От двайсет години Toyota предлага Yaris най-вече за онези, които не се вълнуват прекалено от дизайн или динамика, но пък са загрижени за неща като икономия и надеждност. Сега обаче идва четвъртото поколение, за което от пръв поглед можем да кажем, че иска да скъса с тази традиция.
Първо, то е построено на изцяло новата TNGA платформа, която позволява неща, немислими за цивилните тойоти доскоро. И второ, дизайнът вече не е дело на Стиви Уондър.
Yaris следва насоката от новите CH-R и Corolla, но тук линиите са по-премерени и цялостното впечатление ни харесва повече. Особено в профил: колата изглежда точно като спринтьор, заел вече стартова позиция. Разширените задни калници неясно защо извикват образа на Ники Минаж. Свързаните задни светлини изглеждат ефектно, особено като си припомните какво беше преди това.
Единственият спорен елемент е тази част от бронята, с толкова модния карбонов ефект. Но под него има точно толкова въглероден композит, колкото и в пакетчето ви с чипс.
Има обаче друго отношение, в което промяната е положителна. Напук на общата тенденция към гигантизъм напоследък, тази кола е всъщност по-къса от предишната, и по-ниска. Но за сметка на това е с по-голямо междуосие, така че има повече място вътре.
Не чак толкова място, че 190-сантиметрови пътници да седнат удобно на задната седалка. Но напълно достатъчно да се чувства комфортно едно нормално семейство. Все пак, ако искате просторна задна седалка, Honda Jazz или Volkswagen Polo ще се представят по-добре.
Другата област на революционна промяна е вътрешният дизайн. Интериорът винаги е бил слабо място на Yaris. Функционален, но толкова скучен и евтин, че трябваше да си вземете допълнително кафе, за да не заспите само от вида му.
Сега нещата изглеждат много по-добре. Не е най-свежият дизайн в сегмента, но е много по-разчупен и напълно съвременен.
Не ни допада много мултимедията, забодена сякаш със сила върху таблото - но пък така е много удобна за управление. Освен това, слава богу, има и физически бутони.
Всички нива на оборудване получават такъв сензорен екран, разликата е само в размерите, и то не твърде голяма. Реакциите му са бавнички, а и графиката не е от красивите. Но пък даже най-базовото ниво има Apple CarPlay и Аndroid Auto, така че можете да ползвате всички функционалности от телефона си. Серийни са USB портът и Bluetooth връзката.
Седалките са безукорно удобни и лесно се настройват и на височина. Имате и немалко места за дребни вещи, както и доста дълбока жабка. Високите версии получават и много добър head-up дисплей.
Намалената дължина обаче се е отразила на багажното пространство. Yaris вмества едва 286 литра - с 65 по-малко от Polo и с почти 100 под бензиновото Renault Clio. Но формата на багажника е добра и той вмества повече, отколкото бихте очаквали.
Дотук всичко е много добре. Но сега идва моментът да говорим за динамика.
116 к. с. максимална мощност 175 км/ч максимална скорост 9.7 секунди 0-100 км/ч |
Това, което караме, е хибридната версия, с 1.5-литров бензинов мотор с три цилиндъра, и малък електромотор с батерия в добавка. В градски условия потеглянията и късите преходи стават само на ток, с приятна пъргавина. Общата мощност е пораснала леко до 116 конски сили. Ускорението от 0 до 100 км/ч е под 10 секунди, което никак не е зле за такава кола. Зле е само начинът, по който те се постигат.
И самият двигател, и електрическата версия на безстепенна трансмисия не са създадени за спорт. Дори и леко натискане на педала вече произвежда шум като от стара пералня. От Toyota не са вложили прекомерни усилия в шумоизолация, така че просто ще ви се отще да настъпвате педала.
А това е жалко, защото това е първият Yaris, който наистина би могъл да понесе по-спортно каране. Воланът е доста прецизен, купето се държи чудесно при странични ускорения. Но ако държите на емоциите, все пък съществува и фантастичната Yaris GR, разработена от спортното поделение на Toyota.
А тази цивилна версия компенсира за недостатъците си с добре познатото предимство: икономията. Toyota обещава между 3.8 и 4.9 на сто разход в смесен цикъл. В нашия тест, при който не караме особено пестеливо, постигаме 4.6 литра на сто.
За съжаление за този завиден разход плащате по два начина. Първо, чрез безмилостно олекотяване, до общо 1080 килограма. В името на което японците са вложили тук ламарина с дебелината на станиол от цигари. Затова и затварянето на вратите произвежда същия звук като Вартбург от детството ни.
Втората цена, която плащате за ниския разход, е при самата покупка. България е един от малкото европейски пазари, където можете да имате Yaris и само с бензинов двигател, като най-базовият вариант със 72 коня започва от 28 000 лева. Но хибридът започва от 35 800 за най-ниското ниво. Добре оборудвана кола с двуцветно боядисване е 43 000 лева, а специалната Premier Edition, с аудиосистема от JBL и 17-цолови джанти, надхвърля 46 000 лева. Това е доста солено за малка градска кола.
Или по-скоро беше доста солено допреди 4-5 години. Но после новите екологични лимити и задължителни изисквания на ЕС толкова вдигнаха цените на обикновените бензинови модели, че хибридите вече не изпъкват сред тях. Освен с онова качество, с което познаваме колите на Toyota отдавна: способността да устояват по-добре на времето.
Още снимки от теста на новия Yaris вижте в ГАЛЕРИЯТА: