В динамична индустрия средният жизнен цикъл на автомобила обикновено е около седем години. Това е неписаното правило на пазара - пускане, фейслифт в средата на живота след три-четири години и след това пенсиониране, за да се освободи място за новото поколение. Въпреки това, преглеждайки ценовия списък на новите модели, се срещат някои забележителни изключения - коли, които дебютираха, когато смартфоните все още имаха централния физически бутон и които днес, на прага на 2026 г., все още са там, поръчват се и често са много популярни.

Това не са складови наличности, а дълготрайни проекти, които са успели да се развият. За да оцелеят толкова дълго, тези автомобили са претърпели постоянна, но дискретна метаморфоза - не структурни сътресения, а естетически преработки, въвеждане на технологии (от инфотейнмънт екрани до задължителни ADAS) и обновяване на двигателя, за да се справят с все по-строгите емисии.
В някои случаи тяхната постоянност се дължи на несигурността на електрическия преход, която е накарала производителите да "замразят" инвестициите в двигатели с вътрешно горене, удължавайки живота на съществуващите модели. В други, съвсем просто, оригиналният дизайн беше толкова подходящ, че не изискваше подмяна. Ето десетте ветерани на европейските пазари – от най-новите до най-дългогодишните.
Десетте ветерана на европейските пазари (ГАЛЕРИЯ):
Четвъртото поколение (инициали ND) на най-продавания роудстър в света дебютира преди почти десет години, но изглежда сякаш беше представено вчера. Mazda MX-5 прилагаше философията на „кайдзен’’0 (непрекъснато усъвършенстване) - през 2018 г. двигателят 2.0 падна от 160 на 184 к.с., а през 2023 беше представен ъпдейт, който въведе нови LED фарове, подобрен асиметричен заден диференциал и нов централен екран.


1