IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Dacia Spring: заслужава ли си най-евтиният електромобил в Европа?

Тествахме модела още преди началото на серийното производство (ВИДЕО)

Опитахме се да сметнем колко нови модела на ток ще се появят само в Европа до края на тази година. И се отказахме малко след 50. Те са в целия диапазон от Теsla до все още неизвестни китайски фирми. Нищо чудно обаче да се окаже, че най-важна от всички е тази - с емблема на Dacia.
 
  
 
     
      
Запознайте се със Spring: първия електромобил на румънската марка на Renault. От Dacia го наричат третата си революция - след тези с Logan и Duster. Те имат предвид най-вече очакваните продажби. Но Spring вече е революция в едно друго отношение: като философия за бъдещето на транспорта. И като всяка революция, има малко неочаквани корени.
 
  
Dacia Spring тест драйв
 
   
Тази кола всъщност води началото си от един бюджетен модел за индийския пазар, който се казва Renault Kwid. И който не е създаден с кой знае каква мисъл за екологията. Или за удобството. Или за динамиката. Създаден е, за да ви позволи да стигнете от точка А до точка Б, без да ходите пеш. Или да яздите слон. Цената на цялото удоволствие е под 4000 долара в Индия.

Забавно е, че точно на тази база сега се появява най-важният модел в Европа за близките няколко години. Моделът, който най-после трябва да направи колите на ток достъпни за всички.
   
  
Dacia Spring тест драйв
В окончателната производствена версия на Spring задните светлини ще са с Y-образния светлинен подпис, познат вече от новото Sandero
   
  
Разбира се, между Spring и Кwid няма чак толкова общо. Платформата е една и съща: най-малката версия на модулната CMF, разработена съвместно от Renault и Nissan. Но европейската кола е с драстично изменена конструкция, за да отговори на тукашните норми на безопасност. И ще бъде с доста различен интериор.
 
  
Dacia Spring тест драйв
  
  
Казваме "ще бъде", защото това, което виждате, не е окончателната версия на Dacia Spring, а само предварителен прототип. В него още личат
някои следи от индийското потекло. Например този електромобил има абсолютно същия плъзгач за въздуха в купето, какъвто имаше москвичът на дядо.
Това няма да остане във финалната кола, естествено. Но ще остане друго нещо, което напомня епохата на москвича: максималната мощност.
    

Dacia Spring тест драйв
Трудно ни е да си представим по-подходяща кола за пословичните задръствания в Букурещ. В такива условия Spring консумира рекордно ниските 9 киловата енергия за 100 км
   
   
В началото на третото десетилетие на ХХI век Dacia има дързостта да ви предложи автомобил с... 45 конски сили. Такива показатели наистина помнят само дядовците ни. Най-невероятното е, че те са напълно достатъчни. Просто защото тази кола, макар и с литиево-йонна батерия, тежи удивително малко: едва 970 килограма.


 

Dacia Spring

45 к. с. максимална мощност

125 Нм макс. въртящ момент

125 км/ч максимална скорост


Това е постигнато както с хитри конструкторски хрумвания, така и с цената на доста лишения. Премахнато е всичко, което в Dacia смятат за излишно в един автомобил. Например регулирането на волана в каквато и да е посока. И на седалката на височина. Позицията на седене е тази, която виждате. Вие се нагаждате към нея, а не тя към вас.
 
   
Dacia Spring тест драйв
 Доста неудобни седалки, но те са запазени за бъдещите бизнес и карго версии на модела. Пътническият Spring ще получи по-комфортни
     
   
Това не значи, че колата е неудобна, макар че от по-високите хора се изисква привикване. Онова, което наистина е неудобно, са седалките. Слава богу, в прототипа не са онези, които ще получат нормалните купувачи. Серийният Spring идва наесен в две версии: една за частни лица и една за бизнес, предвидена за споделяне и наемане. В нея седалките и другите материали са направени максимално издръжливи, за сметка на удобството. Тук са именно те, което след около час седене вече е доста болезнено.
 
  
Dacia Spring тест драйв
Роторен превключвач за предавките. Spring е изключително лесен за управление автомобил - ако се нагодите към фиксираната позиция на седене
   
  
Иначе с размерите всичко е наред. Spring е малко по-дълъг от Volkswagen Up!, но доста по-висок. В резултат и възрастни хора могат да седнат отзад, а багажникът побира 290 литра - с 40 повече от Up. 15-те сантиметра просвет несъмнено ще са плюс в условия като софийските. Радиусът на завой е едва 4.80 метра. Комфортът на возене е приемлив за толкова малка кола, макар че в завоите тя се накланя осезаемо. Обезшумяването е слабо, но от Dacia обещават да променят това при серийното производство.
 
  
Dacia Spring тест драйв
Багажник, който надминава всички други в А-сегмента
  
   
Оборудването също не е твърде спартанско. Имате дигитален дисплей за приборите, 7-инчова мултимедия с гласови команди, Android Auto и Apple CarPlay, Bluetooth, USB и климатик. Както и внушителна жабка.

Глезотиите свършват дотук, за да не се отразяват на теглото. Защото именно безмилостната диета позволява на Spring да бъде революционен по характер електромобил.
 
  
Dacia Spring тест драйв
   
     
Батерията идва от китайски доставчик, който се казва Sunwoda, и е с капацитет 27.5 киловатчаса. Горе долу толкова е батерията при хибрида BMW X5 45e, който може да измине само на ток около 90 км. Spring може да измине три пъти повече. В стандартен цикъл пробегът с едно зареждане е 230 км. Ако карате само в града, стига до 305 км. И това са реални показатели, не само обещания. Ние навъртяхме 140 километра из Букурещ и околностите, след което батерията разполагаше със заряд за още 125. При това, напук на 45-те коня, колата се усеща доста пъргава - още един плюс от ниските й килограми.
 
 
Dacia Spring тест драйв
 След изминати 135 км, имаме енергия за още 125. При това сме карали с постоянно включен климатик и с доста газ, за да видим на какво е способен този автомобил. В градски условия можете да натиснете бутона "Еко", който ограничава още мощността и спокойно ще ви даде до 300 км с едно зареждане
   
    
Формулата е почти вълшебна: намаленото тегло позволява по-малка батерия. Което означава още по-ниско тегло. Което пък означава по-висока ефективност, по-кратко време за зареждане и, разбира се, по-ниска цена.
Повечето електромобили в момента потребяват средно между 18 и 24 киловата за 100 километра пробег. И значителна част от тази енергия отива, за да превозват собствените си гигантски батерии. При Теsla Model S Plaid батерията тежи 625 килограма - две трети от теглото на цялата Dacia Spring.
 
  
Dacia Spring тест драйв
  
  
Румънско-китайската машина може да постигне разход от под 12 киловата в смесен цикъл, и рекордните 9 киловата в града. Ето най-после един наистина екологичен електромобил. Той не просто премества емисиите от улицата към теца, а действително се нуждае от много по-малко енергия.

Как се измерва това в пари? Един нормален жител на голям град изминава до 300 километра седмично. С модерен бензинов автомобил те струват около 45 лева за гориво. Със Spring, зареждан на нощна тарифа в гаража, ще ви струват 3 лева и 60 стотинки. Което пести доста над 2000 лева годишно. На бързи зарядни станции с прав ток Daciaта може да поеме до 30 киловата - но там, разбира се, цената за зареждането е друга.
  
 
Dacia Spring тест драйв
 
  
Каква е цената на самата кола ли? Зависи. В България Spring започва от 33 100 лева - един от най-ниските показатели в Европа. И почти наполовина под следващия най-евтин електромобил. Но пък ще трябва да ги платите всичките.
Докато в Румъния стартовата цена е 36 200 лева. Само че румънското правителство ще ви отбие 800, ако върнете старата си кола, и после ще ви даде eквивалента на 20 000 лева субсидия, задето си купувате електромобил. И тогава Spring ще ви излезе едва 15 400 лева. Как ли щяхме да реагираме, ако преди 15 години някой ни бе казал, че ще завиждаме на румънците? Но това е друга тема.


Още снимки от теста на Dacia Spring вижте в ГАЛЕРИЯТА:


0 от 500
  • #25
    10 rate up comment 15 rate down comment
    JEEP ( преди 4 седмици )
    Гледам им максималния пробег на всички тия нови електрически и хибридни комбинирани чудеса. Понеже съм в Щатите - в мили. 230 мили. 300 мили. 400 мили. Това е. Преди да дойда тука имах Ауди Б4 1,9TDI. Страшна машина. Ето ги данните Audi 80 (B3/B4) 1.9 TDI Range : 1245 Km or 774 miles Това е 1993та година с един резервоар. Като свърши пълниш за 5 минути и продължаваш. Може да пълниш и от туби. Аз живея във Флорида, като изпраска урагана, няма ток 5 дена. Голяма работа са новите технологии.
  • #24
    11 rate up comment 9 rate down comment
    Мба ( преди 4 седмици )
    Повечето драскачи тук и на 10 000 да им я дават, пак не могат да си я позволят!!!Защото трябва да си бакшиш за да търсиш удобство в градския трафик?!?После се чудите що сте вечно криви и си биете жените!!!Една проста сметка не можете да си направите!Колата е направена за градски доставки и разнос, работно магаре,не случайно ще има товарна версия.Тия ще ми обясняват втора семейна кола и глупости на таркалета!!!
  • #23
    5 rate up comment 4 rate down comment
    ( преди 4 седмици )
  • #22
    17 rate up comment 1 rate down comment
    raiders ( преди 4 седмици )
    Ако ми дадат 10к субсидия я купувам веднага, и рекламно лице ще им стана, това статии по форуми и гост в телевизията ще съм от сутрин до вечер. Сега сериозно, за хора като мен дето минават по 600км градско е екстра, 2 в месеца я зареждам, паркираш в подземния и веднага я вкл., или в къщата за 12ч. на контакта. Освен за почивка извън града не излизам, е тогава ще ти трябва друга кола. Не сме дорасли даже и Молдовците и Македонците ще ни минат, срам за нас и държавата ни.
  • #21
    11 rate up comment 23 rate down comment
    Майския ( преди 4 седмици )
    Баси и ***! Представям си ако тръгна от София до Слънчев Бряг в жегата примерно, колко часа ще пътувам, колко пъти ще зареждам, къде ще зареждам, по колко време ще зареждам, с колко км/ч ще се движи това нещо с включен климатик!? Дали като пристигна , изкривен от гнусните твърди седалки и бесен от тегавото пътуване на морето , няма да ми се иска да я засиля в най дълбокото.....
  • #20
    3 rate up comment 2 rate down comment
    баш сметката до #18 ( преди 4 седмици )
    твоите сметки винаги са излизали на кръгла 0!
  • #19
    13 rate up comment 8 rate down comment
    Pacho ( преди 4 седмици )
    Супер е, но 33 х.за базова са много. След 5-6г. батериите са за смяна, а те са също скъпи. Ще чакам да вкарат такива от Италия втора ръка, карани от бабички!!! След това съм го измислил с два разклонителя от 7ет. и живота ще придобие смисъл!!!
  • #18
    23 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    #16 или Мба ли си - колко да е неудобно за нормална градска употреба? Ти бакшиш ли си? ако по цял ден седиш в нея съм съгласен да се огледаш в удобството... сметката е проста - евтин и удобен транспорт в града, а за извън града - някое комби дизел или бензин/газ и си ти. Сметката излиза, освен ако не си от тия скъсаняците дето гледат да ударят турбо далавера с некое старо бмв 3 и после се опознават с други такива индивиди пред сервиза.
  • #17
    8 rate up comment 22 rate down comment
    Винаги ... ( преди 4 седмици )
    си заслужава! за неуДачниците ...
  • #16
    18 rate up comment 23 rate down comment
    Мба ( преди 4 седмици )
    Кола за разносвачи на пица! Нищо повече! Колко ще спестиш, че да си струва изкривяването на гърба, врата и болките в коленете и тазобедрената става от това недомислие в което даже позиция на седене не можеш да си нагласиш?!? Супер било за големия град,ма ако имаш гараж да си я зареждаш ефтинкУ. А в големите градове колко коли се падат на един гараж?! А втората кола за извънградско къде?плащаш 30 000 за втора кола да пестиш 2000 на година! Баси икономията!И 15 000 да е,пак тая!!!