IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Stellantis преоткрива стара технология за справяне с емисиите

Поставянето на магнит на барабанните спирачки ще увеличи техния живот

Нов патент от Stellantis дава нов живот на една от най-старите технологии в автомобилната индустрия, пренасяйки я в модерната ера. Новата идея предлага връщане към барабанните спирачки, но с една сериозно промяна - добавяне на магнит към системата, за да улавя частиците, отделяни всеки път, когато спирате.


спирачки


Може да звучи като странно нещо за автомобилния производител, за което да се притеснява, но тъй като превозните средства стават все по-ефективни, става ясно, че други автомобилни емисии, включително спирачните частици, могат да имат сериозни последици за здравето.

Когато натиснете спирачките в превозно средство, тя превръща движението в топлина и намалява скоростта. Триенето между спирачната накладка и диска или ротора и барабана е начинът, по който тази енергия се преобразува, но спирачките не се нагряват изолирано. Както подложката, така и фрикционните повърхности отделят частици всеки път, когато спирате. Оттам идва спирачният прах по колелата и съответното износване на накладките и роторите.

Оказва се, че тези частици са вредни. Учени от Обединеното кралство установиха, че съвременният спирачен прах е по-токсичен от дизеловите емисии. Това доведе и до промяна в правилата, като най-новите стандарти за емисии в Европа – Евро 7, принуждават автомобилните производители да отчитат емисиите на спирачни частици.


спирачки


За да помогнат за улавянето на частиците, инженерите на Stellantis предлагат спирачките да станат магнитни. За целта тънко магнитно фолио или покритие ще бъде нанесено върху спирачките и всички магнитни частици след това ще се прилепват към него.

Необходимостта от улавяне на възможно най-много частици е причината да се използват барабанни спирачки. При дискова спирачна система повърхностите на накладките и ротора са изложени най-вече на въздуха. Улавянето на значима част от частиците би било почти невъзможно. При барабанна спирачна система фрикционните повърхности са вътре в барабана. Това прави много по-лесно улавянето на частиците вътре.

Конвенционалните автомобилите обаче почти са премахнали барабанните спирачки. Дисковете обикновено се възприемат като по-добри, най-вече поради по-голямата способност да отделят топлина при автомобилна употреба. При електрическите автомобили обаче барабанната спирачка се завръща. При тях, тъй като регенеративното спиране използва електрически двигатели, за да осигури все повече и повече спиране, разсейването на топлината на дисковете не е важно.


спирачки


Електромобили като Volkswagen ID.4, Fiat 500e и дори Audi Q4 e-tron използват барабани отзад. Това е всичко, от което наистина се нуждаят. Те са по-леки, по-прости и имат по-малко съпротивление при търкаляне, което допринася за по-голям пробег.

Тази система няма да улавя всички спирачни частици, като част от тях ще се озоват във въздуха. Но това може да намали тези емисии и с промяна в материалите на спирачните накладки може да стане още по-ефективно. Системата ще трябва да бъде почистена, но избърсването на магнита не трябва да е скъпо и може да се извърши с нормални процедури. И тъй като електромобилите износват спирачките си все по-рядко, нова система, базирана на барабани, може потенциално да издържи стотици хиляди километри, преди да се нуждае от подмяна.


0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Абе спирачките били ( преди 3 месеца )
    Що не пишете 8 милиарда пампайци по света докато ходят с обувки колко прах се отделя с износването на подметките? Иначе е забавно да се четат такива статии: по-евтини са барабаните, но са по-неефективни от дисковете при спиране, затова са на евтини и маломощни автомобили.
  • #8
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    При внимателно шофиране почти не използвам спирачки, дизелът заради по-високата компресия, катализатор, и филтър намалява достатъчно бързо. При новите бензинови, почти всички са с някаква степен на електрификация и също не би трябвало да се използват толкова много спирачките.
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Ленин ( преди 3 месеца )
    Добре де, тези от Стелантис като сложат магнити. Кой ще почиства магнитите. Като се натрупат *** по магнитите и те си падат пак. Колкото уловят магнитите, другото си отива пак навън. Ей...големи баламурници са.....
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    до 4 ( преди 3 месеца )
    вЕрно ли, ииддииооттче? Прочети си прес релийза на БМВ, че тия иидддееоотте трият съобщения с англиски.
  • #5
    6 rate up comment 2 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 3 месеца )
    До ананимния-казва се рекуперативно спиране.
  • #4
    3 rate up comment 7 rate down comment
    До 3 ( преди 3 месеца )
    98%? аз си мислих че са 980% ! Идея си нямаш нямаш за какво говориш, ама вятър да си правиш, че зъбите не са мити още, да ги проветрим ......
  • #3
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Какви спирачки, какво е това назадничево мислене? Добрите електромобили извършват 98% от спирачните си нужди с регенеративно спиране, т.е. има почти пълно елиминиране на спирачния прах.
  • #2
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    чудя се кви магнити улавят феродовия прах.
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Стелантис са първенци по въвеждането на *** упости, които да използват да вдигнат цените. Наличните проблеми ряпа да ядат.