IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Истината за Volkswagen и нацистите

Повечето митове за историята на марката не са верни

Истината за Volkswagen и нацистите

През последните години много често се говори за Volkswagen. Противниците на марката, които нескрито злорадстват след избухването на дизеловия скандал, често посочват нейното минало. И най-вече връзката на германския производител с нацистите и техния водач Адолф Хитлер, който дори често е сочен за създател на марката. С помощта на изданието Jalopnik ще се опитаме да изясним доколко вярно е всичко това.
Истината за Volkswagen и нацистите
Истината е доста по-сложна от баналното обяснение, според което нацистите са основали Volkswagen. Твърденията, че компанията е била едва ли не покровителствана от Хитлер също не са много верни. Та повечето снимки на Фюрера в кола са направени в Mercedes. Друга германска марка - Opel, също работи за управляващите Германия по това време. Да не говорим, че самият Хенри Форд има поздравителна картичка от Хитлер за работата си.

Фундаменталната идея, стояща зад Volkswagen, е тази за направата на народен автомобил. Тя е сред целите, които си поставя Фюрера и дава името на марката. Но се появява далеч преди нацизма - още с излизането на първите серийни автомобили. Опит за направата на такава машина е Oldsmobile Curved Dash, който се появява още през 1905 г. А излезлият малко след това - през 1908 г., Ford Model T си става първият наистина народен автомобил.
Истината за Volkswagen и нацистите
Дори в Германия идеята за създаването на подобно превозно средство не принадлежи на Хитлер. Примитивният и до голяма степен напомнящ на легендарния Beetle - Hanomag Kommisbrot, се появява още през 1925 г. Като предшественик на "бръмбара" може да бъде посочен и Standard Superior, който дори е рекламиран с помощта на думата "volkswagen". А той също се появява още преди нацистите.
Истината за Volkswagen и нацистите
Друго популярно заблуждение е, че самият Адолф е проектирал дизайна на автомобила, който по-късно се превръща във VW Beetle. Хитлер действително прави няколко скици и те приличат отчасти на финалния Beetle. Далеч по-сериозна обаче е приликата им с Mercedes-Benz 130H. На всичко отгоре Фюрерът не е автомобилен инженер, така че няма как той да е измислил подобно нещо.

Друго популярно твърдение е, че Фердинанд Порше е проектирал колата. То е близо до истината, но не е съвсем. Факт е, че Порше с помощта на Ервин Коменд създават автомобила, който в крайна сметка се превръща в Beetle, но в случая не става дума за самостоятелна работа. Всъщност крайният резултат обединява идеите на конструкторите от цяла Европа и най-вече Германия.
Истината за Volkswagen и нацистите
А основата е дадена още през 20-те години на века от машините с обтекаем дизайн, създадени от Едмунд Румпел. Формата на шасито, задното разположение на мотора, въздушното охлаждане и приличащата на скарабей конструкция са изучавани от редица конструктори по това време. Автомобилният журналист и дизайнер Йозеф Ганц започва да строи приличащи на Beetle коли за компанията Adler. Ганц е евреин и нацистите правят всичко възможно да изтрият участието му в автомобилната история на Германия, към която той има сериозен принос.

На свой ред Mercedes произвежда споменатия вече 130H, както и 170H. Чешката Tatra прави големи и красиви автомобили с поставен отзад V8 с въздушно охлаждане. Именно Tatra впечатлява Хитлер и вдъхновява Фердинанд Порше. Това вдъхновение стана причина през 1965 г. VW да изплати на чехите 1 млн. марки като част от съдебно споразумение.

Що се касае до самата компания Volkswagen, тя също не е създадена от нацистите въпреки твърденията. Когато Хитлер иска да създаде "народен автомобил" (идеята не е негова, както стана ясно) и дава тази задача на Порше, конструкторът има нужда от завод и организация, която да свърши това. Та тази организация получава името Kraft durch Freude (KdF), което в превод означава "сила чрез радост".
Истината за Volkswagen и нацистите
Всъщност това е съществуваща фирма, която организира туристически пътувания и урежда наемането на проститутки. Целта е подобряване на живота на обикновения германски гражданин. Същото се цели и с направата на "народния автомобил", който в крайна сметка е прекръстен на KdF-Wagen. А населението получава специална спестовна схема, която му позволява за си купи колата.

Създаден е цял град близо до Фалерслебен. Изграден е огромен завод, както и казарми, в които да живеят хората. Сега някой ще си помисли - нацистите са го направили и съответно именно те са създали Volkswagen. Това е и така, и не е - под управлението на KdF не е построен нито един "граждански" Beetle. Нито един!
Истината за Volkswagen и нацистите
Започва Втората световна война, която на практика убива KdF. Фабриката започва да произвежда военна техника, като в нея се включват и няколко варианта на Beetle/KdF. Те обаче са използвали за командни автомобили за армията и не се продават на обикновените граждани.

Сред войната в завода настъпва хаос, както е и в цяла Германия. Градът е преименуван на Волфсбург и се намира в зоната под британска окупация, а хората отчаяно си търсят работа. В крайна сметка предприятието започва работа под ръководството на майор Айвън Хърст, а първите "граждански" коли са произведени едва, след като нацистите вече са извън играта. Постепенно управлението на завода е прехвърлено на новите германски власти.
Истината за Volkswagen и нацистите
Начело е поставен бившият служител на Opel - Хайнц Нордхофф, а малко след това се появява Volkswagenwerk AG, който започва да произвежда първите Beetle, Ghia и други модели. За да се стигне до тези коли, които сега се движат по пътя.

Снимки: Интернет

Тагове: volkswagen beetle
0 от 500
  • #7
    15 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Тая фирма ке занимавала и с осигуряване на *** за обикновения немец!Ейгати историята, ейгати фирмата!! Па щом и Фюрйера им правил дизайна ... мармалад! ФАЛШФаген!!
  • #6
    37 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Глупости за простата маса. Всеки един производител по онова време е бил принуден от държавата да произвежда оръжия и танкове за армията си. Както немските фирми са го правили за немската армия, така и американските и френските и руските и прочие. Никоя армия няма собтвени заводи, че като дойде война да си произвежда в промишлени количества оръжие. А производителите са бизнесмени, който дава пари, той поръчва музиката. АКо ще и извънземните да са.
  • #5
    37 rate up comment 7 rate down comment
    fsb ( преди 8 години )
    и какво лошо има ако е създадена от нацистите?
  • #4
    34 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Автора тенденциозно върти историята около VW и beetle. Когато му изнася говори за компанията и когато му изнася говори за модела.Но като цяло пак потвърждава, че нацистите създават заводите, в които наливат и много пари и средства, с което на практика създават марката, а това че не са произвеждали Beetle нацистите и да е вярно не говори въобще за компанията. VW винаги е била и до ден днешен е финансирана по един или друг начин от Германската държава. А чрез корупция пише и нормите в ЕС.
  • #3
    38 rate up comment 17 rate down comment
    zoom in ( преди 8 години )
    Доста жалък опит на PR отдела на VW да дигне сгромолясания имидж на вагените.Само един пример - всички знаят, че Хитлер не е инженер и много ясно, че никой не твърди че той да е създал Beetle от нищото, но целият екип инженери се водят по неговите скици. VW са си свързани с нацисткия режим и това не може да се скрие. Но не това е проблема сега, защото и много други днешни марки са били в кюпа. Проблемът е СЕГА и се казва ИЗМАМА С ДИЗЕЛИТЕ.
  • #2
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Аз ( преди 8 години )
    Аз виждам скрит символ - момчето на последната снимка сякаш символизира емблемата на VW - ръцете и тирантите :) А тогава май още е била KdF Wagen
  • #1
    52 rate up comment 20 rate down comment
    :)) ( преди 8 години )
    Най-яката марка! Ако не беше тя, Тойота нямаше да има откъде да краде. Голфсбург (Волфсбург) - Винкелбург (Перник) - ВЕЧНА ДРУЖБА! :))