IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Продължаваме да караме стари коли

Най-много от леките автомобили в България са над 20 години - около 36%

Продължаваме да караме стари коли

Продължаваме да караме стари коли
Снимка: Булфото, архив

От 2010 г. досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната с всяка изминала година. През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 хиляди, каза за БТА главен инспектор Бойко Рановски ототдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".

От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили в България са 8 900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа - 108 хиляди, посочи Рановски.

Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г., коментира специалистът. Според него спадът е резултат на икономическата криза, засегнала европейски страни, както и на затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.

В края на шестмесечието на тази година общо регистрираните автомобили в страната са били 2 860 000. От "Пътна полиция" водят статистически възрастта им през пет години.

Най-много от леките автомобили са над 20 годишна вързаст - около 36 процента от общо регистрираните. Следват ги колите на между 15 и 20 години - 32 на сто.

Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни, отбеляза Рановски.

Новите лични автомобили - до 5-годишни, са 75 хиляди от всички регистрирани, сравни той.

Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Може да се предположи, че по-голямата част от тях отиват за скрап. Има и износ, но потокът е по-голям от държавите-членки на ЕС към България.

Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 хиляди на година.

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания.

Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха за БТА от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им.

Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт. Контролът на моторните превозни средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ.

Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство.

Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението.

Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в Република България за периода 2012-2014 г.

В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ.

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #9
    30 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    За средностатистическия европеец е нормално да си позволи 15х. евро през 5 години, а тук - 1500 евро през 10 години. Това е щото сме бедни. Отделно нова кола е поне 2 бона на година каско, ремонтите след 3-4 години също са доста соленички, та, който има пари излишни ще си купи нова, ама бакалския тефтер показва достатъчно ясно сметките.
  • #8
    15 rate up comment 12 rate down comment
    :) ( преди 10 години )
    Ми какво да направим, че Опела и VW са вечни :D
  • #7
    14 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Да видим, първият Фокус е все още по-красив от всяко следващо поколение. Новата астра е скучна, за голф да не говорим. i30 прилича на разтопено на слънцето г*овно, все едно е клонинг на Пежо. Новият Сеат леон е скучноват на фона на предшественика си.
  • #6
    7 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Хюндай и Киа особено напоследък много приличат на европейските кошнии защото си взеха немец за дизайнер. А преди имаха собствена визия и се отличаваха сред морето от сиви европейски кypници.
  • #5
    19 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Ами от 2005 насам новите коли стават все по-скъпи, но за сметка на това все по-чупливи и по-грозни на външен вид. Абсолютна минавка са.
  • #4
    34 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Е не знам да има човек в Бг на който това да не му е ясно . Покупателната способност на българина е 10-тина пъти по-малка от тази на средностатистическия европеец такаче няма нищо учудващо.
  • #3
    8 rate up comment 20 rate down comment
    RRE ( преди 10 години )
    Dokota ima turkodjii,avtoparka na Blagaria 6te si ostane carvulski
  • #2
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Nick ( преди 10 години )
    Тъжно, но факт. Не, че е нужно хората да си дават парите за нови коли на всеки 5 години, но показателите говорят за това какво става в държавата.
  • #1
    18 rate up comment 3 rate down comment
    nixi ( преди 10 години )
    Извинявам се за израза, но бих казал Нооу шит?