IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

След 38 години "Тракия" стигна до морето

Президентът и строителният министър прерязаха лентата на магистралата

След 38 години

След като бе тържествено открита тази сутрин, автомагистралата "Тракия" бе изцяло отворена за движение от София до Бургас и обратно.

С изграждането на последните 34 километра от магистралата пътуването от София до Бургас ще се извършва за около три часа и половина. Средната скорост пък ще се увеличи от 68км/час на 101-105 км/час, сочи информацията.
След 38 години
Припомняме, че строителството на автомагистрала "Тракия" започва от 1975 г. През 1985 г. влиза в експлоатация участъкът София - Пловдив от автомагистралата. По проект автомагистрала "Тракия" ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен Коридор номер 8.

На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево. На българска територия дължината на коридора е с дължина 631 км. На 6 юли 2000 г. Министерският съвет одобрява финансовия договор между България и Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ за заем в размер на 100 млн. евро, който ще се използва за изграждането на автомагистрала "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. На 20 юли 2000 г. Народното събрание приема решение, с което дава съгласие правителството да проведе преговори и да сключи финансов договор с ЕИБ по проекта България - автомагистрала "Тракия". Договорът е подписан на 26 юли 2000 г. в София.

В края на 2002 г. със заповеди на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите започва процедурата по отчуждаване на общо 864 частни земеделски имота, попадащи в трасето на магистралата. Към ноември 2004 г. отчуждените частни имоти са само 14, а отчуждените имоти общинска собственост са 132 от общо 314.

На 26 февруари 2010 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Участъкът е с дължина 34.3 км. На 14 май 2010 г. на първото си заседание Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз, одобрява проекта за доизграждане на магистрала "Тракия".

Той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" и включва строителство на три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат. Общата дължина на трите лота е 115.18 километра, а ширината на магистралата е 29 метра. Общата дължина на магистралата след приключване на проекта е 356.18 км.

През август 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1). Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас.
След 38 години
По време на откриването, президентът Росен Плевнелиев заяви, че една или две магистрали не са достатъчни за България. Целта е до 2020 година да бъдат завършени седем магистрали и тя е постижима, смята той. Президентът прогнозира, че не по-късно от средата на 2014 година АМ „Марица“ ще бъде завършена, а през 2015 г. – и АМ „Струма“, а работата по другите проекти ще продължи след 2016 година.

За периода след 2014 г. държавният глава очаква темпът на строителство от около 60 км годишно да бъде запазен. Президентът припомни още, че 80 на сто от средствата за изграждането на АМ „Тракия“ са от Европейския съюз. „Това е солидарност в трудни икономически времена за България и за региона, а не колонизация“, коментира Росен Плевнелиев.

Снимки: БТА

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #13
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Време е северна България да надигне глас и средствата от европейските фондове да се разпределят пропорционално.Най-голямото черноморско ,всички дунавски пристанища,единствената АЕЦ,най-голяямата ТЕЦ-Варна.Реално в София няма никаква промишленост,но фирмите са регистрирани там.Там са чантаджиите,а тези ,които блъскат за 400 лв. са в провинцията.После всички данъци отиват за да живеят столичани по европейски,а ние да го духаме.Как ще трошиш пари за метро,като нямаме пътища.
  • #12
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Cenitell ( преди 12 години )
    Поздравления за добрата новина за всички българи! Първата ни магистрала от едния край до другия на родината ни е готова!Макар, че лично за мен обикновените пътища дават повече емоция и никога скука, магистралите са си удобство, бърза връзка и все пак-престиж!
  • #11
    7 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    София е избрана за столица ,защото селското и население е искало да се присъедини къмСърбия.Шопите не са имали никакво българско самосъзнание и руснаците ги правят столица за да останат в пределите на новата българска държава.Резултата го виждаме сега.Най-бедни ,демографска и морална криза,свръхцентрализация и обиране на човешкия и финансов ресурс на цялата държава.Един народ,който работи за един град и как няма да е така ,щом ни натрисат да избираме софийски депутати по родните ни места.
  • #10
    9 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Ако се отделим в отделна държава до десетина години можем да достигнем един средноевропейски стандарт.София ни тежи като воденичен камък с нейната хилядна администрация и стотици агенции,на които не е там мястото.Време е да се направи едно сдружение на общините от Северна България,които да защитят интереса на своите граждани.Не може при такива природни и географски дадености да живеем като аборигени ,а софетата да усвояват всички пари от Е ВРОПА.
  • #9
    7 rate up comment 6 rate down comment
    ivanov ( преди 12 години )
    Приоритет на правителството ставали магистралите Струма и Марица.Ами да вземем в Северна България да си направим един референдум за отделяне от южна.Какво ще загубим.Имаме си автентична столица В.търново,имаме си северното черноморие,имаме си Дунав,имаме си АЕЦ Козлодуй,ТЕЦ Варна,ТЕЦ Русе ,житницата Добруджа,градинарите от Дунавската равнина,газопровода Южен поток и тогава ще имаме пари за каквито магистрали си помислим ,а не да хрантутим софетата и да чакаме да ни подхвърлят някоя огризка.
  • #8
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Предлагам да направят днешния ден национален празник по този повод и всяка година чавдарчета и пионерчета начело с вожда СтаниГЕЙ Станишев и Олигарски с песен на уста да правят манифестация по магистралата!
  • #7
    4 rate up comment 13 rate down comment
    до анонимен ( преди 12 години )
    Приятелю не се карам, просто понякога ме хваща яд, когато някой политизира нещата там където политиката няма място. Написал човека оставка и като довод дал думите на Б.Б. от Петък, които бяха оборени още тогава, но момчето явно не гледа новини и не чете вестници, облякло думите на Б.Б. с една лъжа за най-вероятно въобръжаем "приятел от пътното" и вече имаме тема ОСТАВКА на правителството, защо не отворило магистралата в Петък а чак в Понеделник. Тя по договор тази отсечка трябваше да е готова през Декември 2012г. 7 месеца ни дума ни вопъл ни стон, сега щом като Б.Б. е казал, значи оставка нищо че е за два несъществуващи дена.
  • #6
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    38 години браво наистина доста кратък период за строителство. Кво се карате орешарси бойковци всичките са едни огромни *** ...
  • #5
    10 rate up comment 16 rate down comment
    До ОСТАВКА ( преди 12 години )
    То хубаво че пътуваш, ама защо лъжеш? Имал познат в пътното. Какво пътно? Магистрала Тракия се строи от Бойково време от няколко фирми а въпросното трасе, отсечката Ямбол - Карнобат известна повече като Лот 4, се строеше от Сдружение "Тракия IV", та това сдружение още преди 3-4 месеца си каза, че най-рания срок на пускане на отсечката е на 15 юли, строитела ли да слушаме или Б.Б.? Освен това не знам кое е това пътно:), но и по новините казаха, че се е работило по отсечката в събота и неделя.
  • #4
    30 rate up comment 4 rate down comment
    1 ( преди 12 години )
    Петък сутрин...понеделник сутрин. 38 години чакаме ти си хабиш нервите за 48 часа. Излишно е....