IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Инвестицията на концерна в завода в Крайова е за близо 1 млрд. евро

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Как Ford произвежда автомобили в Румъния
В България производството на автомобили е сведено до сглобяването на модели на Great Wall във фабриката на Litex Motors край Ловеч. Все е нещо, ще каже някой. На фона на северните ни съседите обаче това е почти нищо. В Румъния се сглобяват моделите на една от най-бързо развиващите се марки в по-бедните държави - Dacia, както и на Ford. Именно завода на американския концерн в страната успя да посети екипът ни. И на място да се запознае как се правят автомобилите на един от най-големите производители на планетата.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност Ford купува завода от Daewoo още през 2008 г. Американците инвестират 675 млн. евро в преструктуриране на предприятието, което според представител на компанията вече е най-модерното в Европа. Първоначално концернът изкупува само дялове от предприятието, но за няколко години става собственик на 100 % от него.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко това става в условията на задаваща се криза, но пък е напълно оправдано. Вместо да започват от нулата, във Ford инвестират в нещо готово. Вложени са близо 900 млн. евро, като от стария завод остават само помещенията. Инвестициите са в машини (роботи), които почти изцяло изземат задълженията на хората. Тяхната бройка е над 300, като всеки един струва от порядъка на половин милион евро. Работниците съответно са обучени да работят с тях, като персоналът на предприятието към този момент наброява близо 4000 души.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Във Ford обаче са наясно, че тези разходи не могат да растат непрекъснато и взимат мерки за подобряване на процеса. В радиус от около 250 км. от Крайова функционират около 50 компании, които доставят различни компоненти за нуждите на завода. В тях също работят хора и всеки може да пресметне, макар и грубо, колко много семейства се хранят и си плащат сметките, благодарение производството на автомобили Ford.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
А в самия завод засега се прави един-единствен модел - миниванът на годината в България - Ford B-Max. Както и два мотора - 1.0-литровият EcoBoost, който през последните две години бе избран за "Двигател на годината" в Европа, и неговият по-голям аналог с обем 1.5 литра.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Големите инвестиции водят съответно до сериозно производство. През 2012 г. от завода излизат 22 153 двигателя, а през настоящата се очаква те да бъдат 9 пъти повече - около 190 000 единици. При това възможностите на предприятието са за 350 000 бройки на година (или около 1000 на ден). Подобни са нещата и при автомобилите - за миналата година цифрата е 30 000, а през настоящата се предвиждат около 90 000, но заради финансовата криза тази бройка вероятно няма да бъде достигната. При нормална работа обаче фабриката може да произвежда до 300 000 единици годишно, стига да се работи на три смени. В момента се работи само на една, като изключение прави цеха за тенекиджийство и боядисване, който работи на две смени.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко в завода е организирано по образец, който доскоро бяхме свикнали да наричаме западен, но всъщност е напълно нормален за всяка уважаваща себе си компания. Разхищение на работна сила няма, даже напротив - всеки служител е така обучен, че да може да изпълнява три различни дейности. Това позволява по-висока гъвкавост и взаимозаменяемост на кадрите.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Успяхме да се убедим, че и контролът в самия завод е на световно ниво. Всеки елемент е щателно преглеждан. Това важи както за най-дребните елементи и сглобки, така и за двигателите. След като бъде сглобен, автомобилът Ford B-MAX преминава допълнителни тестове на специален полигон.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност, в момента Ford B-MAX се прави само и единствено в Крайова. Същото важи и за по-големия от двата двигателя - 1.5 литровия EcoBoost, който директно се изнася за Азия и САЩ и там се слага на новото Mondeo/Fusion. Догодина, когато Mondeo бъде представено и в Европа, производството на този двигател ще се увеличи, за да покрие и нуждите на европейския пазар.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Също тогава се очаква в Крайова да се появи и още един модел, като от Ford не бързат да разкриват кой ще бъде той. Но пък са категорични, че заводът им ще се справи и с него, тъй като има капацитет да произвежда от нулата не два, а цели 4 или 5 различни автомобила.

Снимки: Automedia.bg

Тагове: ford b-max
0 от 500
  • #7
    14 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Костов и царя ли ? Я погледни кога ги направиха заводите около нас ? Костов от 15 години не е на власт и по негово време НИКОЙ не искаше да инвестира в държава, чиято икономика беше разбита от комунистите. Кой ще изсипе чували с пари в такава несигурна държава? Царчето, Станишко и Доганчо са искащите комисионни. Комунистите не само, че ни *баха майката веднъж за 40 години, но сега и продължават да го правят!
  • #6
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Сашо ( преди 11 години )
    Ами отговорът ти не е бил "правилен". Някой някъде се спотайва и манипулира посоката на мненията.
  • #5
    37 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Костов бил виновен. Айде беги 15 години нито управлява той нито нищо. Тойота що напрай в Турция преди 5 години завод ? Форд 2008 в Румъния ? Фиат пак в Турция ? Защо? Щото сме селяни и сме обяздени от монополи това е. Мутри ни управляват и изгониха 90 % от интелигентните хора от България... Повторения на комунизма- те същите си управляват и сега. С работна ръка от селяни и *** и с монополисти на пазара за горива и ток и вода кой ще инвестира в България? Истината боли обаче.
  • #4
    29 rate up comment 0 rate down comment
    Отгошор на N1 ( преди 11 години )
    отговорът е много ***: Договорите в България не струват и колкото хартията, на която са написани. То е цитат, но не си спомнят откъде беше.. ама си е точна така
  • #3
    17 rate up comment 13 rate down comment
    matiz ( преди 11 години )
    айде пак Костов, след него минаха 13 години и 4 правителства, защо никой не дойде? Ами неуспешният опит с производството на Маестро, пак той ли е виновен?
  • #2
    32 rate up comment 3 rate down comment
    куурифей ( преди 11 години )
    много добър въпрос!
  • #1
    48 rate up comment 4 rate down comment
    Николай ( преди 11 години )
    Някой сеща ли се защо инвестират в Румъния и никой не иска в БГ?