IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Продължаваме да караме стари коли

Най-много от леките автомобили в България са над 20 години - около 36%

Продължаваме да караме стари коли

Продължаваме да караме стари коли
Снимка: Булфото, архив

От 2010 г. досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната с всяка изминала година. През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 хиляди, каза за БТА главен инспектор Бойко Рановски ототдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".

От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили в България са 8 900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа - 108 хиляди, посочи Рановски.

Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г., коментира специалистът. Според него спадът е резултат на икономическата криза, засегнала европейски страни, както и на затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.

В края на шестмесечието на тази година общо регистрираните автомобили в страната са били 2 860 000. От "Пътна полиция" водят статистически възрастта им през пет години.

Най-много от леките автомобили са над 20 годишна вързаст - около 36 процента от общо регистрираните. Следват ги колите на между 15 и 20 години - 32 на сто.

Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни, отбеляза Рановски.

Новите лични автомобили - до 5-годишни, са 75 хиляди от всички регистрирани, сравни той.

Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Може да се предположи, че по-голямата част от тях отиват за скрап. Има и износ, но потокът е по-голям от държавите-членки на ЕС към България.

Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 хиляди на година.

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания.

Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха за БТА от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им.

Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт. Контролът на моторните превозни средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ.

Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство.

Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението.

Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в Република България за периода 2012-2014 г.

В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ.

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #29
    6 rate up comment 3 rate down comment
    nikito_blend ( преди 10 години )
    10 годишен автомобил, на повечко километри е доста вероятно да започне все нещо да се поврежда. Докато един нов има гаранция, даже някой марки до 8 години, а това означава да сменяш само консумативи през това време. А както знаем на БМВ цените са доста солени. Друг е въпроса че ефтините нови не могат да докарат такова пътно поведение като по скъпите макар и по стари, премиум марки. Всеки решава преди да си закупи нещо какви са му нуждите и на какви компромиси е склонен.
  • #28
    6 rate up comment 1 rate down comment
    ??? ( преди 10 години )
    530d е по-тежко купе, нормално дава 12-13/100км. градско (автоматик) 330 d ако не е 4x4 дава 11/100 км. автоматик - 10-10.5/100км. с ръчни скорости. Говорим за е46 (2001-2004).
  • #27
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Дошо ( преди 10 години )
    Да бе надежден, икономичен......Гледали сме ги тия филми.И един приятел така разправяше за неговото 530Д ама след 3 месеца го продаде.
  • #26
    6 rate up comment 5 rate down comment
    v-1 ( преди 10 години )
    Тия,че нова кола ще харчи колкото 10 годишното ти БМВ ги говори на децата пред блока... може и да ти повярват...Ако не е тайна, колко харчи? И от личен опит ли го казваш, че се износвали от вътре дачиите? Или само си говорим ей така...
  • #25
    7 rate up comment 3 rate down comment
    dam ( преди 10 години )
    Най-важното от всичко е, че всеки път като сядам зад волана се усмихвам :) И ми е кофти като стигна до крайната точка, защото ми се кара още. Често си излизам да покарам ей така за кеф - без посока.Не съм чул някой да каже подобно нещо за Дачия примерно ;)
  • #24
    11 rate up comment 5 rate down comment
    dam ( преди 10 години )
    да обобщя - старата ми кола: Мощен, надежден и икономичен двигател, кожа, навигация, климатроник, автопилот, парктроник, подгрев седалки, мултифункциоанелн кожен волан, тракшън контрол, ксенон. Все неща дето евтината НОВА кола обикновено ги няма.Тя има - евтино гадно пластмасово табло изработено все едно в час по труд и техника. Пластмасов волан. Евтини платнени седалки, дето се протриват и разскъсват много бързо, обикновен климатик, слаб и лаком мотор и т.н
  • #23
    9 rate up comment 5 rate down comment
    dam ( преди 10 години )
    Няма как да дам 20 бона за подобно нещо. Какво като е ново, като след 2 години вече не личи. Освен това двигателите за тези коли уж нови, но хич не са модерни. 1.9 дци харчи почти колкото моята, само дето разликата във вървенето... Даже няма и да коментирам... Та тия бангии освен за служебни, според мен за друго не стават. Но това си е моето мнение и не ангажирам никой с него :)П.С. Изобщо не съм БМВ фанатик. Просто такова карам. Същия пример може да се даде и за Мерцедес и другите хубави марки
  • #22
    11 rate up comment 3 rate down comment
    dam ( преди 10 години )
    Карам запазено 10 годишно бмв 3 литра дизел 204 коня. Кожа, навигация други глезотийки. Като се кача в нещо от сорта на нова Дачия, Рено и т.н. ми е супер странно как уж нова кола е толкова по-зле във всяко едно отношение от 10 годишното ми возило. Разликата в материалите вътре е фрапантна. Най-вече като се мине по павета се усеща. Имам предвид трополящите и скърцащи пластмаси на евтината кола. А след 2-3 годишна употреба, дори и да се пази салона е заплриличал на нищо. Ами не, мерси.
  • #21
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Дошо ( преди 10 години )
    Продължавайте да гласувате за червените *** мъкнещи след себе си турци и *** да ви управляват
  • #20
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Е още по фрапантен е случая с нова среден клас за над 40 хиляди и същата на 6-7 години за 10-15? 25-30 хиляди + соленото каско за първите няколко години хич не е малка разлика. Па нека е на 200 000 километража, един основен ремонт няма да е повече от 2-3 хиляди, колкото е само каското за 2 години. Иначе да, новото си мирише на ново, ама на каква цена? :)