IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Феноменът Volkswagen

Големият проблем пред концерна е кой ще наследи успешния дует Винтеркорн - Пийх

Феноменът Volkswagen

Голямата цел на Volkswagen е световно лидерство. До 2018 г. концернът от Волфсбург иска да продава повече автомобили, отколкото вечните съперници Toyota и General Motors. Експерти смятат, че това може да се случи дори по-рано, тъй като групата отчита повече от добри резултати. „Очаквам, че VW ще продаде най-късно до 2014 г. повече от 10 милиона автомобили, а след това ще стане и номер едно в света" оценява анализаторът Юрген Пипер от Bankhaus Metzler, цитиран от Wall Street Journal.

Докато други масови производители като Opel, Ford и Peugeot-Citroen закриват заводи, за да се справят с кризата в Западна Европа, във Волфсбург властва самочувствие. "Аз съм сигурен, че Volkswagen е по-добре позициониран за следващите години от всички наши конкуренти", заяви патриархът на компанията Фердинанд Пийх миналия вторник на събрание на персонала.

А шефът на концерна Мартин Винтеркорн повтори решението: „До 2018 г. искаме да станем най-добрият автомобилостроител в света“. Най-добрият автомобилостроител означава, разбира се, и най-големият. А по пътя натам Volkswagen се движи с бързи темпове. И браншовите експерти не се съмняват в това.

Каква е тайната на успеха за автомобилните гиганти? Какво прави Volkswagen феномен?

Ако се пита изпълнителния директор Винтеркорн по този въпрос, той често ще спомене „последователността“. "Концернът на Volkswagen черпи възможности за растеж последователно", каза по време на пресконференцията за последните финансови данни амбициозният мениджър. "В допълнение към широкото глобално присъствие ние основно разчитаме на нашата стратегия на мултимарките".
Феноменът Volkswagen
Мартин Винтеркорн и Фердинанд Пийх

Винтеркорн и „приемният му баща“ Пийх, председател на Управителния съвет на концерна, са инженери. Познавачи на концерна ги описват като влюбени в технологиите, но освен от автомобилните детайли те се интересуват също от разходно-ефективни методи за производство и други марки и пазари. В продължение на години те бяха на шопингтур, придобиха производител на камиони, спортни автомобили и луксозни марки, и често демонстрираха, че имат „лека ръка“.

Днес концернът може да нарече 12 марки своя собственост и може да предложи почти всичко – от мотоциклет до 40-тонен камион. Компанията расте с бързи темпове. Само приходите от началото на хилядолетието насам са се увеличили почти двойно и то не главно заради придобивания.

„Мениджмънтът на Volkswagen показа много ясна стратегическа предвидливост," е оценката на Пипер. На ранен етап групата се е разширила в развиващите се пазари, като Бразилия, Мексико, Южна Африка и Китай. "Volkswagen действа на широка нога в световен мащаб и затова е много по-добре разположен от много от своите конкуренти," казва анализаторът.

И автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер от университета на Дуисбург-Есен вижда най-голямото предимство пред конкуренцията именно в глобалната линия: "Това позволява на компанията да не е толкова уязвима от регионалните кризи, като настоящата в Южна Европа, за разлика от всеки друг производител". 

Един прост пример за позиционирането на бъдещи пазари е Китай: Народната република е не само най-големият пазар за коли в света, но и най-важният пазар за групата VW. През 2011 г. там концернът е продал 2,26 млн. превозни средства, което е над една четвърт от общия обем на продажбите. Volkswagen със своите марки контролира една пета от китайския автомобилен пазар.

Курсът към тази посока е положен рано -  през 1985 г., когато главен изпълнителен директор е Карл Хан, а сегашният председател на Надзорния съвет Пийх контролира съдбата на Audi, VW сключва първия джойнт венчър с китайския автомобилен производител SAIC. По онова време там няма и половин дузина активни производители, тъй като масите на китайския народ все още мечтаят за собствена кола. Като първи „Volkswagen made in China“ се появява моделът Santana, по онова време това е горният клас автомобили на марката и превозно средство за партийни функционери. През 1991 г. VW вече основава второто си съвместно предприятие с FAW.

Междувременно Китай е най-горещият автомобилен пазар в света. Volkswagen и нейните дъщерни дружества оперират в страната в дванадесет завода, още три се строят в момента. Групата е инвестирала там от 80-те години насам значителна двуцифрена сума в милиарди евро и сега за нея в Китай работят около 50 000 души. Повече от 13 млн. коли са излезли досега от заводите ѝ. А растежът продължава: до 2016 г. още 14 млрд. евро ще бъдат вложени в нови заводи и автомобили. Преди всичко ухажван сега е по-слабо индустриализираният Запад.

Въобще, изглежда че готовността да се предоставят пари за развитието на бизнеса е гаранция за успеха на тандема Винтеркорн - Пийх. През следващите четири години за развойна дейност и оперативни разходи концернът от Волфсбург ще осигури почти 62,5 млрд. евро, като от тази сума са изключени китайските инвестиции.
Феноменът Volkswagen
Но VW завладява не само нови пазари. В продължение на дълги години групата е на шопинг: От 2000 г. насам бяха придобити четири традиционни компании: Scania, MAN, Ducati и - след зловеща битка - дори Porsche. И точно затова империята с дванадесет марка е толкова широкоскроена и по отношение на марките – както вероятно нито един друг производител на коли в света.

С чешката марка Skoda компанията навлезе на евтиния обемен сегмент, а с основната марка Volkswagen – в по-луксозния. Перлата при доходността Audi, пред която самият Винтеркорн проправи пътя, е успешна в луксозния клас, а Bentley означава чист лукс. Бързи спортни автомобили се осигуряват от Lamborghini, а тежки камиони идват от дъщерните компании MAN и Scania.

Винтеркорн, който пое групата от 2007 г., изглежда успява да накара тези различни марки да се движат по пистата без особено съпротивление. Други автомобилни компании правят това по-трудно - Ford и General Motors през последните години трябваше повече от веднъж да продават или закриват свои марки.

С толкова силен натиск за експанзия са нужни и силни лидери. "Ключовите фигури в последните две десетилетия са Пийх и Винтеркорн“, казва анализаторът Пипер. Между германо-австрийското инженерно дуо изглежда няма никакви търкания. Дори и в изключително трудни ситуации, като например предстоящото придобиване от страна на Porsche преди три години. А това очевидно се изплаща - трудната ситуация бе избегната, конкурентите отпадат по пътя, Porsche се превърна в следващата марка за VW.

Винтеркорн е довереник на влиятелния шеф на надзорния съвет Пийх, чийто дядо Фердинанд Порше разработва през 30-те години легендарния VW Beetle. Самият австриец Пийх между 1993 и 2002 г. е главен изпълнителен директор на VW, преди да се премести на върха на надзорния орган. Винтеркорн, който по образование е физик, е абсолютен перфекционист. Германецът се посвети основно на въпроса за осигуряване на качеството. Вниманието към детайла е това, което прави него и Пийх толкова успешен дует, пише последният в биографията си.

Дуото трябва да се справи с това, Volkswagen всъщност е "семейно предприятие", в което те трябва да успеят да се наложат. Половината от обикновените акции на корпорацията са собственост на Porsche SE, чисто холдингова компания, която се контролира от семействата Порше и Пийх.  Освен това правителството на провинция Долна Саксония държи една пета от гласовете, а Катар - 17 на сто. По-малко от 10 на сто от гласовете, които осигуряват на собствениците им правата на гласуване в общото събрание, са в свободно търгуеми акции.

Най-пресният пример, че Винтеркорн и Пийх действат с тежка ръка и в случаите, в които питаят съмнения, е цялостното преструктуриране на мениджмънта, което беше обявено преди няколко месеца и бе стартирано по-рано този месец. Повече от 30 позиции в топ мениджмънта на различни дъщерни дружества са новоназначени. Доказано успешен мениджър като шефът на продажбите на Audi Петер Шварценбауер трябваше да си стегне багажа, защото той наистина не се вписва в плановете на Пийх и Винтеркорн.

Но точно тук това, което днес е сила, може да се превърне в проблем на бъдещето: Мартин Винтеркорн е на 65 години, договорът му изтича през 2016 г. Фердинанд Пийх е дори на 75 години.

Цялата статия вижте в Investor.bg

Тагове: volkswagen
0 от 500
  • #87
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До Cenitell ( преди 11 години )
    МОЛЯ ТЕ ЗАМЪЛЧИ!!!
  • #86
    8 rate up comment 4 rate down comment
    до: Cenitell ( преди 11 години )
    Уважавах мненията ти и ги подкрепях, но по история си гола-вода.По-добре не се излагай с това,което си чел от тук и там.Арийци сме да и всички в Европа сме такива,но не арийци според представите на Хитлер.*** също са арийци,ако става за въпрос,но са ги требили нали.Хайде не ставайте смешни!И не се отклонявайте от темата за немските каски,защото някой ВАГ*иналчета започват да си мислят,че щом под темите за ВАГ има много мнения,значи марката им е много хубава.Доста елементарно мислене.
  • #85
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Много глупави дечица пишат тук.Били сме съюзник на Германия и нямало да ни унищожат.Да бе да.Те и Полша им бяха съюзници,както и СССР,но какво стана всеки знае.С това съюзничество просто сме отлагали гибелта си и нищо повече.
  • #84
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Cenitell ( преди 11 години )
    Искрени поздравления към анонимен,радвам с, че и тук има хора,запознати с истинските исторически факти за величието на нашия произход (българския=арийския)и древна история,и за следващите събития от по-новата ни история, все още бавно намираща място в учебниците и официялните изяви.
  • #83
    6 rate up comment 8 rate down comment
    me again ( преди 11 години )
    Vw always have been,is and always will be the best.Too bad you are dumb,poor and uneducated to realise it.In Bulgaria you have only chalga,you do not ,have brains.
  • #82
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    В края на войната въпреки бе комунистите вземат власта и започваме да се бием срещу германия. След войната руснаците гласуват българия да плаща репарации на страните победителки. Това е тя ната помощ. За сметка на това сащ правят пран маршал с който наливат милиарди в германия за да изправят страната на крака. А българия плаща пари на победителите 20 години. Помощ никаква за нас заради желязната завеса план маршал не може да ни помогне. Учете история и накрая запомнете българите не са славяни.
  • #81
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Някой хора не познават историята и се излагат. Първо фашизма е забранен в германия. Второ ако не знаете българия във втората световна война е била съюзник на германия. Хитлер изобщо нямаше да ни изтребва а напротив съюза ни с него ни гарантираше връщането на заграбените ни територии от сърбия гърция и турция. Българските войски са окупирали сърбия и са си върнали македония. Българските евреи не са депортирани и БГ войник не е ходил на руския фронт защото така е искал и хитлер го е приел.
  • #80
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Това ,е още по-жалко!!!
  • #79
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Фактът, че в статия за Фолксваген има над 140 коментара е красноречив сам по себе си. Това няма да го видите под статия за Хонда, Тойота, Ситроен и т.н.
  • #78
    4 rate up comment 7 rate down comment
    до:нацистчето ( преди 11 години )
    Какво против фашистите имате, тук да не пишат само скапани помаци и ***?! ------------------------Всеки нормален човек без значение от какъв етнос принадлежи е против фашистите.Аз като българин и славянин естествено,че също съм против тях.Явно не ти е ясно,че целта на фашистите след унищожаването на евреите и *** е била да унищожи славяните,за да създаде чиста арийска раса.Ти да не си ариец случайно?Ако не си значи не си много добре с акъла,за да си с тези,които искат да те унищожат