IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как се определят класовете на автомобилите?

При някои марки стандартите определено се объркват

Как се определят класовете на автомобилите?

Всеки собственик на превозно средство е чувал за понятието „клас автомобили”, но малцина са наясно как точно става разделението. Тук трябва да се уточни, че не става дума за техническите характеристики или лукс, а за размери. Защото, автомобилите на премиум-марки като Mercedes-Benz и BMW, например, често се асоциират с най-висок клас, без да се взимат предвид габаритите им или мощността на силовия агрегат.

Класификация на Европейската икономическа комисия

Тази система за принадлежност на автомобил към една или друга категория е най-разбираема и затова е и най-полезна. В определен смисъл и тя е условна, тъй като отчита не само габарити и мощност, но и целевия пазар, към който е насочена колата. Това съответно води и между разлики между самите модели, което воже да изненада някой.

Kia Picanto
Kia Picanto попада в най-малкия клас автомобили, предлагани в Европа - А.

Системата на Европейската икономическа комисия включва следите класове: A (mini cars, много малки градски коли), B (small cars, малък класс), C (medium cars, познат също като „Голф-клас” на името на най-популярния модел в него), D (larger cars, среден клас), Е (premium cars, средноразмерни премиум-автомобили) и F (luxury cars, представителни пълноразмерни автомобили с висока цена и максимален комфорт).

BMW 5-Series
BMW 5-Series е представител на сегмент Е, който е сред най-малките на пазара.

Класификацията включва още транспортни средства с повишена проходимост, миниванове и спортни коли - роудстъри и кабриолети). Условността на системата обаче става ясна от постоянното увеличение на габаритите на отделните модели, тъй като тя не посочва конкретни размери. Пример за това е последното поколение на BMW 3-Series, което е с 85 мм по-дълго –до 4709 мм, а разстоянието между двете оси е увеличено с 41 мм зо 2851 мм.

Друг пример е Skoda Octavia, която формално се числи към клас „С”, но е по-голяма от типичните представители в него. Затова и за такива автомобили, които се оказват по-големи от повечето в класа, са въведени обозначения със знак „плюс” – например B+ и C+.

Изключението Mercedes-Benz

Тук трябва да се отбележи, че приетите в Европа класификации не отговарят на названията на моделите на Mercedes-Benz, които традиционно включват и класа на съответния автомобил. Например, A и B-Class като размери попадат в клас „С”, докато моделът на марката C-Class е във клас „D”. Единственото съвпадение показва Mercedes-Benz E-Class.

Американска класификация

Положението зад океана значително се отличава от европейката картина, въпреки че има съвпадения. До 80-те години на миналия век основополагащ критерий за класа на съответния автомобил е било разстоянието между двете оси. През 1985 г. обаче това се променя и за основа служи обемът на салона. Идеята е, че на първо място трябва да бъде удобно дза водача и пътниците.

Toyota Prius
В Америка поставят Toyota Yaris при субкомпактните модели.

Така, най-малките автомобили (minicompact car) има вътрешно пространство до 85 кубически дюйма, което съответства на европейските класове „А” и „В”. Следват subcompact cars (субкомпактни автомобили) с 85-99,9 кубически дюйма, които се доближават до европейския клас „С” и  mid-size cars (средноразмерни - 110-119,9 кубически дюйма), които са близки до европейския клас D. В категорията large cars или full-size cars (пълноразмерни – от 120 кубически дюйма нагоре) попадат автомобили, съпоставими с европейски класове E и F.

VW Jetta
Комбито VW Jetta попада в отделна категория по американските стандарти.

Седаните и комбитата в Северна Америка са разделени в други категории small station wagon (до 130 кубически фута), mid-size station wagon (130-160 кубически фута) и large station wagon (над 160 кубически фута). Освен това, съответната система действа и за всъдеходните автомобили, които са разделени на категориите compact SUV, mid-size SUV и full-size SUV.

Японска класификация

Нагледна демонстрация за това как рамките на системата за класификация съдържат параметрите на автомобила могат да се срещнат именно в Япония. Пример за това са особено популярните в страната „кей-кар” (kei-cars). Те са отделен свят в автомобилната култура на японците, а габаритите и техническите им характеристики са строго регламентирани в съответствие с местните правила за данъци и застраховки.

Kei Car
Ако имате "кей-кар" и живеете извън града в Япония, ползвате предимства.

Параметрите на kei cars са въведени още през 1949 г., а последната промяна е от 1 октомври 1998 г. Според нея, за такъв автомобил може да счита машина с дължина до 3400 мм, широчина – до 1480 мм и височина – до 2000 мм. Двигателят може да има максимален обем до 660 куб. см и мощност до 64 к.к. Товароподемността е ограничена до 350 кг.

В Япония има още две категории автомобили, но там нещата не са толкова строги и правилата понякога се прескачат.  За класа на Small size vehicles дължината е не повече от 4700 мм, широчината – до 1700 мм, а височината – до 2000 мм. Обемът на двигателя не може да превишава 2,0 литра. По-големите коли отиват в класа на normal size vehicles.

Китайска класификация

Китайците също имат система, разработена от China Automotive Technology and Research Center (CATARC). В нея влизат small cars (дължина до 4000 мм, тоест колкото европейските A и B), category A (двуобемна конструкция, дължина от 4000 до 4500 мм и двигател до 1,6 литра), category B (дългина над 4500 мм и двигател над 1,6 литра), multi-purpose vehicles (салонът има повече от два реда кресла) и  sport utility vehicles (кросувъри и вдъдеходи).

 

0 от 500