На пазара втора ръка има голям избор от XC60, включително много екземпляри с 2.0 дизелов двигател от семейството DRIVe. Този агрегат с код D4204T23 се поставя в топ варианта D5, като се счита за динамична, икономична и модерна, но в същото време има няколко типични дефекта, които могат значително да увеличат разходите за поддръжка.

Двигател D5 в Volvo XC60 II - конструкция
Двигателят D4204T23 е част от семейството 2,0-литрови дизелови двигатели на Volvo, монтирани в моделите XC60, XC90, S90 и V90 от 2016. Това е алуминиев агрегат, оборудван с два турбокомпресора – единият работи като класическа турбина с фиксирана геометрия, а другият има променлива геометрия на лопатките. Те са допълнително комбинирани със системата PowerPulse, която използва сгъстен въздух, за да минимизира т.нар. турбо отвор при стартиране.
Тази система осигурява отлична реакция на газта, но е по-сложна от стандартните решения, използвани в конкурентни двигатели. D5 дизеловият двигател с 235 к.с. и 480 Нм въртящ момент осигурява на XC60 много добра динамика и в същото време може да гори 6-7 литра на 100 км при спокойно шофиране. Той е модерен, работи културно и пасва перфектно на характера на този SUV. За съжаление, сложният му дизайн причинява няколко проблема, които се повтарят с напредване на възрастта.
Основни проблеми на двигателя D5
Най-често съобщаваният проблем е спукването на кабелите на турбокомпресора и компонентите на системата PowerPulse. Високото налягане и температура около турбокомпресорите причиняват микронапукване на гумените тръби, водещи въздуха към интеркулера и всмукателния колектор, с течение на времето, а в екстремни случаи да се разкъсват при бързо ускорение.

Всичко това се проявява чрез спад в мощността, грешки при налягането на турбото и явна загуба на гъвкавост по време на движение. Смяната на кабели не е най-евтината – за оригинални части можеш да платиш до няколкостотин евро само за един елемент, а в много случаи е необходимо да се сменят няколко едновременно.
Вторият голям проблем са течовете на масло. При DRIVe двигателите течовете често възникват отдолу под капака на клапаните или от уплътненията около турбината. В началната фаза симптомите може да са леки, но маслото, което се стича по аксесоарите, може да замърси алтернатора, сензорните кабели или входните връзки, което може да доведе до допълнителни неизправности. Разходите за ремонт варират значително – от няколкостотин евро за уплътняване на капака на клапаните до дори няколко хиляди за уплътнения на валове и ремонт на аксесоари, изложени на масло.
Подмяна на ангренажния ремък
Двигателят има и ремък, който според препоръките на производителя трябва да се сменя на всеки 180 000 км или на всеки 10 години. Това е доста оптимистичен период и много потребители също пренебрегват това изискване. За съжаление, скъсването на ремъка води до сблъсък на бутала с клапани, което обикновено означава основен ремонт на главата, а често и на целия двигател.

В този случай сумите започват от няколко хиляди евро и лесно надвишават стойността на някои копия от началото на производството. Механиците, които познават добре тази мотори, препоръчват да се замени още по-близо до 140 000-150 000 км, особено при екземпляри, използвани интензивно в града или с голям брой DPF регенерации.
Проблеми с EGR и DPF също не са редки
Дизеловите D4204T23 също могат да причинят проблеми със системата за рециркулация на изгорелите газове на EGR. EGR клапанът и охладителят обикновено се запушват с въглеродни отлагания, особено при градска работа, когато двигателят често работи при ниски температури. Симптомите включват неравномерна работа, напускане на газта при стартиране, проверка на светлината на двигателя и увеличен разход на гориво.
В много единици EGR изисква почистване на всеки няколко десетки хиляди километра. Volvo също така е провел сервизни кампании относно риска от спукане на всмукателния колектор и чести повреди на радиатора EGR – струва си да се провери това с VIN номера преди покупка.

Друг проблем, който може да засегне собствениците на XC60, е поведението на дизеловия филтър за частици - DPF. В екземпляри, задвижвани главно в града, има проблем с честото възстановяване, увеличаване на разхода на гориво и съобщения за грешки в емисиите. Има случаи, в които DPF е изисквала професионална регенерация след 120 000-150 000 км.
Струва ли си покупката а XC60 с 2.0 дизелов двигател?
Абсолютно, при условие че изберем добре поддържан автомобил с пълна сервизна история. Този агрегат може да измине над 300 000 км без основен ремонт, ако маслото се сменя по-често от посоченото от производителя, турбото се проверява редовно и автомобилът се управлява така, че да позволи правилна регенерация на DPF.

