Китайските производители на автомобили и авточасти са известни с това, че не се притесняват да копират дизайна на моделите на големите компании. Те от своя страна се примиряват с това и предпочитат да си мълчат, тъй като разчитат много на пазара в най-многолюдната държава на планетата.
Във Volkswagen group обаче решиха да вземат мерки. Германският концерн започва разследване срещу китайския си партньор FAW Group Corp. заради нелегално копиране и производство на двигатели, трансмисии и други компоненти. Пред в. Wall Street Journal представител на VW обяви, че концернът внимателно следи ситуациията, преди да излезе с официално заключение и да предприеме съответните мерки.
Оказва се, че германците са разкрили намеренията на китайския си партньор да копира трансмисията MQ200, която се поставя на няколко модела Audi, Skoda и VW. Скоростната кутия на китайците е била подготвяна за новия им модел B50 – малък седан, който ще се предлага на китайския и руски пазари като пряк конкурент на подобни модели на VW и Skoda. И това не е единственият подобен случай – още в края на 2010 г. FAW Group Corp е била готова да пусне в производство бензинов двигател, който е реплика на мотора EA111, слаган на моделите Polo и Golf.
Президентът на Volkswagen Group Мартин Винтеркор още тогава е имал разговор „на висок тон” с президента на FAW Group Ксю Жиани, като го е предупредил, че ще има последствия. Няколко месеца по-късно китаецът обяви, че „е станало недоразумение и някой нещо не е разбрал в случая”.
Според медиите в Германия обаче FAW вече е изградила завод в град Чангчун, където е започнало производството на двигателя EA111. Големият проблем в случая е, че споразумението между VW group и китайската компания за производство на части и автомобили важи само за продажби в страната, а в случая азиатците го нарушават, като готвят компонентите за износ в други държави. От друга страна правителството на Китай не позволява на чужди производители да произвеждат самостоятелно автомобили и части за тях в страната, а ги задължава да създават смесени предприятия с местни компании. Именно така през 1991 г. започва партньорството между VW и FAW.
„Всичко това е борба с вятърни мелници – коментира говорител на германския концерн пред изданието Handelsblatt article. – Западните компании няма как да се справят с подобен проблем, защото за с вързани ръце. От една страна те не искат китайците да копират техните части, но от друга не могат да протестират, защото ще загубят производството си в Китай. Затова трябва да бъдем много внимателни при работата си с FAW, която винаги е била много успешна”.