IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-добрият Citroen от много години насам? Тестваме новия С4

Нарисуван от създателя на BMW X6 и с окачване, взето от Световния рали шампионат

Citroen: винаги сме харесвали тази компания, защото прави нещата по свой начин, различно от останалите.
Само че тази слава се дължи на машини отпреди повече от половин век. Минаха 65 години, откакто се появи легендарният DS, и 50, откакто се появи SM. В състояние ли е обаче Citroen да прави нещата различно и в наши дни?
 
  

   
     
Eто ви го и отговора: новият Citroen C4.

Неговият предшественик бе един от най-незабележимите статисти в оспорвания С-сегмент, и неслучайно преди три години му теглиха чертата. Сега името се възражда, но колата, която го носи, няма нищо общо с предишната.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
  
   
Това вече изобщо не е хечбек. Не е обаче и от размножилите се като мухи компактни кросоувъри. C4 е видимо повдигнат и с приятно висока позиция на седене, но пък със скосен покрив като истинско купе. Агресивните му линии и светлини вече носят почерка на новия главен дизайнер на Citroen Пиер Льоклер, създателя на първото BMW X6. А ако се абстрахирате от тях, ще откриете в пропорциите и доста податки към добрия стар Citroen GS.

Дали ще намерите резултата за красив или не, е въпрос на личен вкус. Но едва ли някой ще оспори, че новият C4 рязко се отличава от тълпата клонинги.
 
 
Citroen C4 2021 тест драйв
  
  
Но най-изумителното в тази кола, и то с голям аванс, е колко удобна се усеща.
Купето е хубаво обезшумено, седалките са доста комфортни, нищо че изглеждат необичайно, а главната заслуга е на окачването.

Това бе силната страна на легендарните Citroen-и през 60-те, и, слава Богу, някой в компанията най-после го е осъзнал. Но не търсете тук прословутата хидропневматична система със сферични резервоари. Тя е твърде скъпа, сложна и заема прекалено много място. Вместо нея в Citroen използват доста по-проста технология, разработена първоначално за колите им в Световния рали шампионат. Наречена "прогресивни хидравлични възглавници", тя се състои от два хидравлични ограничителя в двата края на амортисьора - един при сгъване и един при разгъване. С тях всякакви внезапни неравности - дупки, шахти, легнали полицаи - се изглеждат значително, а в същото време окачването си остава достатъчно стегнато и не предизвиква накланяне в завоите. Добавете към това седалките със специална конструкция и два типа пяна, и ще получите много впечатляващ ефект: този общо взето достъпен семеен автомобил от С-сегмента вози с комфорта на голям Mercedes.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
  
  
Само при по-дълги вълнообразни неравности - на каквито за жалост крадливите пътни строители в България също са майстори - старото пневмохидравлично окачване би се справило по-добре. Но пък новото има три големи плюса пред него: по-евтино е, по-издръжливо, и не заема допълнително място.
Системата се влагаше и досега в Cactus и C5 Aircross, но тук е още по-добре настроена. И наистина в масовия сегмент новият C4 ви дава комфорт, който досега бе запазен само за премиум моделите.
   
  
Citroen C4 2021 тест драйв
  
  
Онова, което тази кола няма да ви даде, е динамика.
Изборът на двигатели удобно е сведен само до два: 1.2 турбобензин, или 1.5 турбодизел. Максималната възможна мощност и при двата е 130 конски сили.
Което далеч не е изумително. Има и чисто електрическа версия, разбира се, но тя е в друг ценови сегмент и за нея ще си говорим отделно.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
Когато анонсира този модел преди година, Citroen обеща "голяма иновация" за пътника отпред. Голямата иновация е гумиран калъф за смартфон и специална стойка, на която можете да го закачите, за да гледате филм или да четете, докато се возите. Любопитна и може би даже практична идея, но не е чак за Нобелова награда. И изяжда доста от жабката
    
   
Сам по себе си трицилиндровият бензин има достатъчно пъргавина, тествали сме го в дузина други модели. Но тук настройките му са повече за удобство и пестеливост, отколкото за динамика. Изпреварванията не са проблем, но колата по-скоро ви кара да се отпуснете, отколкото да настъпвате газта. Заслугата е и на 8-степенния автоматик, разработка на японците от Aisin.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
Контрастът със стария С4 е очевиден
  

В епохата, когато повечето автоматици са по-бързи от хората, тази кутия е с половин секунда по-бавна от 0 до 100 км/ч в сравнение с ръчната трансмисия.

Но това не е непременно лошо. Малките турбомотори обикновено харчат драстично повече в реалния живот, отколкото пише в книжките. Но тук, благодарение и на плавната работа на автоматика, ние отчетохме 7.3 литра на сто при предимно градски цикъл, и с множество спирания, потегляния и резки ускорения. Това е доста добър показател.
  
  
Citroen C4 2021 тест драйв
  
  
В същото време, както казахме, C4 стои доста добре на пътя. Воланът е твърде лек, но пък е прецизно настроен и няма да ви създава напрежение в завоите. По стара традиция на Citroen педалите са твърде близо един до друг, което ще допадне на дамите, но не е добре за хората с голям размер обувки.

Слабост е видимостта назад, заради разделеното задно стъкло. Горещо препоръчваме камера за заден ход, която е стандартна от второто ниво на оборудване нагоре.

Някои хора биха се смутили, като научат, че този автомобил е построен на същата модулна платформа, на която са Peugeot 208 и Opel Corsa. Но не се тревожете за вътрешното пространство - C4 всъщност е по-широк и с по-голямо междуосие от Volkswagen Golf. А също и с по-голям пътен просвет - близо 16 сантиметра. Това не го прави офроуд машина, естествено, но дава малко повече спокойствие по черни пътища.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
   
  
Интериорът е изчистен, защото според французите претоварването с функции и бутони отнема от усещането за комфорт. За щастие обаче в Citroen са направили и една голяма стъпка назад, като са върнали бутоните за управление на климатика. Всеки, който се е мъчил едновременно да следи пътя и да уцели с пръст малко квадратче върху сензорен екран, ще се зарадва от новината.


 

Citroen C4

1199 куб. см работен обем

130 к. с. максимална мощност

9.4 секунди 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост


Какви са пазарните шансове на тази кола? Вероятно помните, че и други компании са се опитвали да предлагат повдигнати версии на своите хечбек модели - от Ford Focus Active до Seat Leon XP. Нито един от тях не стана пазарна сензация.

Големият проблем на всички тези модели досега беше основно цената, чувствително по-висока от тази на стандартните версии. Само че тук няма стандартна версия, с която да сравнявате. А и цената не е по-висока - и всъщност даже е видимо по-ниска - от тази на повечето чисти хечбек модели. Volkswagen Golf започва от 39 000 лева, тази кола - от 36 000.
 
  
Citroen C4 2021 тест драйв
  
  
Вярно, че нашата тестова C4 с най-високото ниво и допълнителните екстри надхвърля 53 000 лева. Но всъщност даже базовата кола има хидравличното окачване, 10-инчова мултимедия с Apple CarPlay и Android Auto, климатик, електрически стъкла, USB-c порт и Bluetooth.

Така че бихме оценили шансовете й като доста прилични. Даже да не броим строго субективното си мнение, че това е най-добрият Citroen от много, много години насам.


Още снимки на новия Citroen C4 вижте в ГАЛЕРИЯТА:


0 от 500
  • #28
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Bao ( преди 4 месеца )
    Какъв е смисълът от този опулено-динамично-спортен намръщен дизайн при положение, че не се предлагат по-мощни мотори? Добре, нека предлагат и малките мотори, но нека има и модификации с по-големи, както е при много корейски автомобили, които с по-големи мотори са хем по-икономични, хем по-динамични. Тук някак си в името на дизайна е жертвана функцията. А това е меко казано глупаво.
  • #27
    8 rate up comment 7 rate down comment
    до 28 ( преди 3 години )
    Няма никаква динамика, лоша видимост назад, *** са твърде близо един до друг, удобни само за девойки, "голямата иновация" със стойката за таблет е комична - това не ми звучи като "само суперлативи" :D
  • #26
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Едно истинско ревю включва както суперлативи, така и някои реалности (напр. твърда пластмаса в салона, не казвам че е вярно в случая). Вашите ревюта са по-скоро реклама, само суперлативи за всеки нов модел.
  • #25
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Аз карам ситроен, но кучето ми е чистокръвен териер от Йоркшир.
  • #24
    7 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Значи тук всеки, който не хареса дадена кола бива обявяван за бедняк, който не може да си я позволи! Не знам какво общо има едното с другото и защо сте такива комплексари. Опитайте се да приемете факта, че има хора И с пари и такива с нови коли които пишат тук. Аз ще си карам Subaru-то 2018 пък вие дайте 50к за тази 3-цилиндрова сапунерка със смачкана задница.
  • #23
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Хи хи ( преди 3 години )
    Тва да не е леген от Волфсбург бе смехурко или Бърка Масло и Вода от Мюнхен....или па каруца с двигател Рено от Щитгарт?
  • #22
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Петко ( преди 3 години )
    Надъхваме се и в крайна сметка пак ни разочарова ниското ниво на качество.
  • #21
    6 rate up comment 2 rate down comment
    до Пешо ( преди 3 години )
    ти бакшиш ли си бре :D
  • #20
    18 rate up comment 0 rate down comment
    до 21 ( преди 3 години )
    Golf GTI с DSG и горе-долу същите екстри струва 69 505 лева. Разлика от 16 500 малка ли ти се струва?
  • #19
    2 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    53000? голф е по-достъпен,ГТИ е някъде 60000,но става дума за кола с 250 коня и 2 литра мотор