IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Загадката на Peugeot 206 или как работи торсионното му окачване

Тази емблематична за френската марка конструкция е истински инженерен шедьовър

Сред компактните употребявани автомобили, които продължават да доминират по пътищата, Peugeot 206 се откроява не само със своя симпатичен дизайн, но и с една доста уникална техническа особеност – неговото задно окачване. Докато повечето конкуренти от този клас отдавна заложиха на по-евтините и прости торсионни греди или многоточкови системи, „лъвчето“ до 2012 година разчиташе на своето торсионно окачване с пружиниране чрез щанги.


Peugeot 206


Тази конструкция, емблематична за френския производител, е истински шедьовър на инженерната мисъл от 80-те и 90-те години. Тя позволяваше на Peugeot 206 да има изключително компактна задна част, освобождавайки максимално пространство за багажника, без да жертва качествата на пътя. Задният мост, за разлика от конвенционалните системи, не използваше традиционни винтови пружини, а специални торсионни щанги, които действат като пружини чрез усукване.

Ключовият елемент тук е хидравличният стабилизатор, често погрешно наричан амортисьор, който е вграден в оста. Системата използва две напречни щанги, които приемат натоварването и осигуряват пружинния ефект. Това решение дава на Peugeot 206 неговия характерен, често описван като „пъргав“ и „игрив“, маниер на поведение на пътя, особено при бързо преминаване през завои. Колата сякаш „танцува“ в завоите, предоставяйки усещане за директно управление.

Но именно тази особеност, която дава на колата толкова спортно усещане, се превръща и в най-честия технически проблем на модела с напредване на възрастта и километрите. След дълги години експлоатация и при преминаване през дупки и неравности, иглените лагери (лагерите на торсионната щанга), които държат рамената на задната ос, започват да се износват. Тъй като тези лагери са изложени на влага и мръсотия, те често „запичат“ или се разпадат.

Когато това се случи, задното колело започва да „застава“ под нетипичен ъгъл (извън допустимия кембър), а самата ос започва да издава отчетливи скърцащи или тракащи звуци. Това е сигурен знак, че торсионната ос се нуждае от спешно сервизиране или подмяна. В противен случай, може да се стигне до сериозно износване на гумите и дори до блокиране на колелото.

За всеки, който обмисля покупката на употребявано Peugeot 206, състоянието на задната ос е първото и най-важно нещо, което трябва да се провери. Лесно се забелязва – ако задното колело стои твърде наклонено навътре в горната си част (тоест, има прекалено голям отрицателен кембър), вероятността проблемът да е налице е огромна.

Въпреки че ремонтът на тази система може да бъде скъп (често се налага подмяна на целия мост), нейната уникалност е причината Peugeot 206 да остава толкова популярен. Тя е част от душата на френския хечбек, която го отличава от сивото ежедневие на пътя. 


0 от 500
  • #8
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 3 седмици )
    Конкретно на Пежо конфигурацията нямам представа дали е здрава. Но по принцип торсионното окачване може да бъде много здраво и надеждно. Зависи как е направено. Както беше споменато в преден коментар, торсионното окачване масово се използва в танковете и др верижни машини. На Мицубиши всички стари джипове и пикапи отпред са на торсиони и двойни носачи. А това са машини направени за офроуд и двигателите им отпред са доста тежки. Недостатък е сравнително малкия ход но пък е много здраво.
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Устат Блендер ( преди 4 седмици )
    Може да събудя усмивки,но карах 20 г.(125 000 км.)ЗАЗ 968А със торсионно предно окачване.Твърдо,но много здраво.Специално то не ми е създавало проблеми.Може да е било "откраднато" отнякъде-не знам!
  • #6
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дадено инженерно решение може да е много елегантно в определени рамки, но да не е подходящо извън тях - примерно при по-големи натоварвания. Леките автомобили стават все по-тежки, примерно.
  • #5
    9 rate up comment 16 rate down comment
    Френска ( преди 1 месец )
    му работа. Що да е просто, като може да не е.
  • #4
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Алекс ( преди 1 месец )
    При 207 окачването вече е доказалата се греда.Изглежда проблемите с това торсионно окачване са били прекалено много.
  • #3
    18 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това окачване за съжаление не е много подходящо за тежко товарене и лоши, прашни пътища. Комбинацията от двете неща му съкращава живота 2-3 пъти.
  • #2
    20 rate up comment 2 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 1 месец )
    Точно така,торсионното окачване е взаимстване от танковете.Беше запазена марка на Пежо и Рено.При Рено като се счупи торсиона и задницата падаше,а при Пежо се износват втулките на осите поради навлизане на мръсотия през семерините и задницата се разкрачваше,но не те оставя на пътя като рендето.8 години карах Пежо 306 и не съм му барнал задния мост,а не беше разкрачен изобщо.А бе карова машинка си беше-един съединител и една ролка на пистовия ремък-това беше извън обслужването-1.9 дт(вечния мотор
  • #1
    16 rate up comment 1 rate down comment
    L ( преди 1 месец )
    Към момента на създаване на 206 това окачване не е новост. Предният модел, 205, е със същия торсион.