IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Citroen преодоля законите на физиката

Xantia Activa крие в себе си технология, която пренаписва правилата в индустрията

В света на употребяваните автомобили има модели, които се отличават не само със своята надеждност или икономичност, но и с инженерни решения, които дори днес звучат като научна фантастика. Един такъв автомобил, който често може да бъде открит на пазара на добра цена, е легендарният Citroën Xantia. Но малцина знаят, че неговата топ-версия - Xantia Activa, крие в себе си технология, която не просто подобрява пътното поведение, а напълно пренаписва законите на автомобилната физика.


Xantia Activa


Става въпрос за системата Hydractive III в комбинация с Activa – активна система за контрол на страничното накланяне, която елиминира до 100% от крена (накланянето на каросерията) при завиване. Това звучи невероятно, но е факт: докато минавате през остър завой с висока скорост, каросерията на Activa остава почти идеално хоризонтална, сякаш колата е залепена за асфалта.

За разлика от конвенционалното окачване или дори от модерните адаптивни системи, Activa не работи само с пружини и амортисьори. Тя е интегрирана част от хидропневматичната система на Citroën, известна като Hydractive. Докато стандартната Hydractive използва електронно управляеми хидравлични сфери за контрол на твърдостта и височината, Activa добавя два допълнителни хидравлични цилиндъра – по един на всяка ос, свързани чрез управляващи клапани и компютър.

Когато автомобилът навлезе в завой, сензорите моментално засичат страничното ускорение. Ето тук е гениалността: вместо да остави центробежната сила да наклони каросерията, системата Activa подава хидравлично налягане към външния цилиндър и го облекчава от вътрешния. Това създава изравняващ момент, който активно се противопоставя на крена.

Нулев крен: При повечето ситуации страничното накланяне е напълно елиминирано. Това не само дава фантастично усещане за стабилност, но и поддържа гумите в оптимален контакт с пътя, което подобрява сцеплението и безопасността. Водачът и пътниците се чувстват по-комфортно, тъй като няма нужда да се борят със силите, които ги изблъскват настрани.

Двоен характер: В прав участък или при спокойно шофиране, Activa се държи като класически Citroën – вози нежно и поглъща неравностите с лекота, благодарение на хидропневматичното окачване. Когато обаче се наложи бързо завиване, колата моментално се превръща в прецизен спортен инструмент.

Издръжливост: Въпреки че звучи сложно, при добра поддръжка, системата Activa е изненадващо издръжлива. Ключът, както при всеки хидравличен Citroën, е редовната смяна на специалната течност LHM.

Activa не е била просто маркетингов трик. Тя държеше световния рекорд на слалом за серийни автомобили в продължение на много години, докато не беше подобрен от суперавтомобили с многократно по-висока цена.


0 от 500