IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

След 38 години "Тракия" стигна до морето

Президентът и строителният министър прерязаха лентата на магистралата

След 38 години

След като бе тържествено открита тази сутрин, автомагистралата "Тракия" бе изцяло отворена за движение от София до Бургас и обратно.

С изграждането на последните 34 километра от магистралата пътуването от София до Бургас ще се извършва за около три часа и половина. Средната скорост пък ще се увеличи от 68км/час на 101-105 км/час, сочи информацията.
След 38 години
Припомняме, че строителството на автомагистрала "Тракия" започва от 1975 г. През 1985 г. влиза в експлоатация участъкът София - Пловдив от автомагистралата. По проект автомагистрала "Тракия" ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен Коридор номер 8.

На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево. На българска територия дължината на коридора е с дължина 631 км. На 6 юли 2000 г. Министерският съвет одобрява финансовия договор между България и Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ за заем в размер на 100 млн. евро, който ще се използва за изграждането на автомагистрала "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. На 20 юли 2000 г. Народното събрание приема решение, с което дава съгласие правителството да проведе преговори и да сключи финансов договор с ЕИБ по проекта България - автомагистрала "Тракия". Договорът е подписан на 26 юли 2000 г. в София.

В края на 2002 г. със заповеди на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите започва процедурата по отчуждаване на общо 864 частни земеделски имота, попадащи в трасето на магистралата. Към ноември 2004 г. отчуждените частни имоти са само 14, а отчуждените имоти общинска собственост са 132 от общо 314.

На 26 февруари 2010 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Участъкът е с дължина 34.3 км. На 14 май 2010 г. на първото си заседание Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз, одобрява проекта за доизграждане на магистрала "Тракия".

Той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" и включва строителство на три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат. Общата дължина на трите лота е 115.18 километра, а ширината на магистралата е 29 метра. Общата дължина на магистралата след приключване на проекта е 356.18 км.

През август 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1). Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас.
След 38 години
По време на откриването, президентът Росен Плевнелиев заяви, че една или две магистрали не са достатъчни за България. Целта е до 2020 година да бъдат завършени седем магистрали и тя е постижима, смята той. Президентът прогнозира, че не по-късно от средата на 2014 година АМ „Марица“ ще бъде завършена, а през 2015 г. – и АМ „Струма“, а работата по другите проекти ще продължи след 2016 година.

За периода след 2014 г. държавният глава очаква темпът на строителство от около 60 км годишно да бъде запазен. Президентът припомни още, че 80 на сто от средствата за изграждането на АМ „Тракия“ са от Европейския съюз. „Това е солидарност в трудни икономически времена за България и за региона, а не колонизация“, коментира Росен Плевнелиев.

Снимки: БТА

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Южняк ( преди 12 години )
    ГеноциТ казваш, а? ГеноциТТТ???
  • #22
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до до оставка ( преди 12 години )
    Не, ти вярно май не вдяваш??? Пусковият срок от 2012 се отложи, щото се издъни фирмата, която го строеше, а чия е тая фирма, знаем много добре - В.Б. - Ч... а и зимата нямаше как да се строи, то е ясно. Пътното отговаря за всички национални обекти, то им е принципал, нищо че не строи - тяхна работа е да контролират и регулират работата.Иначе идеята за 10-те лева не е лоша - къде да отида да си ги получа? Явно имаш информация от първа ръка?
  • #21
    3 rate up comment 4 rate down comment
    до оставка ( преди 12 години )
    Това приятелю не бе към теб. Ти си лъжец и го доказах. С лъжи за пътно и тн. Питах и не отговори, защо след като крайния срок на лот 4 бе декември 2012г. Не вика оставка? Закъснението е 7 месеца, но не пишеше оставка. Сега за два дена искаш. Ходи да върнеш парите в централата на ГЕРБ защото още с първата ти фраза разбрах че си платен оставкаджия. И само за информация ти написах, кой строи лот 4 за да ти кажа че никакво пътно не работи там ама ти и това не схвана. За 10 лв и осана ще викнеш.
  • #20
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    За доктор-тичай в София,за да учиш -тичай в София,за държавна службица-София,...Всички обществени поръчки на различни нива по европейски програми ,там където има големи пари и далавери се печелят от софийски фирми.Вижте кой печели проектите по водния цикъл из цялата страна.Наемат местните за стотинки и без осигуровки.Софийски фирми приватизираха цялата страна,сигурно защото са много умни.Докато този геноцит продължава ,държавата ще загива,но може би това е крайната цел.Е-успяхте.
  • #19
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    На мене ми харесва идеята за българска държава без столица София,а Варна отдавна е най-голямото пристанище и само някой *** може да го оспорва.Щом Шотландия бяга от Англия,защо и севера да не може да си харчи парите без търтеите.
  • #18
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Южняче откакто спря Кремиковци ,Варна има много по голям товарооборат от Бургас и даже го увеличава ,докато Бургас губи позиции.А какво има юга,освен кюмюра на марица изток.Без нас ще бъдете гладни и на свещи и ще можете да си заврете магистралата отзад.Къде оставяш Русе,Търново,Добрич,Шумен,Плевен,Враца и да не обидим останалите.Цялата история на България е тук,тук е и бъдещето,защото ние гледаме към европа,а вие към анадола.,а за това че не сме в розово положение са виновни софийските ***.
  • #17
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Южняк ( преди 12 години )
    Хех, много ми се ще да видя как ще прокопса северът, ако се отдели от юга... като изключим Варна (с голяма въпросителна) и АЕЦ - какво остава??? И като пишеш "най-голямото черноморско пристанище", не е лошо да си провериш източниците на информация, че малко нещо ставаш за смях!И въобще да делиш България на северна и южна е тъпо - и без това не сме в розово положение, ако се разделим - леле майко...
  • #16
    6 rate up comment 1 rate down comment
    до "не-анонимни ( преди 12 години )
    "Приятелю", нищо не политизирам, а още по-малко лъжа кого познавам. Човекът, който ми е дал информацията е доста наясно с магистралите и не ми е приятел, а да кажем... близък. Ако щеш вярвай, магистралата беше готова тогава, когато казах. И не знам кой е оборил истината, ама ще да е някой официоз - ти ако искаш, вярвай им, няма проблем. А оставката на правителството е наложителна по други причини, фарсът с магистралата само добавя нови щрихи към пълната им некомпетентност и безпомощност.
  • #15
    5 rate up comment 5 rate down comment
    eddie ( преди 12 години )
    ''Тези дето не ядяха асфалт''- както пише по-долу , стават в 5часа за да ходят на къра, и да- не ядат асфалт, а изкарват всичко за готованците в София!
  • #14
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Представете си ,че София е 500000 население.Тогава щяхме да имаме още 3-4 града от мащаба на Пловдив,Варна или Русе,равномерно разпределени по територията със съответните транспортни жп и авто магистрали,равномерно разпределени университети,здравни заведения,културни институти и промишленост.Централизацията е смърт за всяка държава,но този цирей ,който създаде правешкия селянин продължава да смуче кръв ,докато не се пръсне от ненаситната си лакомия и унищожи всичко ,заедно с него.