2000 е алуминиева и тежи около 1300кг.Едно BMWZ4 не е алуминиево и тежи пак горе долу толкова.А6 е алуминиево цялото пък теглото му е колкото на Е клас, на който само калниците са алуминиеви.
  • #4
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Да бе, нищожни! Стоманата е по-тежка и по лошото е че корозира. Алуминия е лек и не корозира. Това не само, че не е незначително а е огромна разлика. По ниското тегло води до по-добра динамика и по-малък разход на гориво, както и по-малко износване на ходовата част, тъй като е натоварена с по-леко купе а и по-добро спиране, заради по-ниско тегло както и по-малко износване на спирачните системи. Това незначително ли е? Освен това алуминиевите сплави отдавна са достигнали здравината на стоманата.
  • #3
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Знаещ ( преди 9 години )
    За сега стоманата си остава един високотехнологичен материал, който е по-евтин, поглъща по-малко енергия за изработката си и при процеса на добиването му се отделят 10 пъти по-малко вредни емисии в атмосферата.За да се докара здравината на 1мм лист стомана алуминиевия трябва да е с дебелина минимум 1,7мм.Общо взето предимствата на алуминия за сега са нищожни.
  • #2
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Джанго ( преди 9 години )
    Коли от халумин - любимите ми
  • #1
    5 rate up comment 1 rate down comment
    ЖЖ ( преди 9 години )
    https://***.youtube.com/watch?v=Tfc1p8eVcwoБез коментар.