Докато Европа е заета да предотвратява глобалното затопляне, като слага турбо на миксерите си и после слага същите тези миксери под капаците на автомобилите си, на американския континент нещата си вървят като в доброто старо време. С едно изключение.
Миналата година почти 650 000 души в Америка са си купили тази кола. Много повече от който и да било лек автомобил. Обяснението на това е в една промяна, която настъпи донякъде неусетно в последните 10-15 години.
Някога пикапите бяха най-вече за хора, които живеят на село, обичат Доли Партън и честичко им се налага да возят телета.
Днес обаче щатският пикап е много по-удобен, много по-лесен за каране, и много по-луксозен от когато и да било. Което изведнъж го превърна в обичайната семейна кола на Америка - по същия начин, по който компактният SUV е обичайната семейна кола отсам океана. И главната заслуга за тази промяна е точно на тази кола.
С дължина от 591.6 см, Ram 1500 е осезаемо по-голям от "европейските" версии на Toyota Hilux, Nissan Navara или Ford Ranger
"Тази кола" е Ram 1500, най-доходният продукт на концерна Fiat-Chrysler. А също и един от последните ви шансове да си купите атмосферен V8 двигател в България. Естествено, Chrysler за нищо на света не е склонен да внася директно Ram в Европа - това би утежнило много средните емисии на компанията. Но няма нищо против да го внася индиректно чрез търговски партньори като вносителя на Hyundai за България например.
Още първият поглед ви подсказва, че този пикап няма нищо общо с онези, с които сме свикнали тук. Вижте само размерите: с над 60 сантиметра по-дълъг от Nissan Navara и с почти 20 по-висок. И после вижте под капака. Там, където европейските версии имат двулитрови дизели, тук се крие митологично чудовище: 5.7-литровият Hemi на Chrysler, с 400 конски сили максимална мощност.
Но не си мислете, че Ram е някаква груба, допотопна машина. Този V-осмак има доста иновативна система за деактивиране на цилиндри, и е съчетан с осемстепенната трансмисия на германците от ZF, която без колебание посочваме като най-добрия съвременен автоматик.
Чудовището Hemi V8. Повече за него прочетете в галерията под статията
Освен това този пикап е и доста комфортен. Той е построен върху рама, разбира се, но вместо традиционните листови ресори има модерни амортисьори, както и по една стабилизираща щанга отпред и отзад. Даже върху гигантските 22-цолови джанти той вози доста гладко - а също и тихо. Заради неща като активните клапи в предната решетка и удължаващия се при висока скорост спойлер тази грамада има коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.36 - точно толкова, колкото имаше навремето детската ни мечта Ferrari Testarossa. Предните стъкла са със специална шумоизолация, а аудиосистемата може активно да потиска шумовете в купето.
Но най-голямият плюс на този мамут е, че на пътя се усеща като много по-малка кола. Воланът е лек, но достатъчно точен. Колосалната мощ под капака може да бъде съвсем дискретна, когато се налага. В завой тези два и половина тона са по-стабилни от някои автомобили с наполовина по-ниско тегло, които сме тествали.
А по права линия могат да са и доста по-бързи. Ускорението от място до 100 км/ч отнема едва 6.4 секунди - колкото на базовата Тоyota Supra. Това обяснява и защо Ram е оборудван с рекордните за класа 38-сантиметрови спирачни дискове.
5654 куб. см работен обем 400 к. с. максимална мощност 555 Нм макс. въртящ момент 6.4 секунди 0-100 км/ч |
Бързината обаче не е за сметка на офроуд способностите. Не бихме записали тази кола в списъка на най-коравите офроудъри. Но и не бихме я подценявали с нейната пълноценна 4х4 система с понижаваща предавка и блокировка на задния диференциал. Просветът е 22 сантиметра, а във варианта Rebel - цели 26.
Товарният отсек може да носи над тон, а теглителната способност е чудовищните пет тона и половина.
Ram си има всичко необходимо за офроуд
Показателят, който би отказал европейския купувач, е разходът. Все пак 18 литра на 100 км е множко за континент, където акцизът е по-висок от самата цена на бензина. Но за щастие има спасение и от това.
В момента, в който стъпи на европейска земя в Холандия, Ram се оборудва с газова уредба Prins, което не се отразява на фабричната гаранция. А мястото отзад е достатъчно дори за 200-литрова газова бутилка. Добавете това към 100-литровия резервоар, и спокойно можете да минете 2000 км с едно зареждане. Впрочем да уточним, че 18 литра на сто е разходът на газ, и то в нашия неособено икономичен тест. Двигателят деактивира четири от цилиндрите си, когато не са необходими, и при спокойно каране на бензин успяхме да слезем и под 15 на сто.
Газовата уредба Prins изглежда добър вариант за автомобил, чийто разход трудно пада под 13-14 на сто, но лесно надвишава 18
Тук е мястото да вметнем, че макар някога това да беше модел на Dodge, от доста години вече Ram е самостоятелна марка - и доста по-печеливша. Което сигурно ви подсказва някои неща за цената. Тя, меко казано, не е ниска. В Щатите базов Ram може да се вземе за малко над 32 000 долара. Но с двойната кабина, с големия двигател и с луксозното оборудване летвата се вдига над два пъти. А после трябва да добавите и европейския акциз, транспорт, типово одобрение и така нататък. Резултатът е, че тестовата ни машина ще ви струва по каталог 165 000 лева. Плюс още 6 000 лева за газовата уредба. Но при сегашните цени на горивата тя се изплаща за едва около 35 000 километра, така че си струва.
Имитацията на метал по централната конзола е трогателно евтина и непохватно залепена. Но това е по-скоро изключение, като цяло интериорът ни се стори доста качествен
Това е чудовищно висока цена за пикап, в който ще откриете толкова комично евтина имитация на метал и такова посредствено качество на някои от сглобките. Но, в интерес на истината, това е единствената ни забележка към този интериор. Повечето му елементи са изработени по-качествено, а като комфорт и ергономия той е безукорен. Седалките, с подгряване и вентилация, са фантастично удобни. С отделен бутон можете да местите дори и педалите напред и назад, за да намерите идеалната позиция.
12-инчовият централен дисплей доста напомня на този в Теsla, интуитивен е за ползване и с приятни графики. Има си удобни физически бутони за климатика. Аудиосистемата Harman-Kardon е с 19 говорителя и 900 вата мощност - рекорд за този сегмент. Камерите за 360-градусов обзор и асистентът при паркиране, който върти волана вместо вас, компенсират донякъде гигантските габарити.
Тайник за вещи в пода пред задните седалки, с полезни крепежни халки
Съществен минус на познатите ни пикапи е липсата на достатъчно място в кабините, особено за вещи. В това отношение Ram 1500 ги слага в малкото си джобче - всъщност в едно от десетките си малки, средни и доста големи джобчета. Общият багажен обем вътре в купето е над 150 литра - колкото целия багажник на малка градска кола. Това включва дълбоката централна конзола с подвижна кошница, а също и удобните тайници в пода и под задните седалки. Задният ред предлага три пълноценни места, и може да се плъзне напред, за да се излегнете като в самолетна първа класа.
С това оборудване Ram е напълно в крак с луксозните европейски лимузини. А вътрешното му пространство би засрамило всяка от тях. Но ако и това не ви се струва достатъчно убедително, повторете си тези три думички: Атмосферен. Ве. Осем. Последен шанс.
Още снимки от теста на Ram 1500 вижте в ГАЛЕРИЯТА: