IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си

Ангренажната верига постепенно се оказва проблем и отстъпва място на ремъка

Дълго време сред шофьорите съществуваше просто убеждение: ангренажната верига е по-надеждна и издръжлива, а ремъкът е компромис, който изисква редовна подмяна. Въпреки това, реалната работа на съвременните двигатели показва, че не всичко е толкова просто. В много двигатели през последните години именно веригата се превърна в слаба място, докато ремъчните задвижвания забележимо се развиха и отново започнаха да печелят доверието на производителите.


ремък


Масовото увлечение по веригите започна с настъпването на намаляването на работния обем на двигателя. Компактните турбо мотори бяха проектирани да намалят разходите и обещаваха на собствениците, че този детайл ще изкара едва ли не вечно. Теоретично, верига, работеща в маслена баня, трябва да обслужва 200 000-300 000 км. На практика, за да се намалят разходите по дизайна, често се използваха леки едноредови вериги, по-малко издръжливи водачи и не най-надеждните ролки за опъване. Резултатът беше разтягане на веригата, характерен метален шум при студен старт и риск от сериозни повреди на двигателя, ако собственикът реагира скоро.

По същото време бяха разработени и ремъчни задвижвания. Ако преди ремъкът трябваше да се смени след 60 000-100 000 км, днес, благодарение на нови материали и добре обмислен дизайн на ролките, интервалите за обслужване на редица двигатели достигат 150 000-200 000 км.

Важно предимство на колана е предсказуемото износване. Като правило той не "умира" внезапно, а повредата ѝ по-често се свързва с нарушение на правилата за поддръжка, а не с конструктивна грешка. Условията на работа играят значителна роля. Задвижването на веригата зависи пряко от налягането на маслото -  хидравличният обтегач работи ефективно едва след като системата за смазване се загрее и достигне работните си параметри. 

В градски режим, с кратки пътувания и чести студени запалвания, това ускорява износването. Ремък с механичен или пружинен обтегач е по-малко чувствителен към такива условия, работи по-тихо и не създава тревожни звуци при стартиране на двигателя.

Има и икономически фактор. Смяната на ремъка обикновено е по-лесна и по-евтина от ремонта на верижен механизъм, скрит дълбоко в двигателя. Затова автомобилните производители, анализирайки реалните разходи за гаранционни ремонти и репутационните рискове, все по-често се връщат към колана, особено при онези двигатели, където беше възможно да се намали дължината и натоварването.

Експертите са категорични, че няма универсален отговор кое е по-добро – верига или ремък. Но митът за "вечната" верига в съвременните двигатели отдавна е загубил своето значение. За собственика е много по-важно да спазва правилата за поддръжка, да обръща внимание на излишен шум и да разбира, че предсказуемостта на ресурса и наличието на ремонти често са по-важни от красивите обещания за експлоатационния живот на двигателя.



 

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 6 минути )
    Не е важно ремък или верига, важно е кой проектира двигателя. Затова, всеки двигател с ремък на Тойота е по-надежден от двигател с верига на Фолксваген, също както и всеки двигател с верига на Тойота е по-надежден от двигател с ремък на Фолксваген.
  • #3
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 38 минути )
    Абе принципно и двата варианта не са удачни. Нито с верига е добре, нито с ремък. Най добре е със зъбни колела. Това е най прецизния и надежден вариант. Вярно че е по скъпо за производство и се добавят няколко килограма тегло към ДВГ но пък става много качествено. Не само по здраво ами и двигателя работи по добре. Освен това ако начислиш разходите за смяна на ремъци и ролки за целия живот на колата ще излезе най скъпо с ремък. Така че зъбните колела печелят дългосрочно при всички случаи.
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Вин ( преди 1 час )
    Ремък може да се смени от технически грамотен любител, за разлика от веригата! Освен това, четейки статии за силни страни на различни двигатели, дори на БМВ и МБ се вижда , че много често изискват смяна на по-малко км. с много по скъпо обслужване.
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 час )
    Нито ремъка, нито каиша са достатъчно добри, само разходи. Веригата е по добре за човек който кара по малко, понеже не старее с годините, може и 20 и 30 години да изкара при малък пробег. Ремъка пък караш, не караш си старее с времето и си иска честа смяна.