
Honda FCX Clarity. Снимка: Honda
Компаниите General Motors (NYSE: GM) и Honda (NYSE: HMC) днес оповестиха окончателно своята дългосрочна рамкова договореност за съвместна разработка на следващо поколение системи с горивни клетки и технологии за съхранение на водород.
Двете компании си поставят за цел и да работят съвместно и заедно със своите партньори за по-нататъшното развитие на инфраструктурата за зареждане с водород, която е от ключово значение за дългосрочния пазарен успех на автомобилите с горивни клетки.
Планът на компаниите предвижда до 2020 година да бъде напълно готов сериен автомобил с горивни клетки.
Honda обаче вече обяви, че планира да представи наследника на модела FCX Clarity на пазарите в Япония и САЩ през 2015 година, след което да отбележи и премиерата му в Европа. Предишната генерация на водородната кола, която бе пусната в тираж от 85 броя, бе отличена с наградата "Световен зелен автомобил 2009”. 
Chevrolet Hydrogen Fuel Cell Equinox, който американските военни използват в Хавай. Снимка: GM
От своя страна GM също имат опит при водородните коли. През 2007 година компанията стартира програмата "Driveway", в която участваха общо 119 задвижвани с водород автомобила. Общият пробег при движение в реални пътни условия на тази флотилия достига рекордните за автомобилния бранш 4,8 млн. километра.
Всъщност GM и Honda се нареждат съответно на първо и второ място в глобален мащаб по брой регистрирани патенти в областта на системите за задвижване с горивни клетки в периода от 2002 до 2012 година с общо над 1 200 (по данни на индекса Clean Energy Patent Growth).
Източник: GM


1