IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

След 38 години "Тракия" стигна до морето

Президентът и строителният министър прерязаха лентата на магистралата

След 38 години

След като бе тържествено открита тази сутрин, автомагистралата "Тракия" бе изцяло отворена за движение от София до Бургас и обратно.

С изграждането на последните 34 километра от магистралата пътуването от София до Бургас ще се извършва за около три часа и половина. Средната скорост пък ще се увеличи от 68км/час на 101-105 км/час, сочи информацията.
След 38 години
Припомняме, че строителството на автомагистрала "Тракия" започва от 1975 г. През 1985 г. влиза в експлоатация участъкът София - Пловдив от автомагистралата. По проект автомагистрала "Тракия" ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен Коридор номер 8.

На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево. На българска територия дължината на коридора е с дължина 631 км. На 6 юли 2000 г. Министерският съвет одобрява финансовия договор между България и Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ за заем в размер на 100 млн. евро, който ще се използва за изграждането на автомагистрала "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. На 20 юли 2000 г. Народното събрание приема решение, с което дава съгласие правителството да проведе преговори и да сключи финансов договор с ЕИБ по проекта България - автомагистрала "Тракия". Договорът е подписан на 26 юли 2000 г. в София.

В края на 2002 г. със заповеди на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите започва процедурата по отчуждаване на общо 864 частни земеделски имота, попадащи в трасето на магистралата. Към ноември 2004 г. отчуждените частни имоти са само 14, а отчуждените имоти общинска собственост са 132 от общо 314.

На 26 февруари 2010 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Участъкът е с дължина 34.3 км. На 14 май 2010 г. на първото си заседание Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз, одобрява проекта за доизграждане на магистрала "Тракия".

Той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" и включва строителство на три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат. Общата дължина на трите лота е 115.18 километра, а ширината на магистралата е 29 метра. Общата дължина на магистралата след приключване на проекта е 356.18 км.

През август 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1). Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас.
След 38 години
По време на откриването, президентът Росен Плевнелиев заяви, че една или две магистрали не са достатъчни за България. Целта е до 2020 година да бъдат завършени седем магистрали и тя е постижима, смята той. Президентът прогнозира, че не по-късно от средата на 2014 година АМ „Марица“ ще бъде завършена, а през 2015 г. – и АМ „Струма“, а работата по другите проекти ще продължи след 2016 година.

За периода след 2014 г. държавният глава очаква темпът на строителство от около 60 км годишно да бъде запазен. Президентът припомни още, че 80 на сто от средствата за изграждането на АМ „Тракия“ са от Европейския съюз. „Това е солидарност в трудни икономически времена за България и за региона, а не колонизация“, коментира Росен Плевнелиев.

Снимки: БТА

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #3
    27 rate up comment 4 rate down comment
    ОСТАВКА ( преди 12 години )
    Явно не си прочел нищо от написаното. Да не говорим, че нито ББ ми е любимец, нито пък някой ми плаща, а и на протестите досега не съм ходил. Кола до Бургас, обаче, карам често. Имам и познати в пътното, та мога със сигурност да ти кажа, че магистралата беше готова за отваряне в петък сутрин. Отделно беше факта, колко коли пропуснаха през "затворения" участък - спрях да ги преброя, за 1 минута минаха точно 5 коли. Така че не ми повтаряй правителствената пропаганда, мисли с главата си. Ако имаш.
  • #2
    14 rate up comment 40 rate down comment
    До Оставка ( преди 12 години )
    Вместо да четеш литературните изказвания на Б.Борисов трябваше да чуеш какво каза Орешарски! Магистралата не я пускаха не за някаква лентичка а защото по нея се вършеха довършителни работи, както се видя по магистралата се е работило и в събота и в неделя, за да е готова за понеделник. Б.Борисов може да разкаже за великата творба, любимата му книга Винету! Единствената книга, която казва, че бил прочел. Но след като ти е платил да викаш ОСТАВКА, викай, но поне не лъжи за причините.
  • #1
    33 rate up comment 8 rate down comment
    ОСТАВКА ( преди 12 години )
    Орешарски е пълен *** - накара мен и още хиляди да киснем като прани *** в задръстване в колона 25-30 км., за да си начешат крастатата и да реже министърката лентата. Колко псувни е отнесъл от мен и околните шофьори - пожелавам всичките да му се случат!!! Толкова ли беше сложно да пуснат колите да си вървят още от вчера, пък днес можеха пак да си я откриват официално... Ама и той е един премиер - някой трябвало да му разреши да открие магистралата - явно СерГей и Местан...