IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Инвестицията на концерна в завода в Крайова е за близо 1 млрд. евро

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Как Ford произвежда автомобили в Румъния
В България производството на автомобили е сведено до сглобяването на модели на Great Wall във фабриката на Litex Motors край Ловеч. Все е нещо, ще каже някой. На фона на северните ни съседите обаче това е почти нищо. В Румъния се сглобяват моделите на една от най-бързо развиващите се марки в по-бедните държави - Dacia, както и на Ford. Именно завода на американския концерн в страната успя да посети екипът ни. И на място да се запознае как се правят автомобилите на един от най-големите производители на планетата.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност Ford купува завода от Daewoo още през 2008 г. Американците инвестират 675 млн. евро в преструктуриране на предприятието, което според представител на компанията вече е най-модерното в Европа. Първоначално концернът изкупува само дялове от предприятието, но за няколко години става собственик на 100 % от него.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко това става в условията на задаваща се криза, но пък е напълно оправдано. Вместо да започват от нулата, във Ford инвестират в нещо готово. Вложени са близо 900 млн. евро, като от стария завод остават само помещенията. Инвестициите са в машини (роботи), които почти изцяло изземат задълженията на хората. Тяхната бройка е над 300, като всеки един струва от порядъка на половин милион евро. Работниците съответно са обучени да работят с тях, като персоналът на предприятието към този момент наброява близо 4000 души.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Във Ford обаче са наясно, че тези разходи не могат да растат непрекъснато и взимат мерки за подобряване на процеса. В радиус от около 250 км. от Крайова функционират около 50 компании, които доставят различни компоненти за нуждите на завода. В тях също работят хора и всеки може да пресметне, макар и грубо, колко много семейства се хранят и си плащат сметките, благодарение производството на автомобили Ford.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
А в самия завод засега се прави един-единствен модел - миниванът на годината в България - Ford B-Max. Както и два мотора - 1.0-литровият EcoBoost, който през последните две години бе избран за "Двигател на годината" в Европа, и неговият по-голям аналог с обем 1.5 литра.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Големите инвестиции водят съответно до сериозно производство. През 2012 г. от завода излизат 22 153 двигателя, а през настоящата се очаква те да бъдат 9 пъти повече - около 190 000 единици. При това възможностите на предприятието са за 350 000 бройки на година (или около 1000 на ден). Подобни са нещата и при автомобилите - за миналата година цифрата е 30 000, а през настоящата се предвиждат около 90 000, но заради финансовата криза тази бройка вероятно няма да бъде достигната. При нормална работа обаче фабриката може да произвежда до 300 000 единици годишно, стига да се работи на три смени. В момента се работи само на една, като изключение прави цеха за тенекиджийство и боядисване, който работи на две смени.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко в завода е организирано по образец, който доскоро бяхме свикнали да наричаме западен, но всъщност е напълно нормален за всяка уважаваща себе си компания. Разхищение на работна сила няма, даже напротив - всеки служител е така обучен, че да може да изпълнява три различни дейности. Това позволява по-висока гъвкавост и взаимозаменяемост на кадрите.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Успяхме да се убедим, че и контролът в самия завод е на световно ниво. Всеки елемент е щателно преглеждан. Това важи както за най-дребните елементи и сглобки, така и за двигателите. След като бъде сглобен, автомобилът Ford B-MAX преминава допълнителни тестове на специален полигон.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност, в момента Ford B-MAX се прави само и единствено в Крайова. Същото важи и за по-големия от двата двигателя - 1.5 литровия EcoBoost, който директно се изнася за Азия и САЩ и там се слага на новото Mondeo/Fusion. Догодина, когато Mondeo бъде представено и в Европа, производството на този двигател ще се увеличи, за да покрие и нуждите на европейския пазар.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Също тогава се очаква в Крайова да се появи и още един модел, като от Ford не бързат да разкриват кой ще бъде той. Но пък са категорични, че заводът им ще се справи и с него, тъй като има капацитет да произвежда от нулата не два, а цели 4 или 5 различни автомобила.

Снимки: Automedia.bg

Тагове: ford b-max
0 от 500
  • #17
    4 rate up comment 2 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 10 години )
    hora, stiga ste me4tali i samosajalqvali!Romania e s 3-4 puti pove4e naselenie ot na6eto! saotvetno tam ima i podhodq6ta rabotna raka!s diploma na CV na avtomontior nqma da otide6 da ba4ka6 tam...nito puk s ketap ot UNSS, VINS, NBU, VSU i sqkvi drugi U-ta...nie ne proizvejdame 4itavi injeneri za industriq, samo za IT i malko morski...tva e jalkata istina, primirete se!
  • #16
    5 rate up comment 0 rate down comment
    RS1600 ( преди 10 години )
    Наскоро мернах клипчета от тоя завод: Доста е впечатляващо. Ако може експерта долу да ми обясни как точно това е анти реклама на Ford...Това е сред най-модерните заводи в СВЕТА. Можем само да съжаляваме, че не е у нас.
  • #15
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Дали е костов или някой от всичката *** е едно потъва България, а те си правят каквото им наредят и си тъпчат джобовете за къде кой знай... А относно подмята на населението така е ама се замислете дали тази благородна Земя би оставена на едно племе за което живеенето в мизерия и тонове *** е удобство което него бърка че под карата му стоят сумати и благородни материали. Според мен не! Дали ще е са американци китайци руснаци не знам но не и ***.Не трябва да ни успокоява де защото е НАША.
  • #14
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Киа са далече над Форд, Опел и други *** като Ауди от поне 10 години.
  • #13
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    А нима ккола произведена в България ще е по-качествена от такава, произведена в Румъния? И тя ще е ***, макар и роден. По-добре 10 годишна Киа, правена в Корея.
  • #12
    19 rate up comment 3 rate down comment
    разбирател ( преди 10 години )
    Момчета, разберете, че се касае до демографска катастрофа, етническа подмяна на характеристиките на населението и то не със скандинавска раса, а с представители на първобитнообщинния строй, което е обективна причина за липсата на възможности за високи заплати и това от своя страна пък води до напускане на най-добрите представители на човешкия Бг материал извън страната.Омагьосан кръг, от който ще се събудим към 2050 година като страна от третия свят, беден и васален съсед на Турция.
  • #11
    19 rate up comment 2 rate down comment
    разбирател ( преди 10 години )
    Я да видя сега - 7 милиона население, от тях - 2 600 000 пенсионери, 2 000 000 над 40 години от тях 40% безработни, 1.5 милиона ***, над 500 000 турско говорящи / те може би са най-работни /, над 50% младежка безработица до 29 години поради липса на квалификация. Здравейте крупни инвеститори, как ви се струва потенциала на вътрешния пазар и на пазара на труда?!
  • #10
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    да , ти най-вероятно си *** , каращ иранско Пежо или турско Рено
  • #9
    10 rate up comment 13 rate down comment
    стар форд ( преди 10 години )
    тази статия я приемам, като предупреждение да не си купувам форд.
  • #8
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    4000 са когато заводът работи само на една смяна , ако са 4 смени ще са 15000 и още 5-6000 във обслужващите фирми . Един такъв завод в момента би решил доста проблеми в България . Не се заблуждавайте , големите инвеститори никога не са се избивали да инвестират в България за да ги е изгонил някой като Костов , един такъв инвеститор трябва да се ухажва , да му се предлагат преференциални условия и не на последно място поне някакъв местен пазар , какъвто ние тук нямаме