IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели

Недостатъците са много повече от предимствата на технологията

В годините на нестабилни цени на горивата и растящи екологични изисквания, собствениците на дизелови автомобили ще бъдат принудени да търсят алтернативни пътища за намаляване на експлоатационните разходи. Една от най-интригуващите, но и най-спорни опции е инсталирането на газова уредба (LPG или пропан-бутан), която позволява на двигателя да работи в би-горивен режим (дизел и газ едновременно). Тази технология, известна още като дизел-газ или Diesel Dual Fuel, предлага примамлива икономия, но крие и значителни рискове и сложни компромиси.

дизел на газ

Принцип на работа или как се „храни“ дизелът с газ?

За разлика от бензиновите двигатели, където LPG замества бензина почти напълно, при дизеловия агрегат пропан-бутанът се използва като допълнително гориво. Системата впръсква газ директно във всмукателния колектор, където той се смесва с въздуха. Стартирането на горенето обаче продължава да става чрез самовъзпламеняване на дизеловото гориво (т.нар. пилотно впръскване), което играе ролята на запалителна свещ. На практика, двигателят работи на смес от дизел и LPG, като делът на газа обикновено може да достигне до 50-60% от общото количество гориво.

Плюсове

Въпреки сложността на системата, основните предимства на дизел-газ системите са неоспорими за определен тип шофьори, особено при автопарковете и автомобили с голям пробег:

Значително намаляване на разходите за гориво: Тъй като пропан-бутанът е традиционно доста по-евтин от дизела, заместването на значителен процент от нафтата с LPG води до директна икономия. При правилна настройка, инвестицията в уредбата може да се изплати сравнително бързо.

Подобрена екологичност: LPG гори по-чисто от дизела. Добавянето на газ води до по-пълно изгаряне на горивната смес, което резултира в по-ниски емисии на сажди и азотни оксиди (NOx). Това може да бъде сериозен аргумент за превозни средства, които трябва да покриват по-строги екологични норми.

По-добра динамика: Има леко повишаване на мощността и подобрена еластичност на двигателя, особено в средните обороти, тъй като LPG има по-високо октаново число и подобрява общия процес на горене.

По-продължителен  живот на маслото: По-чистото горене води до по-малко натрупване на сажди в моторното масло, което теоретично може да удължи живота му и да намали износването на някои компоненти.

Минуси

Критиците на технологията обаче посочват, че рисковете често надхвърлят потенциалните ползи, особено за стандартния потребител:

Висока цена на инсталацията: Системите за дизел-газ са много по-скъпи и по-сложни за инсталиране от тези за бензинови автомобили. Инвестицията е значително по-голяма, което удължава периода за изплащане.

Повишен риск от прегряване и повреда: Дизеловите двигатели са проектирани да работят с охлаждащите свойства на дизела. При работа на смес от газ и дизел, температурата на горене се повишава. Ако системата е неправилно настроена, или ако се дозира твърде голямо количество газ, това може да доведе до прегряване на горивната камера, увреждане на буталата, главата на цилиндъра и турбокомпресора.

Сложност на настройката и поддръжката: За да работи системата ефективно и безопасно, тя изисква прецизна и постоянна настройка спрямо променящото се качество на горивата и режимите на работа. Намирането на квалифицирани сервизи за поддръжка на такава специализирана система може да бъде сериозно предизвикателство.

Необходимост от DPF и AdBlue: Дори и с LPG, дизеловият двигател продължава да изисква филтър за твърди частици (DPF) и системи за AdBlue (SCR), за да покрие екологичните стандарти. Газът не е магическо решение, което елиминира нуждата от тези скъпи и капризни компоненти.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди -75 секунди )
    Има една стара мъдрост. С пръдня боя не става.
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 48 секунди )
    Не рискувайте за да не ревете после.
  • #4
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 4 часа )
    Не знам кой ви е казал, че можете да намалите разхода да дизел наполовина. Излъгал ви е. Всъщност, можете да икономисате 100% дизел, ако преустроите мотора само на газ. При стари дизели се прави. Примерно, при Перкинсите на мотокарите.
  • #3
    2 rate up comment 19 rate down comment
    Антитрол=идиот ( преди 5 часа )
    Бъдещето е в електричките.Статистически е доказано.
  • #2
    13 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 6 часа )
    Няма как да е по-скъпа от газова уредба за съвременни бензинови двигатели,при условие,че сами казвате че LPG се пуска в всмукателния колектор,което на практика означава,че и газовата уредба от жигулата на дядо ви,може да се сложи на дизел.Настройката е важна,и при неправилна такава може да "стопи буталата",но затова не се прави в гараж на село.И да DPF си трябва,не че на повечето дизели в БГ го има.Но,наличието на LPG намаля драстично проблемите с DPFa и EGRa и удължава живота им
  • #1
    12 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 часа )
    Дизелът няма алтернатива при камионите.