IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Феноменът Volkswagen

Големият проблем пред концерна е кой ще наследи успешния дует Винтеркорн - Пийх

Феноменът Volkswagen

Голямата цел на Volkswagen е световно лидерство. До 2018 г. концернът от Волфсбург иска да продава повече автомобили, отколкото вечните съперници Toyota и General Motors. Експерти смятат, че това може да се случи дори по-рано, тъй като групата отчита повече от добри резултати. „Очаквам, че VW ще продаде най-късно до 2014 г. повече от 10 милиона автомобили, а след това ще стане и номер едно в света" оценява анализаторът Юрген Пипер от Bankhaus Metzler, цитиран от Wall Street Journal.

Докато други масови производители като Opel, Ford и Peugeot-Citroen закриват заводи, за да се справят с кризата в Западна Европа, във Волфсбург властва самочувствие. "Аз съм сигурен, че Volkswagen е по-добре позициониран за следващите години от всички наши конкуренти", заяви патриархът на компанията Фердинанд Пийх миналия вторник на събрание на персонала.

А шефът на концерна Мартин Винтеркорн повтори решението: „До 2018 г. искаме да станем най-добрият автомобилостроител в света“. Най-добрият автомобилостроител означава, разбира се, и най-големият. А по пътя натам Volkswagen се движи с бързи темпове. И браншовите експерти не се съмняват в това.

Каква е тайната на успеха за автомобилните гиганти? Какво прави Volkswagen феномен?

Ако се пита изпълнителния директор Винтеркорн по този въпрос, той често ще спомене „последователността“. "Концернът на Volkswagen черпи възможности за растеж последователно", каза по време на пресконференцията за последните финансови данни амбициозният мениджър. "В допълнение към широкото глобално присъствие ние основно разчитаме на нашата стратегия на мултимарките".
Феноменът Volkswagen
Мартин Винтеркорн и Фердинанд Пийх

Винтеркорн и „приемният му баща“ Пийх, председател на Управителния съвет на концерна, са инженери. Познавачи на концерна ги описват като влюбени в технологиите, но освен от автомобилните детайли те се интересуват също от разходно-ефективни методи за производство и други марки и пазари. В продължение на години те бяха на шопингтур, придобиха производител на камиони, спортни автомобили и луксозни марки, и често демонстрираха, че имат „лека ръка“.

Днес концернът може да нарече 12 марки своя собственост и може да предложи почти всичко – от мотоциклет до 40-тонен камион. Компанията расте с бързи темпове. Само приходите от началото на хилядолетието насам са се увеличили почти двойно и то не главно заради придобивания.

„Мениджмънтът на Volkswagen показа много ясна стратегическа предвидливост," е оценката на Пипер. На ранен етап групата се е разширила в развиващите се пазари, като Бразилия, Мексико, Южна Африка и Китай. "Volkswagen действа на широка нога в световен мащаб и затова е много по-добре разположен от много от своите конкуренти," казва анализаторът.

И автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер от университета на Дуисбург-Есен вижда най-голямото предимство пред конкуренцията именно в глобалната линия: "Това позволява на компанията да не е толкова уязвима от регионалните кризи, като настоящата в Южна Европа, за разлика от всеки друг производител". 

Един прост пример за позиционирането на бъдещи пазари е Китай: Народната република е не само най-големият пазар за коли в света, но и най-важният пазар за групата VW. През 2011 г. там концернът е продал 2,26 млн. превозни средства, което е над една четвърт от общия обем на продажбите. Volkswagen със своите марки контролира една пета от китайския автомобилен пазар.

Курсът към тази посока е положен рано -  през 1985 г., когато главен изпълнителен директор е Карл Хан, а сегашният председател на Надзорния съвет Пийх контролира съдбата на Audi, VW сключва първия джойнт венчър с китайския автомобилен производител SAIC. По онова време там няма и половин дузина активни производители, тъй като масите на китайския народ все още мечтаят за собствена кола. Като първи „Volkswagen made in China“ се появява моделът Santana, по онова време това е горният клас автомобили на марката и превозно средство за партийни функционери. През 1991 г. VW вече основава второто си съвместно предприятие с FAW.

Междувременно Китай е най-горещият автомобилен пазар в света. Volkswagen и нейните дъщерни дружества оперират в страната в дванадесет завода, още три се строят в момента. Групата е инвестирала там от 80-те години насам значителна двуцифрена сума в милиарди евро и сега за нея в Китай работят около 50 000 души. Повече от 13 млн. коли са излезли досега от заводите ѝ. А растежът продължава: до 2016 г. още 14 млрд. евро ще бъдат вложени в нови заводи и автомобили. Преди всичко ухажван сега е по-слабо индустриализираният Запад.

Въобще, изглежда че готовността да се предоставят пари за развитието на бизнеса е гаранция за успеха на тандема Винтеркорн - Пийх. През следващите четири години за развойна дейност и оперативни разходи концернът от Волфсбург ще осигури почти 62,5 млрд. евро, като от тази сума са изключени китайските инвестиции.
Феноменът Volkswagen
Но VW завладява не само нови пазари. В продължение на дълги години групата е на шопинг: От 2000 г. насам бяха придобити четири традиционни компании: Scania, MAN, Ducati и - след зловеща битка - дори Porsche. И точно затова империята с дванадесет марка е толкова широкоскроена и по отношение на марките – както вероятно нито един друг производител на коли в света.

С чешката марка Skoda компанията навлезе на евтиния обемен сегмент, а с основната марка Volkswagen – в по-луксозния. Перлата при доходността Audi, пред която самият Винтеркорн проправи пътя, е успешна в луксозния клас, а Bentley означава чист лукс. Бързи спортни автомобили се осигуряват от Lamborghini, а тежки камиони идват от дъщерните компании MAN и Scania.

Винтеркорн, който пое групата от 2007 г., изглежда успява да накара тези различни марки да се движат по пистата без особено съпротивление. Други автомобилни компании правят това по-трудно - Ford и General Motors през последните години трябваше повече от веднъж да продават или закриват свои марки.

С толкова силен натиск за експанзия са нужни и силни лидери. "Ключовите фигури в последните две десетилетия са Пийх и Винтеркорн“, казва анализаторът Пипер. Между германо-австрийското инженерно дуо изглежда няма никакви търкания. Дори и в изключително трудни ситуации, като например предстоящото придобиване от страна на Porsche преди три години. А това очевидно се изплаща - трудната ситуация бе избегната, конкурентите отпадат по пътя, Porsche се превърна в следващата марка за VW.

Винтеркорн е довереник на влиятелния шеф на надзорния съвет Пийх, чийто дядо Фердинанд Порше разработва през 30-те години легендарния VW Beetle. Самият австриец Пийх между 1993 и 2002 г. е главен изпълнителен директор на VW, преди да се премести на върха на надзорния орган. Винтеркорн, който по образование е физик, е абсолютен перфекционист. Германецът се посвети основно на въпроса за осигуряване на качеството. Вниманието към детайла е това, което прави него и Пийх толкова успешен дует, пише последният в биографията си.

Дуото трябва да се справи с това, Volkswagen всъщност е "семейно предприятие", в което те трябва да успеят да се наложат. Половината от обикновените акции на корпорацията са собственост на Porsche SE, чисто холдингова компания, която се контролира от семействата Порше и Пийх.  Освен това правителството на провинция Долна Саксония държи една пета от гласовете, а Катар - 17 на сто. По-малко от 10 на сто от гласовете, които осигуряват на собствениците им правата на гласуване в общото събрание, са в свободно търгуеми акции.

Най-пресният пример, че Винтеркорн и Пийх действат с тежка ръка и в случаите, в които питаят съмнения, е цялостното преструктуриране на мениджмънта, което беше обявено преди няколко месеца и бе стартирано по-рано този месец. Повече от 30 позиции в топ мениджмънта на различни дъщерни дружества са новоназначени. Доказано успешен мениджър като шефът на продажбите на Audi Петер Шварценбауер трябваше да си стегне багажа, защото той наистина не се вписва в плановете на Пийх и Винтеркорн.

Но точно тук това, което днес е сила, може да се превърне в проблем на бъдещето: Мартин Винтеркорн е на 65 години, договорът му изтича през 2016 г. Фердинанд Пийх е дори на 75 години.

Цялата статия вижте в Investor.bg

Тагове: volkswagen
0 от 500
  • #77
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    ФАКТ=МИРИЗМА
  • #76
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Какво против фашистите имате, тук да не пишат само скапани помаци и ***?!
  • #75
    3 rate up comment 7 rate down comment
    88888 ( преди 11 години )
    опс до: Юбилеен коментар 100
  • #74
    6 rate up comment 6 rate down comment
    88888 ( преди 11 години )
    Брат ходи залепи някоя лепенка на голфето и се упокой
  • #73
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Феноменът VolkswagenФеноменално грозна, скучна, трошлива, ненадеждна марка.В гореизброените категории действително са феноменални.
  • #72
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Юбилеен коментар 100 ( преди 11 години )
    Доше/знаещ,88888,анонимен,истината и т.н./лекувай се,бе човек!Не че ще липсваш на някой, ама поне опитай!Безспорно едни от най-добрите коли са тези на VW, като някои твои любими фирми даже не произвеждат като аналози са Bentley,Lamborghini,Porsche,R8 .и т.н А ако осъзнаеш какво "решаващо" влияние оказват твоите коментари на тези с Porsche-тата или на тези двамата на снимката, сигурно ще се гръмнеш сам.То всъщност май целият ти живот няма значе ние за никого и тук се чустваш значим,говорещ,спорещ
  • #71
    16 rate up comment 5 rate down comment
    88888 ( преди 11 години )
    Ето за това започнах да мразя ВАГ заради грозната им политика която се наблюдава само при тях те не рекламират стойте продукти а гледат да оплюват другите марки и го постигат с доста добри темпове да купят още 50 60 издателски бюра да издават автомобилни списания и да си хвалят страшните автомобили и да оплюват другите. А и кой знай какво финансиране получават от ЕС но като се разпадне тогава ще видим как ше тръгнат работите обичам автомобилите кефят ме но това гадно което правят БАГ Голфууууу
  • #70
    21 rate up comment 6 rate down comment
    знаещ ( преди 11 години )
    Двамата на снимката олицетворяват същността на вехтите ВАГ.Марка - отроче на хитлеристите. Изкуствено създадена и поддържана десетки години от фашистката пропагандна машина, а сега от немската държава и от поставени частни лица. В управлението на компанията и собствеността са се оплели, като свински черва. Далавери и машинации. Първо Порше купи ФВ, после ФВ купи Порше и накрая се оказва, че Порше държал най-много акции. От ЕС щяха да ги санкционират по антикартелните международни закони, но явно и там имат лоби. Техните далавери не ме интересуват и изобщо не ме вълнуват. Да си правят каквото искат. Дразнещото е обаче, безпардонното им, нагло, безочливо, лъжливо и надменно държание спрямо всички останали автопроизводители. Никой друг не се държи по този начин. Ежедневно ни заливат с помия и все още действат с Гьобелсовите методи, лъжи и манипулации. Все още са на принципа, че една лъжа повторена 100 пъти става истина. Лъжите им обаче не са 100, а хиляди. Умните хора ги виждат тези неща, отсяват и не се поддават, но има и много маргинални личности, които нямат собствено мислене и се влиаят от всичко казано и написано в платените и подкупени медии на марката. Марка, която иска да стане производител 1, а няма елементарна гаранция, няма качество, няма технологии, няма надеждност, няма нищо. Има само пропаганда и действа с методите за промиване на мозъци. На това се крепи и по такъв начин ФВ искат да станат 1. Представям си, ако станат какво ще им бъде държанието. Те сега, дето все още са в трета глуха действат по този начин, а тогава не ми се мисли. Има една приказка:На бодлива крава, бог рога не дава. Спокоен съм, че мечтите на компанията ФВ никога няма да станат реалност. Нека ги оставим да си мечтаят, а техните фенове се надявам някой ден да прогледнат и да видят истината в очите, а не да гледат само това, което им се поднася. Поднесеното от тези двамата на снимката горе, може да е завито в станиол, но е ла.но, което не само мирише, но и тепърва ще си плащате за тази миризма под формата на ремонти, резервни части, труд и загубено време.
  • #69
    7 rate up comment 16 rate down comment
    До „Донеистината“ ( преди 11 години )
    Мунчоооо, *** ще викаш на баща ти изклесак такъв. АУДИ Е-Трон не е ли електромобил и то с 500 км преход! Относно хибридите, това са някакви изгъзици, които след 2-3 години ще изчезнат напълно. Между другото най-икономичния двигател е именно на ФГ с разход 2 л. на 100, сега работят да свалят разхода до 1 на 100. Айде ходи се гръмни неграмотнико! Който твърди, че немците не са най-технологичната нация е пълен профан и заслепен ***!!! Ще добавя само, че точно немските инженери, начело с Фон Браун създадоха космическата програма на Щатите, а пък друга част от екипа на Фон Браун немски инженери руснаците успяха да ги пленът и с тонове документация бяха прехвърлени тайно в Москва и там създадоха космическата програма на руснаците!
  • #68
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Форд закривали заводи? Къде? Аз знам за нов завод в Румъния за B-Max и еднолитрови мотори, както и за нов цех в България за производство на части. Вярно, Форд закриха заводи, но това бе преди няколко години - точно преди кризата в автомобилостроенето. Точно тоя ход и взетите заеми преди това, позволи на Форд единствен да не вземе заем от държавата си.А това направи дори Фолксваген с програмата за продажба на нови автомобили в Германия!