В продължение на почти осем десетилетия двигателят V12 е бил кралят на двигателите с вътрешно горене. Мнозина смятат, че е V8 е най-добрата конфигурация. Но ако се замислите, V12 има смисъл. Например, почти всички емблематични суперколи от 60-те, 70-те и 80-те години са били оборудвани с някакъв вид 12-цилиндров двигател, като например Lamborghini Miura. Въпреки това, този двигател понякога се срещаше и в луксозните автомобили от най-висок клас.
В средата на 80-те години BMW осъзнава необходимостта от промяна. Редовият шестцилиндров двигател M20, който се произвежда от 1977, бързо остарява. Той е изпреварен и от други, по-нови германски двигатели. На негово място се появява изцяло преработен редови шестцилиндров двигател, наречен M50, който се отличава с 24-клапанна система. В същото време BMW работеше усилено по разработването и въвеждането на други нови двигатели, включително M40. M40 беше планиран да бъде технологично усъвършенстван редови четирицилиндров двигател с горни разпределителни валове, който щеше да замести изключително остарелия M10.
Проектът M70 V12 обаче не беше стартиран, за да замести по-стар двигател. По-скоро беше направен, за да се подиграе на Mercedes-Benz. В продължение на десетилетия двата германски автомобилни производителя бяха в ожесточена конкуренция. Когато една компания пуснеше на пазара нещо ново или революционно, другата бързо я следваше с нещо по-добро. Затова BMW реши, че изцяло новият V12 ще бъде чудесен начин да изпревари своя конкурент. Това е първият 12-цилиндров двигател в следвоенна Германия.
Голяма част от вдъхновението за идеята за собствен V12 двигател на BMW идвало директно от Jaguar. По това време Jaguar произвеждал своя прочут V12 от 1971. Той бил голям хит в света на луксозните автомобили и бил известен с гладкостта си и способността си да създава доста мощност без много шум. Естествено, BMW искаше да се включи в играта. Съчетайте това желание с голям интерес да се състезава с Mercedes и проектът BMW V12 бързо получи зелена светлина от висшето ръководство.
Два двигателя и заварка
Както всеки автомобилен производител, BMW обича да пести пари, където може. Тъй като проектирането на изцяло нови двигатели отнема много време и пари, новаторска идея като например комбинирането на два редови шестцилиндрови двигателя в един пълноценен V12 има доста смисъл. За щастие, излизащият от производство M20 предостави възможност на инженерите на BMW. Ако два от двигателите M20 бъдат комбинирани с помощта на един колянов вал, полученият двигател става V12.
Въпреки това, нещата не са били толкова прости, колкото просто да се съединят два редови шестцилиндрови двигателя и да им се сложи общ колянов вал, макар че това до голяма степен беше основната идея. Наред с това, M70 трябваше да разполага с множество хитри технологични решения, които да му позволят да е конкурентен в съвременния свят. Планирано беше работният обем на M70 да бъде пет литра, а газоразпределителният механизъм да използва по един разпределителен вал на глава. Чугуненият блок, използван при двигателите M20, бе изоставен в полза на алуминиев блок за M70, който в комбинация с двете алуминиеви цилиндрови глави помага за намаляване на теглото.
Оттук нататък нещата стават по-технически сложни. Вместо старомодна механична връзка на дросела, M70 използва електронна дросел с датчик за положението му. В допълнение, бяха използвани два броя електронни блока за управление на двигателя. Обикновено двигателите използват само един, но M70 беше проектиран така, че да може да работи с двата си цилиндрови блока независимо един от друг. По този начин M70 можеше да продължи да работи, дори ако един блок е изключен. Използвани са и хидравлични повдигачи, които изискват много по-малко обслужване от механичните.
M70 е проектиран дори за употреба при тежки условия. В ултралуксозните автомобили в задните седалки могат да бъдат вградени удобства като хладилници, телевизори, вградени телефони и дори факс апарати. Помислете за типичната луксозна лимузина. Тъй като двигателят M70 е проектиран отчасти за използване в 7-ма серия, имало опция за конфигурация с два алтернатора. Основният алтернатор захранва всички системи, които се очаква от един алтернатор. Вторият, по-малък се грижи за всички други уникални луксозни елементи, като изброените по-горе.
Състезателната версия на М70
Докато стандартният M70 произвеждаше достатъчно мощност за своето време и предназначение, BMW направиха още една крачка напред по отношение на неговите експлоатационни характеристики. Той бе представен през 1992 г. и се отличаваше с по-голям работен обем, както и с редица други подобрения. Всъщност, S70 V12 беше толкова различен, че е трудно дори да се счита за част от семейството на двигателите M70. Въпреки това, той споделя същите основни принципи на дизайна, докато почти всичко останало е различно.
S70 се отказа от системата с 24 клапана в полза на такава с 48 клапана, макар че запази единствения разпределителен вал. Той също така се възползва от предимствата на сухата маслена система. Първата версия на S70, наречена S70B56, се използваше единствено в BMW 850CSi. Това е ограничен модел от 8-ма серия, създадена за състезания на писта, а не за дълги пътувания, както останалите модели от гамата. Използването на S70 обаче не свърши дотук.
Безспорен факт е, че най-известното приложение на S70 e в McLaren F1. Eмблематичният суперавтомобил, който си спечели титлата „най-бърз сериен автомобил в света“ с максимална скорост от 386 км/ч. Въпреки това, двигателят S70 в F1 не беше същият като този в 850CSi. Той беше по-голям, с работен обем от 6,1 литра. Също така разполагаше със системата за променливо газоразпределение VANOS на BMW и механизъм с 4 клапана на цилиндър.
Благодарение на подобренията, McLaren F1 успяваше да генерира 627 к.с. и 650 Нм въртящ момент. Рекордното постижение на McLaren от 386 км/ч бе подпомогнато леко от ръчно повишаване на ограничителя на оборотите, но въпреки това рекордът се задържа от 1998 до 2005 г., когато максималната скорост на Bugatti Veyron от 407 км/ч най-накрая надмина доблестния F1.
BMW M70 се използва само 7 години. До 1994 г. той беше изтеглен от пазара и заменен с M73 V12, 5,4-литров двигател. Въпреки относително краткия си живот, M70 успява да изведе марката в елита на производителите на двигатели. Не на последно място, той е позволил на BMW да изпревари Mercedes-Benz. В оспорвания свят на германските луксозни автомобили, това е огромно постижение.

