Начин на ползване:
предимно градско
На кое качество на автомобила най-много държиш:
надеждност
Начин на каране:
нормално
Допълнителни бележки
Колеги сега намерих малко време за да напиша още някое ревю на автомобил който последно съм карал преди 3 години.
Става дума за Nissan Primera (P10) SLX, 1600 кубика, бензин 16 клапана, електронно управляем карбуратор, седан, ръчна 5 степенна скоростна кутия.
Първата регистрация е септември 1994г. Автомобила закупих от автокъща в София иначе е внесен от Италия. Когато го закупих беше с инсталирана вече газова уредба Lovato.
Първоначални впечатления:
За протокола държа да отбележа, че тогава това ми беше първата япоска кола.
Визията на автомобила е доста прилична. От вътре е просторен и комфортен. Пълен е с екстри, които получавате на една доста прилична цена. Таблото не е от онези пластмасови дрънчащи и скърцащи табла, които слагат на по-новите автомобили. Впечатлението от купето е, че производителя държи на качеството и няма разни ефтини изработки.
Тъй като взех автомобил от серията SLX получих следните стандартни екстри: Електрически прозорци на всички врати, електрически огледала с подгряване, електрически шибидах, обикновен климатик, подгряване на задното стъкло, подгряване на шофьорската седалка и май това е в общи линии като екстри.
Доволен бях от качеството на интерьора на този автомобил и ергономията вътре. Ако в автомобила се возят 4 души има достатъчно място за човека зад шофьора а аз съм доста големичък и дърпам седалката до края назад :)
Возията на автомобила е малко по-твърдичка от колкото очаквах за този клас автомобили но е по-мека от повечето VW и Опел, които съм карал. Иначе не се чува тракане и боботене като карате по паветата. Добре е обезшумен и двигателя е много тих. Общо взето двигателя се чува ясно в купето над 4000 оборота.
В завоите е относително стабилен но има какво да се желае при по-високи скорости. По някога в завоите имате чувството, че колелата се отлепят от земята и при по-ниски скорости но иначе автомобила държи пътя стабилно и не се усеща недозавиване. Хидравликата на волана е перфектна и можете да го въртите с два пръста.
Спирачките ми направи впечатление, че са малко слаби за това купе и автомобила има сравнително дълъг спирачен път.
Двигателя е малко слабичък със своите 90 коня а купето е сравнително тежко така, че не очаквайте чудеса от автомобила при потегляне и изпреварване. Общо взето на дълъг път трябва да изключите климатика за да ви даде малко мощтност когато искате да изпреварите.
В градски условия автомобила не е манаврен и има голям радиус на завоя. Това се отразява също и при паркиране. Общо взето ако искате да направите обратен завой ще ви трябва някой булевард с широчина като Хр. Ботев в София не по тесен. Паркирането обаче се улеснява от много добрата видимост от автомобила - има голямо задно стъкло и страничните колонки не ви пречат на видимостта също така има перфектни големи странични огледала с много слабо увеличение така, че лесно можете да прецените разстоянието до обектите зад вас. Мъртвата зона в страничните огледала е изключително малка и се компенсира от централното огледало.
Автомобила е със сравнително малък клирънс и трябва да се внимава по нашите родни пътища. Понеже е нисичък доста често имах проблеми с огромните легнали полицаи които имам чувството, че са сложени от някой зъл трол в общината за да гледа как се чупят коли.
Разхода на гориво е 10-10.5 градско на бензин и 11-11.5 на газ. На дълъг път харчи около 7.5-8л бензин и 9-9.5 на газ. След кратък анализ и консултация със специалисти установих, че по-високия разход се дължи на лошото съотношение мощност на двигателя и тежест на купето. Реално от същото поколение бензиновия модел с 2000 кубика инжекцион харчи малко по-малко.
Разход на масло няма почти никакъв случвало ми се е да доливам 200-300мл след 9000км.
Автомобила е абсолютно непретенциозен на бензин и масла.
Понеже двигателя е с карбуратор макар и електронно управляем е непретенциозен и на газови уредби и сравнително лесно се балансира така, че да работи дабре и на газ и на бензин. За това ще дам малко повече подробности по долу.
Скоростната кутия е добре проектирана за този двигател 1-ва и 2-ра са доста дълги за да може да използвате оптимално общо взето малката мощност при потагляне и изпреварване. Максималната мощност я получавате някъде около 4500 оборота по мое впечатление, което малко се различава от това, което е писано по книгите за този автомобил. Въпреки, че двигателя е слабичък той е доста гъвкав и получавате накакво ускорение до 6000 оборота. Изпреварването на дълъг път особено на баир си е преживяване и трябва да се внимава но на прав участък съм вдигал 180км/ч без особени напрежения но усещането в купето е че колата не е стабилна и ей сега ще литнете. Окачването според мен не е предвидено за високи скорости и нашите магистрали и се усеща доста люшкане.
Фаровете са много добри не са пластмасови също има и вградени фарове за мъгла, които аз често ползвам за да избягвам софийските кратери. Това разбира се няколко пъти ме е водило до пререкание с някой жабок кермит, който се опитва да се заяжда с буквите от закона.
Климатика е доста добър за сметка на парното, което е малко слабичко за нашите зими.
Нека разкажа сега и за сервизната история на автомобила.
След като закупих автомобила се оказа, че ме чакат следните изненади:
- пробутаха ми скапан акумулатор - купих нов
- копчето за настройка на огледалата не работеше добре - движеха се само на ляво и дясно, според мен джамбазите го бяха сменили защото лично го пробвах преди това. Въпросното копче търсих няколко седмици и след дълго преговаряне с муджахидините от ул. Симеон успях да се сдобия с едно на старо за сумата от 80лв.
- десен заден стоп беше с изгоряла крушка - сменена
- бяха си взели и резервната гума :) - това ме издразни и ги проклех дано има ефект.
Смених маслата и филтрите и някои ремъци но иначе автомобила е с двойна ангренажна верига и не съм я сменял защото си беше в добро състояние. Всичката първоначална поддръжка излезе около 540лв
След първите 1000км
- оказа се, че съединителя е тръгнал да заминава - намерих с връзки оригинален японски ужким с отстъпката излезе 420лв комплекта + 150лв за труд.
- оказа се също и, че алтернатора не зарежда добре и това ми костваше съсипването на нов акумулатор. Няколко пъти ме остави на пътя през ноща като внезапно тока свърши. Това преля чашата и пратих алтернатора на ремонт. Смениха диодната платка и му почистиха четките и смениха втулките
- 150лв с труда.
- Смених крушки на задните стопове - нещо често изгарят.
След още 2500км
- алтернатора пак прави проблеми смного нисък заряден ток - изкорубих го и директно на арабите го засилих. Взех си на старо друг 135лв от по-новия модел.
- почнаха много странно да играят оборотите на празен ход. нагоре надолу късат ти нервите.
Подадеш газ те падат вместо да се качват. Пуснеш педала скачат на 1300. Пуснеш разни консуматори - климатик, фарове т.н. оборотите не се вдигат ами като пустеш климатика даже падат малко.
Направо откачих. Ходил съм каде ли не по какви ли не диагностики и никой нищо конкретно само си правят експерименти за твоя сметка. "Ама това е електронно управляем карбуратор - това за първи пат го виждам" или "Моя компютър на го познава това чудо" или "Тука има едни пневматични клапани може да е от тях викам да ги махнем те за кво са ти не гониш ЕКО 2" Последния мислех да го удуша с чиста съвест ама му се размина. Както и да е проблема остана и не намери решение.
След още 1125км
- Смених предни горни носачи - София си каза думата - 212лв комплекта и 100лв труд
- Това с оборотите ми лази по нервите ужасно. Намерх един терикат който ми обясняваше, че ако се махне компютъра и ламбда сондата и се направи обикновен карбуратор няма да имам никви грижи повече. Вече ми беше все тая викам режи. Разбира се играенето на оборотите изчезна напълно даже като вклучиш фаровете падат ама квото и да включиш падат :):) Не го убих тоя а трябваше. В интерес на истината настроих оборотите на празен ход да са 1100 така, че като включа фарове и климатик да не ми гасне колата.
Е разбира се това се отрази на рахода ама вече ми беше все тая.
- Реглажа на газовата замина на кино от тия глупости дето ги натворих та и това трябваше да се оправя - 10лв
- По едно време климатика почна да работи зле - оказа се, че нрябва да се допълни с фреон след което нямаше повече проблеми. Зимата малко дълго време се чака парното да задуха топло а и след това не е кой знае колко силно като на немските автомобили на няма да умрете от студ вътре.
След още около 3000км
Сериозни проблеми няма - само сменям крушки на стоповете
- Смених мембраните на изпарителя на газовата и разни дреболии - 48лв части труд не съм записал колко беше
- смених биалетките отзад - 24лв части и 40лв труд
След още 800км
Колата я намерих ударена кадето я бах паркирал - преден десен калник смачкан, счупен преден десен фар и мигач, счупена предна броня, счепен преден десен халоген. Собсвеника на кафето наблизо каза, че чул удар и някакво Audi ударено отпред се изнесло с мръсна газ в насрещното в еднопосочна улица - това става на Неофит Рилски в София. Записал част от номера и ми го даде.
Разправията с ченгетата после няма да я описвам, че тя е повод за цял роман. Както и да е три седмици в сервиз на застрахователя и ми я върнаха като нова.
- смених датчика на перката на радиатора че перката работеше постоянно - не съм записал колко струваше но по спомен около 25лв смених си го сам.
След още 11230км
- малко позабравих да сменя маслото и филтрите та свърших тази работа.
Понеже бившата ми жена караше предимно тази кола из града вече беше заприличала на войнишко канче така беше ужулена и учукана. 2 седмици при застрахователя и лъщи като нова.
- Смених пак предни горни носачи - явно това е слабото място на тази кола.
- смених биалетките отзад - 36лв части и 50лв труд - дигат се цените нещо.
- алтернатора пак има ниско зарядно напрежение към 13.3В - отиде за рециклиране - смяна втулки, лагери, четки почистване около 150лв - нямаше драстично подобрение и се примирих.
След още 8800км
- Крушките са като семките за тая кола пак сменям стопове, единия халоген и къси на преден десен фар.
- Един съсед ми счупи десния страничен мигач с вратата на колата си като излизаше от нея - донесе ми от някаде нов.
- Смених биалетките пак че ме дразни да ми похлопва.
- Смених водна помпа че протече внезапно - 56лв + 30лв труд.
След известно време продадох колата но чувам, че няма сериозни проблеми с нея.
Като цяло мога да обобщя, че автомобила е доста надежден. Проблеми с двигателя не съм имал никога. На хората, които искат да си купят такъв автомобил ще им кажа, че е по-добре да си вземат Р11 серията или 1.8 или 2.0 бензин с пълен инжекцион. Тези карбуратори тук никой не ги разбира.
Естествено една година след като свърших белята с моя карбуратор намерих един човек, който ги разбира точто тези нисани и ми каза как се оправят и изобщо не е скъпо представете си как ме хвана яд но уви.
Имат според мен фабричен недостатък на тема алтернатори, предни горни носачи и биалетки, защото това бяха в общи линии нещата, които съм сменял.
Тези автомобили имат много добро съотношение цена качество и получавате нещо много дабро за малко пари. Непретенциозни са към поддръжка, частите им не са скъпи.
Разбира се препоръчвам по-новата версия Р11 и двигателя 2.0 бензин. Там спирачките са дискови и автомобила спира доста по-добре. Не бъркайте 2.0 със 2.0 GT с червения двигател това е друго нещо но за него ако ми остане време ще споделя, че това ми беше една от любимите коли.