IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна

Легендарният италианец все пак ще продължи да консултира Volkswagen

С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна

„До края на ноември Валтер де Силва ще излезе в пенсия” – това кратко съобщение, публикувано на сайта на Volkswagen направо шокира феновете на немската марка, пише Аutonews. В компанията явно също съжаляват за решението на легендарния дизайнер, като отричат то да има връзка с „Дизелгейт”.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Volkswagen

„Валтер де Силва олицетворява италианското чувство за красота от една страна и щателния, системен подход и дисциплина от друга – категоричен е шефът на Volkswagen AG Матиас Мюлер. – Той успя да създаде цяла нова култура на дизайна на нашия концерн, което е едно от най-уникалните достижения в автомобилния отрасъл”.

Италианецът лично ръководи всички последни проекти на Volkswagen. Именно той създаде външността на Scirocco, нарисува шестото и седмото поколения на Golf, а също така и екстериора на Passat. А най-важното му постижение е, че успя да съчетае в едно думите „Volkswagen” и „стил” – нещо, което преди неговото идване бе немислимо.

Де Силва започна работа за германския концерн още през 1999 г., но му се наложи да измине дълъг път, преди да направи някои от най успешните модели в историята на автомобилизма.

Торино и рутината

Дизайнерът е роден през 1951 г. в малкото градче Леко в Северна Италия. Определяща за бъдещето му се оказва поканата към баща му да започна работа във Fiat. Семейството се мести в Торино – промишлената столица на Италия, където до 1970 г. се произвеждат най-масовите автомобили в Европа.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Alfa Romeo

Веднага след завършване на училище Валтер започва работа във фабриката на Fiat, но не като дизайнер, а като обикновен шлосер. Младежът обаче се интересува от всички процеси на производството. Той почти винаги остава след работа, а в свободното си време рисува автомобили. Един ден носи чертежите си на ръководството, което веднага оценява таланта му.

Няколко години Де Силва работи за дизайнерската компания Centro Stile Fiat, но там не постига нещо особено. В крайна сметка напуска Fiat и отива в инженеринговата фирма I.De.A Institute, която също се намира в Торино. Това решение обаче също е неуспешно.

Cuore Sportivo

През 1986 г. италианецът има достатъчно опит зад гърба си, след като взима участие в разработката на дизайна на Fiat Tipo и Tempra. Тогава получава предложение да стане директор по дизайна на Alfa Romeo. Това е и най-тежкият период от кариерата му, тъй като ръководството на марката поставя за задача пред служителите да възродят слогана Cuore Sportivo („Спортно сърце”), като освежат външността на седана 155.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Volkswagen

Големият успех на Де Силва обаче идва с наследника на 155 – модела 156, който се появява в средата на 90-те години на миналия век. Дизайнерът шокира всички с външния вид на модела, който явно изпреварва времето си. В същото време решенията му за дизайна на автомобила са и доста скъпи, но въпреки това моделът жъне успехи в цял свят.

„Не считам, че останалите дизайнери трябва да приемат моята работа като някакъв закон или ориентир. Напротив, искам да вдъхновя колеги си да измислят и реализират нови идеи”, категоричен е Де Силва.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Alfa Romeo

Въпреки триумфа с Alfa Romeo 156 дизайнерът остава в италианската компания само още 2 години и след конфликт с ръководството на концерна Fiat през 1999 г. отива във Volkswagen Group. Затова и дизайнът на наследника на 156 – модела 159, е дело на друга легенда в бранша – Джорджето Джуджаро.

Ново начало във Volkswagen


В началото на германската си кариера Де Силва работи върху външността на автомобилите на Seat. Под негово ръководство е разработен екстериорът на 5 серийни модела на испанците. През 2002 г. дебютира компактният Ibiza, а почти веднага след това излиза и новата Cordoba, като и двата модела получават отлични оценки от пресата.

През 2004 г. е представен миниванът Altea, чийто дизайн се оказва толкова сполучлив, че автомобилът се задържа на конвейера до 2015 г. Също през 2004 г. е показан и новият Toledo, създаден по мотивите на същата тази Altea. Последното творение на Де Силва за тази марка е хечбекът Leon, ползващ агрегатите на Volkswagen Golf V.

През 2005 г. ръководството на концерна предлага на италианеца нова длъжност – главен дизайнер на Audi. Той приема, като под негово ръководство са създадени екстериорите на Q7, TT и R8. Де Силва лично завършва дизайна на купето A5, което сам определя като най-добрата работа в своя живот. А успехите, които постига и наложените от него новаторски идеи, водят до ново повишение – главен дизайнер на Volkswagen.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Volkswagen

„Автомобилите на Volkswagen са прекалено консервативни – обяснява Де Силва след назначението си. – Това е защото самото име на марката се свърза с улегналост и стабилност. Да, качеството е много важно, но заради него не бива да страда творчеството. Затова и моята цел е да създам идеална среда, в която дизайнът на всяка от марките на концерна да процъфтява.”

Под ръководството на Маестрото, както започват да наричат Де Силва, е създаден дизайна на общо 12 модела на марката -  Golf VI и VII, Passat CC, Passat B7, Scirocco, Polo, Amarok, Jetta, Sharan, Touareg, Beetle и Up. Самият италианецът получава редица награди, но това не му пречи непрекъснато да търси начини за усъвършенстване.
С Валтер де Силва си тръгва цяла епоха в дизайна
Снимка: Ройтерс

„Много се притеснявам, че налагането на строги екологични норми ще доведе до появата на огромен брой некрасиви автомобили. Аеродинамиката не е изкуство, а наука. И тя не подобрява имиджа на марката, а просто измерва коефициентът на съпротивление”, казва в едно от последните си интервюта Де Силва.

С неговото напускане си отива цяла една епоха в дизайна. Все пак остава малка утеха, че италианският Маестро ще продължи да помага, тъй като остава като външен консултант на Volkswagen.
 

Тагове: Volkswagen AG
0 от 500
  • #11
    5 rate up comment 2 rate down comment
    v1per ( преди 10 години )
    Все още не мога да свикна с мисълта, че 156 излиза 1997г.GTA мога без да мигна цял ден да я гледам :)
  • #10
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Този е ( преди 10 години )
    гений!
  • #9
    10 rate up comment 3 rate down comment
    al do alex ( преди 10 години )
    Имах такава 156 сива,сякаш правена за мен доста удобна и ергономична,още като седнеш в нея и не ти се става. Та Алекс моята беше 1.8 т.спарк и разхода ми беше 12 градско и 6.5/7 извън града на 100. Всичко като е в кондиция що да ти гори 3-4л повече,стига да не и мачкаш газта.
  • #8
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    156-цата е еталон за дизайн, както екстериор така и интериор! Не случайно първите сеати правени под негово ръководство толкова напомнят 156.
  • #7
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    италианец е
  • #6
    0 rate up comment 11 rate down comment
    Vesko84 ( преди 10 години )
    Мисля, че Валтер е бразилец. Фен съм на работата му.
  • #5
    8 rate up comment 14 rate down comment
    Alex ( преди 10 години )
    Пример за добра аеродинамика и анти еко норми е бензинова Алфа Ромео. Прекрасен дизайн съчетан с аеродинамика и едновременно с това разхода е винаги с поне 3 - 4 литра над очаквания, сравнен при аналогични модели на друг производител.
  • #4
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    кво ми пишете минуси?всички спортни автомобили без някой напъни на нисан и субару тип туха със спойлер и 500 коня са аеродинамични и красиви.ламборджини,ферари,пагани зонда,бугати и тн.. не можело ама ха
  • #3
    15 rate up comment 7 rate down comment
    GTE ( преди 10 години )
    Аеродинамиката е наука, но съчетаването и с дизайна вече става изкуство. Строгите еклогични норми, нямата отношение към аеродинамиката на градските коли. В Япония се движат масово коли с кубоподобен дизайн тип Suzuki Wagon R и градския им разход е 50% от този на европейските.
  • #2
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Автомобилите могат да бъдат аеродинамични и красиви.