Дълго време сред шофьорите съществуваше просто убеждение: ангренажната верига е по-надеждна и издръжлива, а ремъкът е компромис, който изисква редовна подмяна. Въпреки това, реалната работа на съвременните двигатели показва, че не всичко е толкова просто. В много двигатели през последните години именно веригата се превърна в слаба място, докато ремъчните задвижвания забележимо се развиха и отново започнаха да печелят доверието на производителите.

Масовото увлечение по веригите започна с настъпването на намаляването на работния обем на двигателя. Компактните турбо мотори бяха проектирани да намалят разходите и обещаваха на собствениците, че този детайл ще изкара едва ли не вечно. Теоретично, верига, работеща в маслена баня, трябва да обслужва 200 000-300 000 км. На практика, за да се намалят разходите по дизайна, често се използваха леки едноредови вериги, по-малко издръжливи водачи и не най-надеждните ролки за опъване. Резултатът беше разтягане на веригата, характерен метален шум при студен старт и риск от сериозни повреди на двигателя, ако собственикът реагира скоро.
По същото време бяха разработени и ремъчни задвижвания. Ако преди ремъкът трябваше да се смени след 60 000-100 000 км, днес, благодарение на нови материали и добре обмислен дизайн на ролките, интервалите за обслужване на редица двигатели достигат 150 000-200 000 км.
Важно предимство на колана е предсказуемото износване. Като правило той не "умира" внезапно, а повредата ѝ по-често се свързва с нарушение на правилата за поддръжка, а не с конструктивна грешка. Условията на работа играят значителна роля. Задвижването на веригата зависи пряко от налягането на маслото - хидравличният обтегач работи ефективно едва след като системата за смазване се загрее и достигне работните си параметри.
В градски режим, с кратки пътувания и чести студени запалвания, това ускорява износването. Ремък с механичен или пружинен обтегач е по-малко чувствителен към такива условия, работи по-тихо и не създава тревожни звуци при стартиране на двигателя.
Има и икономически фактор. Смяната на ремъка обикновено е по-лесна и по-евтина от ремонта на верижен механизъм, скрит дълбоко в двигателя. Затова автомобилните производители, анализирайки реалните разходи за гаранционни ремонти и репутационните рискове, все по-често се връщат към колана, особено при онези двигатели, където беше възможно да се намали дължината и натоварването.
Експертите са категорични, че няма универсален отговор кое е по-добро – верига или ремък. Но митът за "вечната" верига в съвременните двигатели отдавна е загубил своето значение. За собственика е много по-важно да спазва правилата за поддръжка, да обръща внимание на излишен шум и да разбира, че предсказуемостта на ресурса и наличието на ремонти често са по-важни от красивите обещания за експлоатационния живот на двигателя.


0