
Турбодизеловият хибрид на Audi, който ще участва в престижния клас LMP1 на Световния шампионат по издържливост и респективно в “24 часа на Льо Ман” се казва R18 e-tron quattro.
Автомобилът е претъпкан с нови технологии на задвижване. Audi е-Tron R18 Quattro е пионер в света на състезателните прототипи, защото е първия дизелов хибрид с Quattro система за задвижване на всички колела. С него марката възражда наименованието “quattro” към спортните си автомобили. Така Audi продължава славните традиции, поставени от рали колата Audi Quattro, която бе непобедима през 80-те години.
Болидът бе представен вчера в Мюнхен, заедно с конвенционалния R18 ultra. Шефът на спортния отдел Волфганг Улрих пристигна безшумно пред публиката, карайки на електричество. „Разработването на хибридна технология за Льо Ман е огромно предизвикателство. Първите резултати ни окуражават“, каза той.
Системата на Audi се различава от тази на основния конкурент в класа - Toyota. Немците използват маховик и дизелов мотор, а японците разчитат на кондензатор и бензинов двигател.

е-Tron R18 Quattro е оборудван със системата KERS (kinetic energy recovery braking system), която е монтирана на предната ос. Системата изпраща енергия, развъртайки маховика, а от тям тя се връща към електромоторите, задвижващи предните колела. Енергията от маховика може да се използва при ускорения над 120 км/ч. Междувременно, V6 TDI двигателят, който генерира 510 к.с. предава тази мощност към задните колела. Системата с маховик и KERS функционира на принципа, използван от Porsche в техния 911 GT3 R Hybrid. Той обаче не работи независимо на електричество, а разчита на бензиновия двигател отзад. Маховичният акумулатор е разработен от Williams Hybrid Power.
За състезанията по издържливост, регламентът на FIA има определени ограничения касаещи задвижването на четирите колела. Правилата позволяват между две активирания на спирачките към предните колела да се трансферират максимум 500 Кj (около 70 к.с.). По принцип задвижването на четирите колела осигурява много по-сигурно поведение на автомобила. Очевидно Audi са извлекли максимума от допустимото. За да компенсират увеличеното от хибридната система тегло конструкторите са направили първата по рода си скоростна кутия, с корпус от кевлар.
Освен с R18 e-tron quattro, Audi подготвя за участие и R18 Ultra. Това е идентичен модел, но без хибридно задвижване. От тима обявяват, че R18 Ultra е най-лекият прототип, който някога е заставал на старта на Льо Ман.
R18 e-tron quattro ще направи своя дебют в 6-часовото състезание на пистата „Спа-Франкоршамп“ (Белгия) на 5 май, след което предстои класическото „24 часа на Льо Ман“. Във Франция Audi Sport Team ще се бори за нова победа с два прототипа R 18 e-tron quattro и два R18 ultra.


4