Porsche има една основна мисия за 2014 г., и тя се казва "24 часа Льо Ман". Компанията ще се завърне със заводски отбор в най-престижния LMP1 клас на състезанието за издръжливост, където има най-много победи от всички - цели 16.
За да демонстрира амбицията си, и да активизира фенските маси, щутгартската компания извади за бърза фотосесия няколко от старите състезателни автомобили, които са пресичали първи финалната права на пистата "Сарт". Събитието се проведе на германската писта "Хокенхайм".
Кампанията на Porsche започна със събирането на екип от 200 специалисти, които ще работят за отбора през сезон 2014 на Световния шампионат за издръжливост (WEC). Той се състои от осем състезания, като първото ще се проведе през април. Седем от надпреварите ще протекат във формат от 6 часа, а голямата чест е запазена за 24-часовото състезание в Льо Ман.
В 62-годишната си състезателна история, Porsche е участвала в шампионата с общо 800 коли, които са спечелили 103 състезания и 16 световни титли.
Нито един отбор не е успял да подобри рекорда, въпреки че за последен път заводски подготвено Porsche печели Льо Ман през 1998 г. Тогавашният победител е 911 GT1, който е базиран на серийното 911, но има олекотен карбонов монокок и туин-турбо боксерен шестцилиндров двигател. На правата Мулсан колата е развивала 350 км/ч.
Първата победа на Porsche е през 1951 г., когато се е провело третото състезание в Льо Ман след край на Втората световна война. Тогава компанията участва с 356 SL (Super Light) с алуминиево купе. Пилоти са били французите Огюст Вюие и Едмонд Муш, които завъртат 210 обиколки със средна скорост 118 км/ч.
Заводският отбор продължава с победите в по-ниските класове на Льо Ман, докато Фердинанд Пиех решава да атакува кралския клас. Пиех е идеологът зад модела 917, който е представен на автосалона в Женева през 1969 г. През същата година три такива машини излизат на "Сарт". Това е и най-тъжното състезание за Porsche, тъй като частният пилот Джон Улф загива в една от колите още на първата обиколка в завоя "Бялата къща". Другите две коли пък отпадат заради технически проблеми.
Пиех обаче не се предава и през 1970 г. пуска в битката цели осем 917-ки. По време на състезанието вали проливен дъжд, което води до масово отпадане на коли. В крайна сметка завършват само седем машини, две от които са Porsche. Девет от общо 11 стартирали Ferrari-та 512S отпадат през първата половина на състезанието, а до финала не се добира нито една от колите на Alfa Romeo. Първо е Porsche-то на пилотите Ричард Атууд и Ханс Херман, което печели с пет обиколки преднина.
Тази победа отприщва успехи през 1971, 1976 1977, 1979 г., след което следва обезсърчаваща конкуренцията серия от седем поредни титли от 1981 до 1987 г. Две са истински запомнящите се коли от този период - 936/77 и легендата 935/78 с прякор Moby Dick. Първата е била феноменално бърза машина с комично малки джанти и отворен кокпит, която е развивала максимална скорост от 360 км/ч, а Moby Dick печели сърцата на феновете с огромните си надвеси и максималните 366 км/ч.
После се появява Porsche 956 с невероятната окраска на Rothmans. Колата печели три победи от 1982 до 1985 г., като според Манфред Янтке, който по това време е PR на компанията, това е първото Porsche с ефективно аеродинамично притискане. Негов наследник е 962, който записва нови три победи - през 1986, 1987 и 1994 г. След това идва победата през 1998 г., която няма да е последната. Поне ако зависи от амбицията на германците.
Снимки: Porsche
Снимки: Porsche