IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как „умната“ хидравлика на Citroën XM изпревари времето си

Това е един от първите успешни опити за създаване на адаптивно окачване с променлива твърдост

В историята на автомобилостроенето има много технологии, които са изчезнали или са били заменени. Една от най-интригуващите и слабо познати функции е хидравличната система Hydractive I на луксозния седан Citroën XM, представен през 1989 г.. Тя не е просто окачване, а еволюция на легендарната хидравлика на Citroën, която добавя „умна“ електроника, за да създаде усещане за шофиране, което и до днес остава уникално.


Hydractive I
 

Традиционната хидравлика на Citroën (хидропневматичното окачване), известно от модели като DS и CX, осигуряваше ненадминат комфорт, но често беше критикувано за прекомерното си накланяне в завоите. Системата Hydractive I елиминира този недостатък, като добавя електронно управляван допълнителен хидропневматичен елемент (сфера) към всяка ос. На практика, окачването на XM има две настройки:

Комфортен режим (мек): В този режим допълнителната сфера е активна, осигурявайки плавното „плаване“ на Citroën – изключителен комфорт за дълги пътувания и градско шофиране.

Спортен режим (твърд): Когато електронният блок за управление (ECU) засече бързо шофиране, внезапно спиране или рязък завой (чрез сензори за скорост, ъгъл на волана и педал на газта), допълнителната сфера моментално се изключва. Това втвърдява окачването, намалява накланянето на каросерията и осигурява стабилност, подобна на спортен автомобил. Превключването става за части от секундата, което е наистина впечатляващо за онова време.

Водачът може да избере и ръчно да превключи в спортен режим, но електрониката винаги запазва правото да го активира автоматично, когато сметне за необходимо.


Hydractive I
 

Най-странната и забележима особеност на Citroën XM е неговият ритуал при стартиране и гасене на двигателя, известен като „Поклонът на Citroën“ (Le salut Citroën).

Тъй като системата е под налягане, когато запалите двигателя, помпата започва да работи и автомобилът се повдига до стандартната си височина, издавайки отчетливо съскане на хидравлична течност. Когато изключите двигателя, налягането постепенно спада и XM грациозно „кляка“ или „коленичи“ върху предните си колела. Този ритуал е не просто техническа необходимост, а характерна черта, която придава на автомобила жив, почти животински характер.

Системата Hydractive I е била далеч от съвършенство – често е създавала проблеми и е била скъпа за поддръжка, което допринася за лошата репутация на XM в дългосрочен план. Въпреки това, тя е един от първите успешни опити за създаване на адаптивно окачване с променлива твърдост, което поставя основите на много по-сложни и модерни системи, които виждаме в премиум автомобилите днес. Citroën XM остава емблематичен пример за това как инженерите могат да създадат функция, която е едновременно технически брилянтна и емоционално ангажираща.

0 от 500
  • #10
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нз но това е истински ситроен сегашните са пръчки
  • #9
    7 rate up comment 0 rate down comment
    до неразбирач ( преди 1 месец )
    те приключиха с хидравликата с пускането на С5 Х7. Спрямо ХМ, при С5 Х7, и С6 със амвар, постигнаха много голяма гладкост по малките неравности, но на солена цена, и за сметка на общият комфорт при големите такива, където пък ХМ е ненадминат. Този дребен дефект с малките неравности впрочем има много лесно решение при ХМ. Понеже вече много трудно се намират читави части за ХМ, ако всъщност изобщо потрябва нещо, и се принудих да пробвам една моя идея, но се оказа, че реших този проблем случайно.
  • #8
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Неразбирач ( преди 1 месец )
    Аз имах "Ксантия",уникални машини,тези,които не са карали такива машини,не зная за какво удоволствие става на въпрос.Жалко,че не продължиха да правят коли с хидравлика.....
  • #7
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Who Cares ( преди 1 месец )
    Има коли, които и след 100 години ще изглеждат съвременни.
  • #6
    31 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    СХ и ХМ са единствените два автомобила, които оставят дълбоки душевни рани, ако решиш да ги изоставиш, за нещо уж "по-добро". После осъзнаваш грешката, ама ХМ вече те е изоставил. При него важи едно особено правило - не само ти него трябва да харесаш, ами и той теб. Имам чувството, че наистина има душа в тоя автомобил. Един от най-красивите дизайни, излизали някога от Бертоне, и бившите вече "Ситроен". Няма да има подобен автомобил повече. Следващият ХМ трябва да е същия, но с крила, и да лети.
  • #5
    33 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Един приятел преди много години казваше така: ХМ е голяма работа. И така си и остана - сам в собственият си клас. Докато братът му по производство пежо 605 беше един напълно скучен автомобил, ХМ предизвиква и създава особена, и много приятна емоция при шофиране. Индивидуалност.
  • #4
    15 rate up comment 0 rate down comment
    прв В6 1996 ( преди 1 месец )
    Тук след моят все се обръщат. Перфектен, и като го излекуваш от заложените капани , и тъпизми на пежо, става на практика и вечен. Не споменават нищо за дирави, а то е изключително много характерна черта на ХМ с ляв волан, и В6 мотор до 1997. Нито чуплив ,нито претенциозен автомобил. Единствено немският автомат не е супер, но прв в6 маскира това добре.
  • #3
    12 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Пословична с крехката си механика и нескончаемата нужда от ремонти. Дори във Франция вече не можеш да откриеш такива коли. Виж, по-стари има.
  • #2
    49 rate up comment 0 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 1 месец )
    Имахме ХМ 3.0 бензин с 4 степенен автомат AL4 1999г,от последните.Красив,комфортен автомобил,икона,класика.Народа се обръщаше след нея.Но доста трудно беше с частите,а и не беше от най здравите коли,но пък другото беше на ниво.За мен това е един от най красивите автосилуети.
  • #1
    39 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да беше много смешно- като го стартираш първо се повдига съвсем малко предницата после си вирва дупето след няколко секунди и предницата се вдига после се сваля с няколко сантиметра и си готов.Ако съска и клокочи значи си за нова хидравлична помпа и ново масло. Готина количка. Активата не возеше толко хубаво сякаш беше малко по корава отколкото обикновения хидропневматик. Спомени спомени :)