IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

170 са електромобилите в България

Изоставаме значително от Европа, твърдят анализатори

170 са електромобилите в България

170 са електромобилите в България
Tesla Model S. Снимка: архив Ройтерс

Само 170 електромобила се движат засега в България. От тях 134 са леките автомобили, 34 лекотоварните, а автобусите – едва два броя. Това прави нищожните 0,0047% от общия брой автомобили в България, показват резултатите от анализ, изготвен от Индустриален клъстер “Електромобили” (ИКЕМ).

Към октомври 2015 г. в България другите регистрирани електрически превозни средства, като мотопеди и мотоциклети, са 444, или 0,27% от общия брой мотоциклети в България. В края на 2015 г. няма регистрирани водородни коли.

През 2013 г. регистрираните общо електрически превозни средства в България са били 232 броя.

Кой движи пазара на електромобили?

Анализаторите се позовават на световната практика и твърдят, че този пазар ще мине през първо бизнеса, общините и отговорните държавни администрации. Очакват се и покупки от хора с екологично мислене. Чак накрая българският шофьор ще направи крачката към купуването на електромобил.

С такива разполагат вече куриерски компании и таксита.

Изоставаме значително от Европа, пазарът на електромобили в България на този етап е много малък, казват експертите. Единичните продажби според тях са движени само от PR-съображения.  От друга страна, технологията е млада и навлизането й е възможно само с държавна подкрепа, казва се в анализа.

Статистиката за дела на електромобилите в продажбите на нови коли през първото полугодие на 2015 в света показва, че абсолютен световен лидер е Норвегия – 22,9%, следвана от Холандия – 5,2%; Великобритания – 1,2%; САЩ – 0,8%; Германия – 0,6%; Япония - 0,6%. Тя е единствената държава със спад на продажбите (-20%), дължащ се на прекратяването на субсидиите и особеностите на местното потребление (хибриди).

Възпиращи фактори за покупка

Решаващ фактор е цената, констатират експертите. Те обаче са оптимисти като отбелязват, че допреди десетина години мобилните телефони бяха атракция и скъпо удоволствие.

С електромобилите ще бъде същото в един следващ аналогичен период. Въпрос на технологии, възможности, модели и не на последно място – политика и държавническо отношение по темата електрическа мобилност, смятат те. И отчитат, че са необходими финансови стимули от държавата.

Влияние оказват и редица други фактори, като бедността – България е държавата с най-ниски доходи в ЕС, малък по обем пазар на нови автомобили (20-22 хил. годишно), липса на зарядна инфраструктура, ограниченият пробег на колите, липсата на субсидии.

Освобождаването на електрическите превозни средства от данък МПС в България не е стимул, тъй като размерът му е несъразмерно по-малък от ценовата разлика, казва се още в анализа. Анализаторите подчертават, че ако бъдат въведени субсидии, те трябва да действат максимум за срок от 5 години.

Като други фактори се сочат средата с високата степен на несигурност, състоянието на пътната инфраструктура, потребителският манталитет.

Конверсия на стандартни коли към електрически

Цените за конверсия варират от 10 хил. до 20 хил. лева, изчисляват от ИКЕМ. Те смятат, че ако се изчистят пречките по пътя на конверсията, годишните реализирани конверсии имат потенциал да бъдат няколко хиляди. Основен проблем към момента е липсата на ясен и достъпен модел за узаконяване на направените преработки.

Към края на 2015 г. в  България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки за зареждане на електрически превозни средства.

Този сектор ще се развива в България, а страната ни има потенциал за такова производство. Но той следва да бъде обединен, подкрепен и “отглеждан” държавнически, като се обърне внимание на местния бизнес, казват експертите от ИКЕМ.

Още икономически новини от България четете в Investor.bg

0 от 500
  • #16
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    сори брато но не позна нито карам гоуф нито пък дизел. всъщност като каза за дизел само един единствен съм имал до сега немски и намразих дизелите. така че хайде по полека! твърдо за съм за електромобилите и хибридите както и тези с горивна клетка. съвсем скоро само тези 3 вида коли ще се движат в градовете когато замърсяванията станат изключително високи.
  • #15
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Невъзпитан ( преди 9 години )
    Вероятно е невъзпитано да наричаш някого лъжец или дървен философ. На мен обаче не ми пука и припомням информацията от текста горе. Само 170 електромобила! Колкото и дървени философи да пишат тук, сякаш са собственици на нова Тесла, те са пишман разбирачи и фантазьори. Преди да седнете да пишете, поне измихте ли си дизеловите Голфове?
  • #14
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Всъщност бензина в Норвегия е 3лв за литър
  • #13
    14 rate up comment 10 rate down comment
    До фена на Star wars ( преди 9 години )
    Надали някой от тук пишещите е притежавал седан 5м дълъг и 2м широк с 400кс, за да знае каква е поддръжката му.Да се опитаме да сметнем за 200 хил км20 смени на масло по 300е = 6000 евросреден разход 14л/100км = 28000 евроролки, акумулатори, гърнета, гарнитури, катализатори и др. ремонти = 4-5000 евроелектромобилите не плащат за паркинг в централните части на градовете = 2000 евроелектромобилите не плащат данъци = 2500 евро за 2-3 годСтанаха над 40 хил евро
  • #12
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Sosa ди долния потен ( преди 9 години )
    Бумът в Норвегия може да не продължи още дълго. Правителството обяви, че постепенно ще започне да намалява стимулите през 2018 г. Никоя друга европейска държава не предлага толкова щедри бонуси.
  • #11
    10 rate up comment 8 rate down comment
    До сосчето ( преди 9 години )
    Сосче ти май доста трева си пасал?То е ясно че в студа и лошия път разхода расте. Ако за норвежците беше такъв проблем колата, нямаше да я купуват. В Норвегия има хубави пътища и зарядни станции и хората си карат колите, а не като тук. Изгледай 50 клипчета на Bjorn Nyland за да се убедиш колко километра е изминал, че май се мисиш за голям потенциал.
  • #10
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Sosa ди Този ( преди 9 години )
    Фантазия, тука ако мислиш , че пасем трева си се объркал.! Ето ти едни линк че как пробега на тесла пада с до 40% че и повече през зимата. А в Норвегия е доста дълга. А 200 000км. За 2 години ще ти кажа , че тоя трябва да е спал в колата за да ги измине. Смени ти колко км. са това на ден при зимни условия и колко време се зарежда Теслата. Ето и статията.http://***.ecars.bg/blogs/elektromobili-1/962-spad-probeg-tesla-model-s-minusovi-temperaturi
  • #9
    25 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Пък на мен един познат от Star Wars, който се казва Хан Соло ми каза, че откакто кара звездолета е спестил няколко милиарда за няколко милиарда светлинни години. Мисля един звездолет да си взема, а ти много на норвежците не им вярвай, особено, когато са пили водка! Всъщност кога не са...
  • #8
    13 rate up comment 12 rate down comment
    Този ( преди 9 години )
    Тъй като има доста върли противници на електромобилите които си държат, че колите с ДВГ са по-рентабилни реших да питам един собственик на Модел S за разходите му по поддръжка. За малко над 2 години норвежеца е навъртял 200 хил км. Казва че е препоръчително колата да ходи на преглед в сервиз на всеки 30хил км, но не било задължително. На 100 хил км поддръжката му струвала 500 евро за накладки, чистачки, спирачна течност и по климатика. Сметнал е че през тези километри е спестил 40 хил евро.
  • #7
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    България не е много голяма и само 5 мощни зарядни станции в най-големите ни градове ще са супер.На Тесла една 120kw им струва 100-175000$ в зависимост от броя изводи.Като знаем колко милиони се крадат по неосъществени ремонти на пътища...