IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

170 са електромобилите в България

Изоставаме значително от Европа, твърдят анализатори

170 са електромобилите в България

170 са електромобилите в България
Tesla Model S. Снимка: архив Ройтерс

Само 170 електромобила се движат засега в България. От тях 134 са леките автомобили, 34 лекотоварните, а автобусите – едва два броя. Това прави нищожните 0,0047% от общия брой автомобили в България, показват резултатите от анализ, изготвен от Индустриален клъстер “Електромобили” (ИКЕМ).

Към октомври 2015 г. в България другите регистрирани електрически превозни средства, като мотопеди и мотоциклети, са 444, или 0,27% от общия брой мотоциклети в България. В края на 2015 г. няма регистрирани водородни коли.

През 2013 г. регистрираните общо електрически превозни средства в България са били 232 броя.

Кой движи пазара на електромобили?

Анализаторите се позовават на световната практика и твърдят, че този пазар ще мине през първо бизнеса, общините и отговорните държавни администрации. Очакват се и покупки от хора с екологично мислене. Чак накрая българският шофьор ще направи крачката към купуването на електромобил.

С такива разполагат вече куриерски компании и таксита.

Изоставаме значително от Европа, пазарът на електромобили в България на този етап е много малък, казват експертите. Единичните продажби според тях са движени само от PR-съображения.  От друга страна, технологията е млада и навлизането й е възможно само с държавна подкрепа, казва се в анализа.

Статистиката за дела на електромобилите в продажбите на нови коли през първото полугодие на 2015 в света показва, че абсолютен световен лидер е Норвегия – 22,9%, следвана от Холандия – 5,2%; Великобритания – 1,2%; САЩ – 0,8%; Германия – 0,6%; Япония - 0,6%. Тя е единствената държава със спад на продажбите (-20%), дължащ се на прекратяването на субсидиите и особеностите на местното потребление (хибриди).

Възпиращи фактори за покупка

Решаващ фактор е цената, констатират експертите. Те обаче са оптимисти като отбелязват, че допреди десетина години мобилните телефони бяха атракция и скъпо удоволствие.

С електромобилите ще бъде същото в един следващ аналогичен период. Въпрос на технологии, възможности, модели и не на последно място – политика и държавническо отношение по темата електрическа мобилност, смятат те. И отчитат, че са необходими финансови стимули от държавата.

Влияние оказват и редица други фактори, като бедността – България е държавата с най-ниски доходи в ЕС, малък по обем пазар на нови автомобили (20-22 хил. годишно), липса на зарядна инфраструктура, ограниченият пробег на колите, липсата на субсидии.

Освобождаването на електрическите превозни средства от данък МПС в България не е стимул, тъй като размерът му е несъразмерно по-малък от ценовата разлика, казва се още в анализа. Анализаторите подчертават, че ако бъдат въведени субсидии, те трябва да действат максимум за срок от 5 години.

Като други фактори се сочат средата с високата степен на несигурност, състоянието на пътната инфраструктура, потребителският манталитет.

Конверсия на стандартни коли към електрически

Цените за конверсия варират от 10 хил. до 20 хил. лева, изчисляват от ИКЕМ. Те смятат, че ако се изчистят пречките по пътя на конверсията, годишните реализирани конверсии имат потенциал да бъдат няколко хиляди. Основен проблем към момента е липсата на ясен и достъпен модел за узаконяване на направените преработки.

Към края на 2015 г. в  България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки за зареждане на електрически превозни средства.

Този сектор ще се развива в България, а страната ни има потенциал за такова производство. Но той следва да бъде обединен, подкрепен и “отглеждан” държавнически, като се обърне внимание на местния бизнес, казват експертите от ИКЕМ.

Още икономически новини от България четете в Investor.bg

0 от 500
  • #26
    5 rate up comment 2 rate down comment
    peposhi ( преди 9 години )
    Смених добре поддържано Ауди А4 Авант 1.9tdi за Нисан Лийф. Средният разход на Нисана на 100км в момента е 15.5квч. Аудито гореше средно 6.5 литра дизел на сто. Сметнете кое е с по нисък разход.
  • #25
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    "Надали някой от тук пишещите е притежавал седан 5м дълъг и 2м широк с 400кс, за да знае каква е поддръжката му."Личи си че и ти не си поддържал, отдавна смените на масла са на по 30-50к км, а не на 10к, не сме 80та година на миналия век. Литър масло е по 30лв, смятай нататък. Останалите цифри не искам да ги коментирам, че съвсем са в сферата на фантастиката. Ако си взел тази кола от морга, може и да са истина всъщност
  • #24
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Гледай те какво се получава в нашата държава. Става въпрос за 3008 пежо. 2.0 HDI 136 к.с и пак, но 2.0 HDI Hybrid4 163 к.с. Данъка на не хибрида е 497 лв на хибрида 797 лв. Какво да говорим Отделно да не говорим че тоя автомобил реално двг. тоест замърсителя е 136 к.с. И кола на 15 години по евтин данък, а на новата скача до небесата е за ко ни е туй евро6+ като бай Кольо с дъртия камаз бълва повече мръсотии от един ТЕЦ. То тия щета хората ги мисля ама тука няма кой.
  • #23
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Да не забравяме че петролните рафинериите също използват много електроенергия. Как горивото идва до вас?Рафинериите трябва да произведат гориво за корабите с които ще им се достави петрола и за камионите които ще захранят бензиностанциите."Нещата не са черно-бели."
  • #22
    8 rate up comment 7 rate down comment
    xDrive35d ( преди 9 години )
    Интересно е ако примерно 40-50% от автомобилите в света станат електрически, какво ще е замърсяването на околната среда от токсичните радиоактивни отпадъци на атомните електроцентрали. Ако приемем че примерно част от електроенегрията може да дойде от слънчеви панели, то би трябвало да се вземе под внимание какво става с тези панели след края на екплоатацията им. Нещата не са черно-бели.
  • #21
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Ицо Ботев ( преди 9 години )
    Тук в Канада бензина обикновен е 94.9 канадски долара поради тази причина в последните 6 месеца продажбите на този вид автомобили е почти 0. Сигурно ако продължава тенденцията за спад на цената на горивата тези които имат вече такива ще искат да ги върнат.
  • #20
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Sosa ( преди 9 години )
    И аз познавам един бай Пенчо който е на въртял над 300 000км. С тесла в багажника на Москивча!
  • #19
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Батко ( преди 9 години )
    Един черен на име Данте в САЩ мина 200 хил км с Тесла Модел S още преди 1 година.
  • #18
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Всъщност Бюрн вече е на 209 000кмНякой още да философства за трудното навъртане на километри в Норвегия?
  • #17
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Този ( преди 9 години )
    Щом бензина в Норвегия е 3лв/литър при 13л/100км средно за 200 хил км е спестил само от гориво почти 39000 евро.