Mitsubishi е първия автопроизводител с напълно електрически сериен модел. Първия екземпляр в България на първият в света такъв модел се появи в един от софийските шоуруми на марката преди броени дни, и АМ се нареди сред първите, които го подкараха.
Какво представлява Mitsubishi i-MiEV
i-MiEV е напълно електрическо превозно средство с нулеви CO2 емисии. Задвижва се от електродвигател с максимална мощност 67 к.с., налична между 2 500 и 8 000 об/мин. и максимален въртящ момент 180 Нм, наличен между 0 и 2 000 об/мин.
Задвижването е към задните колела, ускорението 0-100 км/ч. се извършва за 16 секунди, а максималната скорост на движение достига 130 км/ч.
Батериите са литиево-йонни и гарантират автономен пробег от около 150 километра. За пълното им зареждане в обикновен контакт са необходими 6 часа, а бързото зареждане на 80% отнема само 30 мин.
Mitsubishi i-MiEV е предимно градски, компактен автомобил. Разполага с четири достатъчно големи места и багажник с обем 235 литра (може да достигне 860 литра при сгъването на задните седалки). С други думи, електрическата кола не се различава драстично по обем и вътрешно пространство от своите бензинови конкуренти.
Управлението също не се различава от това на бензиновите/дизеловите коли. Основната разлика се изразява в липсата на шум и вибрации от двигателя. Иначе, управлението е много приятно, а ускорението - дори повече.
Колата е много пъргава, като ускорението до скорост от около 50 км/час може да се сравни с автомобил с доста по-сериозна мощност.
Инженерите на Mitsubishi са предвидили два допълните режима на трансмисията, за максимален комфорт при шофиране. Освен типичните - Р (паркинг), R (задна), N (свободна) и D (на скорост) режими, при i-MiEV са налични - C (извънградски) и B (при спускане) режим (близнаците на PSA не разполагат с тях). Основните разлики между режимите D, C и B се изразяват в нивото на действие на така наречената двигателна спирачка.
В купето са налични индикатори за остатъчния възможен пробег, нивото на батерията и други, които алармират, когато возилото трябва да се презареди. Ако на таблото светне лампа с костенурка, значи трябва бързо да намерите контакт.
Впечатления
За наша радост Mitsubishi i-MiEV ни хареса. Казваме за наша радост, защото сме фенове на автомобилите, а i-MiEV е сред возилата, които показват бъдещето им.
Може да не ви се вярва, но съвсем скоро, електричеството ще намери основно място при автомобилите (електромобили и plug-in хибриди). В Германия например ще се движат 1 млн. електромобили до 2020 година, а в Япония електрическите коли ще заемат около 20% от всички продажби до края на това десетилетие. САЩ ще разполага с 1 мил. електрически автомобили още през 2015 година, а Китай дори по-рано - през 2012 година.
За сега България не прави много за налагането на тези превозни средства. В повечето европейски страни се дават специални бонуси още при покупката им, осигурява се безплатно паркиране в централната част на градовете, правят се отстъпки за дължимите данъци и т.н.
Тези облекчения стимулират покупката на електрически коли, което от своя страна повишава производството им. Както сигурно вече се досещате колкото повече електрически коли се произвеждат, толкова по-ниска ще бъде цената им. За сега обаче, тя остава висока.
Mitsubishi i-MiEV
+ Екологичен (Нулеви вредни емисии)
+ Икономичен (Едно пълно зареждане струва около 2-3 лева / Разходите за експлоатация са с 1/3 по-малко от тези на стандартен автомобил)
+ Комфортен (Тих, без вибрации и с добро ускорение)
+ Управлява се като бензинов/дизелов автомобил
+ Вътрешното пространство не се различава от това на конкурентите в този клас
- Висока цена (започва от 29 990 евро без ДДС за ниво на оборудване INVITE)
Идеята за електрическа кола на Mitsubishi се ражда още през далечната 1967 година. i-MiEV е първия сериен електрически автомобил на марката, но не и последния. До 2020 година всички модели на Mitsubishi ще предлагат напълно електрическо или plug-in хибридно задвижване.
Очаквайте подробно ревю на модела през пролетта, когато ще се състои официалната му премиера за България.



8