IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Истината за Volkswagen и нацистите

Повечето митове за историята на марката не са верни

Истината за Volkswagen и нацистите

През последните години много често се говори за Volkswagen. Противниците на марката, които нескрито злорадстват след избухването на дизеловия скандал, често посочват нейното минало. И най-вече връзката на германския производител с нацистите и техния водач Адолф Хитлер, който дори често е сочен за създател на марката. С помощта на изданието Jalopnik ще се опитаме да изясним доколко вярно е всичко това.
Истината за Volkswagen и нацистите
Истината е доста по-сложна от баналното обяснение, според което нацистите са основали Volkswagen. Твърденията, че компанията е била едва ли не покровителствана от Хитлер също не са много верни. Та повечето снимки на Фюрера в кола са направени в Mercedes. Друга германска марка - Opel, също работи за управляващите Германия по това време. Да не говорим, че самият Хенри Форд има поздравителна картичка от Хитлер за работата си.

Фундаменталната идея, стояща зад Volkswagen, е тази за направата на народен автомобил. Тя е сред целите, които си поставя Фюрера и дава името на марката. Но се появява далеч преди нацизма - още с излизането на първите серийни автомобили. Опит за направата на такава машина е Oldsmobile Curved Dash, който се появява още през 1905 г. А излезлият малко след това - през 1908 г., Ford Model T си става първият наистина народен автомобил.
Истината за Volkswagen и нацистите
Дори в Германия идеята за създаването на подобно превозно средство не принадлежи на Хитлер. Примитивният и до голяма степен напомнящ на легендарния Beetle - Hanomag Kommisbrot, се появява още през 1925 г. Като предшественик на "бръмбара" може да бъде посочен и Standard Superior, който дори е рекламиран с помощта на думата "volkswagen". А той също се появява още преди нацистите.
Истината за Volkswagen и нацистите
Друго популярно заблуждение е, че самият Адолф е проектирал дизайна на автомобила, който по-късно се превръща във VW Beetle. Хитлер действително прави няколко скици и те приличат отчасти на финалния Beetle. Далеч по-сериозна обаче е приликата им с Mercedes-Benz 130H. На всичко отгоре Фюрерът не е автомобилен инженер, така че няма как той да е измислил подобно нещо.

Друго популярно твърдение е, че Фердинанд Порше е проектирал колата. То е близо до истината, но не е съвсем. Факт е, че Порше с помощта на Ервин Коменд създават автомобила, който в крайна сметка се превръща в Beetle, но в случая не става дума за самостоятелна работа. Всъщност крайният резултат обединява идеите на конструкторите от цяла Европа и най-вече Германия.
Истината за Volkswagen и нацистите
А основата е дадена още през 20-те години на века от машините с обтекаем дизайн, създадени от Едмунд Румпел. Формата на шасито, задното разположение на мотора, въздушното охлаждане и приличащата на скарабей конструкция са изучавани от редица конструктори по това време. Автомобилният журналист и дизайнер Йозеф Ганц започва да строи приличащи на Beetle коли за компанията Adler. Ганц е евреин и нацистите правят всичко възможно да изтрият участието му в автомобилната история на Германия, към която той има сериозен принос.

На свой ред Mercedes произвежда споменатия вече 130H, както и 170H. Чешката Tatra прави големи и красиви автомобили с поставен отзад V8 с въздушно охлаждане. Именно Tatra впечатлява Хитлер и вдъхновява Фердинанд Порше. Това вдъхновение стана причина през 1965 г. VW да изплати на чехите 1 млн. марки като част от съдебно споразумение.

Що се касае до самата компания Volkswagen, тя също не е създадена от нацистите въпреки твърденията. Когато Хитлер иска да създаде "народен автомобил" (идеята не е негова, както стана ясно) и дава тази задача на Порше, конструкторът има нужда от завод и организация, която да свърши това. Та тази организация получава името Kraft durch Freude (KdF), което в превод означава "сила чрез радост".
Истината за Volkswagen и нацистите
Всъщност това е съществуваща фирма, която организира туристически пътувания и урежда наемането на проститутки. Целта е подобряване на живота на обикновения германски гражданин. Същото се цели и с направата на "народния автомобил", който в крайна сметка е прекръстен на KdF-Wagen. А населението получава специална спестовна схема, която му позволява за си купи колата.

Създаден е цял град близо до Фалерслебен. Изграден е огромен завод, както и казарми, в които да живеят хората. Сега някой ще си помисли - нацистите са го направили и съответно именно те са създали Volkswagen. Това е и така, и не е - под управлението на KdF не е построен нито един "граждански" Beetle. Нито един!
Истината за Volkswagen и нацистите
Започва Втората световна война, която на практика убива KdF. Фабриката започва да произвежда военна техника, като в нея се включват и няколко варианта на Beetle/KdF. Те обаче са използвали за командни автомобили за армията и не се продават на обикновените граждани.

Сред войната в завода настъпва хаос, както е и в цяла Германия. Градът е преименуван на Волфсбург и се намира в зоната под британска окупация, а хората отчаяно си търсят работа. В крайна сметка предприятието започва работа под ръководството на майор Айвън Хърст, а първите "граждански" коли са произведени едва, след като нацистите вече са извън играта. Постепенно управлението на завода е прехвърлено на новите германски власти.
Истината за Volkswagen и нацистите
Начело е поставен бившият служител на Opel - Хайнц Нордхофф, а малко след това се появява Volkswagenwerk AG, който започва да произвежда първите Beetle, Ghia и други модели. За да се стигне до тези коли, които сега се движат по пътя.

Снимки: Интернет

Тагове: volkswagen beetle
0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Браво ( преди 4 години )
    Ей такава пропаганда ми се чете, а не простовата и елементарна!Направо безмалко да повярва човек на написаното, браво!
  • #16
    8 rate up comment 1 rate down comment
    д-р. Куртев ( преди 9 години )
    Най-много ми хареса организацията Kraft durch Freude (KdF) !!
  • #15
    10 rate up comment 7 rate down comment
    М еги ( преди 9 години )
    Хей,аз като карам Рено и съм доволен да се чувствам ли прокълнат а!Дошо до до Дошо и определено не живея в сервиза а в къщи и сервиз посещавам за смяна на консумативи от които се нуждаят всички автомобили.Що се отнася до Фолксваген и Хитле,тогава както и сега с дизел гейт измамата въпросният лъже целият германски народ да спестява за собствен автомобил и така събира милиони за въоръжаване на армията си,която бе победена от "Руската мечка" с проста техника и героизъм.
  • #14
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    "ей тук ще сложим оня софтуер, та света да види какво е измама на едро!"Аз залагам на репликата: Ей тук ще сложим един софтуер, да види света какво е немска газова камера!
  • #13
    9 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо до до Дошо ( преди 9 години )
    Щом ти е смешно ...алуди или рено да си купиш дано!До видиш какво е да живееш в сервиза.
  • #12
    11 rate up comment 12 rate down comment
    Курт Вагенщайн ( преди 9 години )
    Немската инженерна мисъл е изобретила външните тоалетни на бирфеста.
  • #11
    24 rate up comment 5 rate down comment
    Дошо ( преди 9 години )
    На 1-та снимка чичко Поршо казва на Хитлер: ей тук ще сложим оня софтуер, та света да види какво е измама на едро!
  • #10
    13 rate up comment 18 rate down comment
    бъчваря ( преди 9 години )
    Ей, вие изкарахте Хитлер ни лук ял, ни лук мирисал. Сега ако го изкарате и невинен за десетките милиони жертви през Втората световна война, цена няма да имате :) Това е типичната американска пропаганда днес, преиначавайки и нова и стара история. Има свободни работни места в Македония. Кандидатирайте се, ще ви вземат без проблем.
  • #9
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    IBM са произвеждали и доставяли машините които автоматизирано са картотекирали и са правили карти с информация за всеки концлагерист. Hugo Boss e бил симпатизант на Хитлер и напрактика от фалита го спасява договорът с нацистите за изработка на военни униформи и по специално на SS частите. Това не е тайна, просто такива са били времената и в това няма нищо срамно.
  • #8
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    Не бе, той бръмбъра ама въобще не е краден от Татра. Татра само е вдъхновила Порше да направи бръмбъра, а пък милионите които ФВ изплащат на Татра след войната са единаствено и само в знак на добра воля. Мдаа, за малко да повярвам.