IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

170 са електромобилите в България

Изоставаме значително от Европа, твърдят анализатори

170 са електромобилите в България

170 са електромобилите в България
Tesla Model S. Снимка: архив Ройтерс

Само 170 електромобила се движат засега в България. От тях 134 са леките автомобили, 34 лекотоварните, а автобусите – едва два броя. Това прави нищожните 0,0047% от общия брой автомобили в България, показват резултатите от анализ, изготвен от Индустриален клъстер “Електромобили” (ИКЕМ).

Към октомври 2015 г. в България другите регистрирани електрически превозни средства, като мотопеди и мотоциклети, са 444, или 0,27% от общия брой мотоциклети в България. В края на 2015 г. няма регистрирани водородни коли.

През 2013 г. регистрираните общо електрически превозни средства в България са били 232 броя.

Кой движи пазара на електромобили?

Анализаторите се позовават на световната практика и твърдят, че този пазар ще мине през първо бизнеса, общините и отговорните държавни администрации. Очакват се и покупки от хора с екологично мислене. Чак накрая българският шофьор ще направи крачката към купуването на електромобил.

С такива разполагат вече куриерски компании и таксита.

Изоставаме значително от Европа, пазарът на електромобили в България на този етап е много малък, казват експертите. Единичните продажби според тях са движени само от PR-съображения.  От друга страна, технологията е млада и навлизането й е възможно само с държавна подкрепа, казва се в анализа.

Статистиката за дела на електромобилите в продажбите на нови коли през първото полугодие на 2015 в света показва, че абсолютен световен лидер е Норвегия – 22,9%, следвана от Холандия – 5,2%; Великобритания – 1,2%; САЩ – 0,8%; Германия – 0,6%; Япония - 0,6%. Тя е единствената държава със спад на продажбите (-20%), дължащ се на прекратяването на субсидиите и особеностите на местното потребление (хибриди).

Възпиращи фактори за покупка

Решаващ фактор е цената, констатират експертите. Те обаче са оптимисти като отбелязват, че допреди десетина години мобилните телефони бяха атракция и скъпо удоволствие.

С електромобилите ще бъде същото в един следващ аналогичен период. Въпрос на технологии, възможности, модели и не на последно място – политика и държавническо отношение по темата електрическа мобилност, смятат те. И отчитат, че са необходими финансови стимули от държавата.

Влияние оказват и редица други фактори, като бедността – България е държавата с най-ниски доходи в ЕС, малък по обем пазар на нови автомобили (20-22 хил. годишно), липса на зарядна инфраструктура, ограниченият пробег на колите, липсата на субсидии.

Освобождаването на електрическите превозни средства от данък МПС в България не е стимул, тъй като размерът му е несъразмерно по-малък от ценовата разлика, казва се още в анализа. Анализаторите подчертават, че ако бъдат въведени субсидии, те трябва да действат максимум за срок от 5 години.

Като други фактори се сочат средата с високата степен на несигурност, състоянието на пътната инфраструктура, потребителският манталитет.

Конверсия на стандартни коли към електрически

Цените за конверсия варират от 10 хил. до 20 хил. лева, изчисляват от ИКЕМ. Те смятат, че ако се изчистят пречките по пътя на конверсията, годишните реализирани конверсии имат потенциал да бъдат няколко хиляди. Основен проблем към момента е липсата на ясен и достъпен модел за узаконяване на направените преработки.

Към края на 2015 г. в  България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки за зареждане на електрически превозни средства.

Този сектор ще се развива в България, а страната ни има потенциал за такова производство. Но той следва да бъде обединен, подкрепен и “отглеждан” държавнически, като се обърне внимание на местния бизнес, казват експертите от ИКЕМ.

Още икономически новини от България четете в Investor.bg

0 от 500
  • #6
    33 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Каква държава бе човек, ти в кой свят живееш? Тука държавата мисли само как да открадне повече пари, как да ти качи тока, акциза на ракията, цигарите, горивата, винетки, данъци, такси. Ти видял ли си някъде по света държава, която да ти иска 20% данък, за това че ядеш хляб? За това че пиеш вода? За това че си болен и че се лекуваш? 20% ДДС е навсякъде и на всичко. Той тръгнал нашия да си представя, че държавата ще хвърли милиони, за зарядни станции, това може да стане само под натиск от Европа.
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Този ( преди 9 години )
    тези 30 зарядни колонки са с много малка мощност и отнемат много време.
  • #4
    4 rate up comment 4 rate down comment
    :) ( преди 9 години )
    Прибираш електромобила в гаража и го свързваш с електрическата мрежа. Сутринта разкачаш и отиваш на работа, прибираш се и пак в контакта. Това е вариант.
  • #3
    10 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не знмаех, че сме толкова малко хората с електромобили в България. Все си мислех, че сме повече. Дано да стане така! Трябва обаче и държавата да удари едно рамо, както е навсякъде по света. Да направят колконки за зареждане навсякде. Не само по моловете и паркинзите, а и по бензиностанции, магистралите и навсякъде. Не е толкова скъпо. Аз съм си направил такава в къщи. Сложил съм соларни панели. Първоначалната инвестиция си струва. Много бързо се възвръща и не си зависим от НЕК.
  • #2
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Е как така няма коли с водородни горивни клетки в БГ?Все пак има толкова привърженици.
  • #1
    32 rate up comment 2 rate down comment
    geo ( преди 9 години )
    като започнат да ги продават от Европа на старо бързо ще наваксаме :)