IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Откри ли Volkswagen "Светия Граал" в автомобилостроенето?

Авторът на идеята за единна модулна платформа в концерна е на път да стане легенда

Откри ли Volkswagen

Анализът, който публикуваме е на агенция Automotive News, която се опитва да обясни причините за огромните успехи, които Volkswagen Group отбелязва през последните години.

Улрих Хакенберг засега не е сред най-известните топ-мениджъри на Volkswagen AG, но може да стане легенда в автомобилния бранш наравно с Хенри Форд и двама гениални ръководители – Алфред Слоун (General Motors) и Тайити Оно (Toyota). Именно Хакенберг е човекът, който „измисли” новата модулна платформа MQB (на снимката), в която VW вложи $ 70 млрд.
Откри ли Volkswagen „Светия Граал в автомобилостроенето?
За справка, Алфред Слоун ръководи General Motors около 30 години, като за този период внедрява редица новости. Сред тях са ежегодното пускане на нови модели, индустриалния дизайн, плановата смяна на остарелите модели и др. Всичко това преобръща автомобилната индустрия и позволява на GM да стане най-голямата авто-корпорация на света.

Тайити Оно пък се счита за „баща” на производствената система на Toyota - Toyota Production System (TPS). Именно той въвежда система за управляване на разходите, многобройните проверки на качеството и други методи, които позволяват на компанията да се превърне в най-големия автомобилен производител на света.

Тези хора са пионери в своята област. Такъв може да се нарече и Улрих Хакенберг, който в момента е член на Съвета на директорите във Volkswagen AG, като отговаря за разработките в концерна.

Наскоро стана ясно, че Volkswagen планира да добави още една марка по пътя към създаване на автомобилна империя. От времето на известния Ford Model T, който е създаден от Хенри Форд и който става първият масов автомобил в света, компаниите считат „глобалния автомобил” за „Светия Граал”. И са убедени, че с неговото намиране, ще получат огромно могъщество. Идеята е проста – на една база има коли с различни каросерии, дизайн и технически елементи, които се продават на различни пазари.

Ако се приложи тази концептуална идея и се разпространи върху много класове и типове автомобили от различни марки и размери, които след това се пускат в многомилионен тираж, може да се добие ясна представа за стратегията, която използва Volkswagen с пускането на „мега-платформа” и нейното влияние върху конкурентите.

Самият Хакенберг избистря идеята в продължение на 30 години, но за този период така и не намира поддръжка от шефовете на автомобилни производители. В крайна сметка обаче той е толкова упорит, че намира човек, който приема идеята му. Това е шефът на Volkswagen AG Мартин Винректорн. Именно неговата намеса дава тласъка, от който концернът се нуждае, за да може да изпълни крайната си цел – през 2018 г. да бъде най-големият производител на автомобили в света.

Любопитното е, че макар и само в началото на пътя, големите конкуренти на Volkswagen веднага разбират за какво става въпрос, и бързо започват да правят същото. Това важи и за Toyota Motor Corp. и Ford Motor Co. „Би било лудост, да не кажа направо самоубийство, ако не бяхме направили същото”, твърди представител на Ford, пожелал анонимност.

Volkswagen стартира работа над „мега-платформата” с абревиатура MQB през 2007 г., а нейното реализиране започва две години по-късно. Инвестициите на концерна, според водещи икономически анализатори като Morgan Stanley се оценяват на $70 млрд. Потенциалът на MQB, отново според финансови експерти, е снижаване на разходите с около $19 млрд. годишно към 2019 г.

Очаква се Volkswagen да обяви печалба от $30 млрд. за 2012 г. А това не е случайно, тъй като концернът има най-висока унификация на елементите, които могат да се използват при различни модели.

Преди 5 години ръководството на Renault-Nissan се събира в Япония и поставя на едно място няколко различни коли на VW Group, като сред тях има Audi, Skoda, Seat и разбира се, Volkswagen. След като вдигат капаците, откриват, че всички елементи под тях са напълно еднакви. Това е такова ниво на унификация, което в Renault-Nissan не могат да си позволят.

Две години по-късно облаците над концерна PSA Peugeot-Citroen се сгъстяват и Бордът на директорите провежда същата демонстрация. Това става в охраняем изследователски център в Париж. Там техниците свалят всички части от предницата на два автомобила на VW Group, след което ги разменят. Всичко пасва. Един от участниците признава, че всички са били ошашавени, тъй като пред тях се е открил един съвсем нов път.

След 6 години съзряване Volkswagen едва започва да внедрява своята платформа. При това тя вече е базова в най-различни като размери модели. Какво ще се получи предстои да разберем, но идеята на Халкенберг е на път да се превърне в едно от най-големите открития на автомобилостроенето.

Снимка: Volkswagen

Тагове: MQB
0 от 500
  • #42
    2 rate up comment 7 rate down comment
    до Scania AB ( преди 12 години )
    Дошо пак вези и прочети статията явно за албанския ти реотан са нужни 100 прочета за да я разбереш.
  • #41
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Scania AB ( преди 12 години )
    Много слаб ПР на ВАГ. Модулните платформи ги разработват Скания още през 80-те, а куп други производители ползват подобни. ВАГ явно са я копирали когато купуват Скания през 2008. И сега се опитват да я пробутат като някаква технологична новост. Само крайно незапознати хора могат да се вържат на подобни дитирамби. А, ето за модулните сглобки на Скания - всички размери камиони се правят от едни и същи части: http://***.scania.com/images/P08602EN%20Maximum%20modularity_tcm40-74927.pdf
  • #40
    17 rate up comment 1 rate down comment
    VAYK ( преди 12 години )
    За простите консуматори добре! За тия дето се интересуваме от коли....ФВ става се по- непривлекателен....
  • #39
    22 rate up comment 2 rate down comment
    ККК ( преди 12 години )
    Направо на Лупо на платформата да правят и Ауди А8 и R8, ще е най- добре! Ще сложат кожа за заблуда в салона и един V8 с 300 коня, който не е нищо друго от два лепнати 4 цилиндрови агрегати от Голф и готово! Ето ти премиум висша класа.
  • #38
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Днес измислиха нова мярка за тъпота и простотия казва се 1ВАГ.
  • #37
    7 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    и какво като болтовете и винчетата при порше и сеат са еднакви, тойота да не е измисла друг начин за затягане, слабото изказване
  • #36
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Това което сега правят ФВ, до няколко години ще го правят всички! унификацията не е лошо нещо, ако се мисли обективно. Няма чакане, заявки, забавяне за специфични части. влизаш в магазина и си купуваш товакоето ти е нужно, като знаеш че сте стане съсъ сигурност на колата ти. Стандартизирани и унифицарани са много предмети от ежедневиети ни: контакти, крушки, комп. компоненти, електроники, ел инсталации, даори и софтуерни приложения. Това улеснява.
  • #35
    6 rate up comment 3 rate down comment
    критик-педант ( преди 12 години )
    Момчета, никой ли не забеляза как са написали името на шефа: "Мартин ВиНРЕКТорн", а той е Martin WiNTERKorn???
  • #34
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Като искат унификация, всичките им заводи за Сеат, Шкода, Ауди т.н. да започната да правят само Голф и Пасат и готово. Ква е тая унификация с толкова различни емблеми?!
  • #33
    3 rate up comment 11 rate down comment
    chavv ( преди 12 години )
    Големи глупости ...Общи платформи за няколко модела се ползват от над 15 години. Което ФВ може да си позволи - да го влага в повече модели едновременно, порсот защото фирмата контролира 7-8 марки автомобили.Без съмнение, феновете на Порше еректират от радост, че болтовете в колите им са унифицирани в ползваните в Сеат...