IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Продължаваме да караме стари коли

Най-много от леките автомобили в България са над 20 години - около 36%

Продължаваме да караме стари коли

Продължаваме да караме стари коли
Снимка: Булфото, архив

От 2010 г. досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната с всяка изминала година. През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 хиляди, каза за БТА главен инспектор Бойко Рановски ототдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".

От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили в България са 8 900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа - 108 хиляди, посочи Рановски.

Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г., коментира специалистът. Според него спадът е резултат на икономическата криза, засегнала европейски страни, както и на затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.

В края на шестмесечието на тази година общо регистрираните автомобили в страната са били 2 860 000. От "Пътна полиция" водят статистически възрастта им през пет години.

Най-много от леките автомобили са над 20 годишна вързаст - около 36 процента от общо регистрираните. Следват ги колите на между 15 и 20 години - 32 на сто.

Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни, отбеляза Рановски.

Новите лични автомобили - до 5-годишни, са 75 хиляди от всички регистрирани, сравни той.

Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Може да се предположи, че по-голямата част от тях отиват за скрап. Има и износ, но потокът е по-голям от държавите-членки на ЕС към България.

Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 хиляди на година.

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания.

Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха за БТА от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им.

Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт. Контролът на моторните превозни средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ.

Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство.

Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението.

Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в Република България за периода 2012-2014 г.

В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ.

Още новини от Dnes.bg

0 от 500
  • #19
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Най-добре да си намериш приятелка, която работи в автокъща. А между другото новите коли са бъкани с електроника и майсторите се затрудняват да ги правят и дори хората, които имат пари ги избягват.
  • #18
    10 rate up comment 2 rate down comment
    zhealthyz ( преди 10 години )
    От нов Ситроен на лизинг се качих на употребяван Хюндай Акент от 2006 г. и съм много доволен.
  • #17
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Има и хора с нови коли, вероятно на лизинг или пък са се изхитрили и са си взели кола на 1-2 години. По улиците е пълно с такива, но по форумите няма много такива. А може би просто повечето хора не пишат по форуми и затова.
  • #16
    9 rate up comment 6 rate down comment
    готин ( преди 10 години )
    За какъв дизайн говорите, не познавам нито един човек, който да харесва последните модели като външен вид. Интериорът е друг въпрос.
  • #15
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    За мен кола 2000-2005 година не е нова, но не е и много стара, за вас не знам. Трябва да се избягват колите преди новия век като цяло. А и като се има предвид, че от 2007-8 насам автодизайнът бележи нови и нови спадове, най-добре е кола 2003-2008 набор.
  • #14
    14 rate up comment 3 rate down comment
    няма избор ( преди 10 години )
    Не говоря изобщо за Пежо 207,но като цитираш точно това като пример, не знам дали едно ново за 20 000лв. мин. е по-добър избор от едно на 6 год и около 200 000км за 5000лв.Не съм търговец от Горубляне и никога не бих си купил автомобил от подобни търговци като тези там или Дупница,Перник и подобни тържища на автоджамбази. Но ти си имаш теза и ми се струва безсмислено да спорим. Ако ти харесва да караш при тези условия на лизинг-а в Бг. нова Дачия/Симбол,Фабия или Фиеста/ уважавам твоя избор.
  • #13
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Стари,стари колко да са стари?Обикновено около 2000-та година.Пред вид ,че в редица африкански страни средната е минималната заплата са значително по-високи от българските а там са с некви изтърбъшени ръждиви пикапи и джипки от 70-те и 80-те ние сме направо в свръхмодерният авто клас от началото на новият милениум.Така де кучето скача според салама..
  • #12
    13 rate up comment 6 rate down comment
    do b.b. ( преди 10 години )
    Това няма да се хареса на настоящето правителство защото техните избиратели са основно *** и ниско образовани празноглавци, които не могат да си купят нова кола. Тоест няма как тези да го направят.
  • #11
    32 rate up comment 3 rate down comment
    b.b. ( преди 10 години )
    Какво друго да се очаква при тази данъчна политика, стимулираща старите коли под 100 коня!? Време е да се помисли за промяна в това положение. Но не драстични промени от крайност в крайност, а някакъв по-плавен преход от това да се стимулират покупките на стара кола към покупката на нова такава. Например да се въведат облекчения за коли, които покриват еконормите, а не до 100 коня. Така за по-новите и не замърсяващи коли ще се плаща по-малко. Логично и справедливо.
  • #10
    22 rate up comment 9 rate down comment
    няма избор ( преди 10 години )
    Безспорно е по-изгодно на пръв поглед да вземеш на лизинг някаква "кола" за около 18-21000лв,но..Има голямо"НО"! Обикновено това са *** от типа на Пежо/207,208,301/Рено Симбол,Форд Фиеста,Опел Корса,Хюндаи i20, Шкода Фабия,Дачия и т.н.с цена на лизинга от 300 до 600 лв.,които намразваш още първата година,но си принуден да ги плащаш и все по-вече да ги намразваш. Коли с нулева ликвидност в края на периода,почти непрадаваеми.