IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво е Anti-Dive, или как физиката се превръща в изкуство

Звучи като сухо техническо понятие, но ефектът зад волана е революционен

В бляскавия свят на суперавтомобилите и спортните седани, целият фокус често пада върху конските сили, Нюрбургринг времената и агресивния дизайн. Истината обаче е, че великият автомобилен инженеринг се крие в микроскопичните детайли - там, където физиката се превръща в изкуство. Една такава скрита особеност, която дефинира прецизността на един автомобил, е геометрията на окачването в своите две направления - Anti-Dive и Anti-Squat.

BMW M


Когато теглото се опитва да вземе надмощие

На пръв поглед, това звучи като сухо техническо понятие, но ефектът му е революционен за усещането зад волана. Когато шофьорът рязко натисне спирачката, инерцията кара масата на автомобила да се прехвърли напред. Резултатът е рязко потапяне на предната част (т.нар. „дайв“ или "гмуркане") и разтоварване на задния мост. Обратното се случва при екстремно ускорение – задната част кляка („скуот“), а предницата се повдига.

Тези движения са враг на сцеплението и стабилността. Потапянето на предницата променя ъгъла на сходимост на гумите спрямо пътя, намалявайки площта на контакта и оттам - ефективността на спирането и напречното сцепление в завой.

Но именно тук се намесва геометрията Anti-Dive/Anti-Squat. Вместо да разчитат единствено на твърдостта на пружините (която би направила колата прекалено некомфортна), инженерите използват прецизното разположение на опорните точки на окачването и рамената.

Чрез внимателно проектиране на тези точки се създава т.нар. център на ротация. Влияейки на ъгъла на рамената спрямо пътя, той създава противодействаща сила при спиране или ускорение. По същество, пътят се превръща в лост, който бута колелото нагоре при потапяне и го държи стабилно при ускорение.

Anti-Dive: При спиране, окачването генерира сила, която противодейства на потапянето, запазвайки хоризонталната позиция на каросерията.

Anti-Squat: При ускорение, задното окачване предотвратява клякането, като поддържа оптимален контакт на задните гуми за максимално предаване на въртящия момент.

Резултатът от тази скрита кинематика е осезаем: Тъй като геометрията поддържа максимална площ на контакта на предните гуми по време на спиране, гумите могат да предадат по-голяма сила към асфалта, което съкращава дистанцията на спирането. Освен това при влизане в завой, шасито остава стабилно и балансирано, позволявайки на шофьора да атакува завоя с хирургическа прецизност.

И тъй като ролята на контролиране на наклона се поема от геометрията, пружините могат да бъдат настроени по-меко, което пък осигурява по-добро поглъщане на неравностите без компромис с динамиката.

Геометрията Anti-Dive/Anti-Squat е тихият герой в света на BMW M, Porsche и Mercedes-AMG. Тя е част от онези невидими настройки, които отличават една просто бърза кола от един инструмент за прецизно шофиране, способен да танцува на границата на сцеплението. Това е доказателството, че понякога най-голямата иновация е в това да накараш физиката да работи за теб, а не срещу теб.


0 от 500
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 1 месец )
    #4 , а ти чете ли дето Xiaomi то избягало от вкъщи, буквално! Цялото семейство гледало от кухнята как колата си хванала пътя ,била си камшика, събрала си багажа, духнала... Кое е по важно - времето на Ринга или колата да седи там където я паркираш и да не шава сама?! Ами ако имаше дете или бебе вътре? Китайците са спецове по гръмките функции за рекламните брошури, но не си изпипват нещата докрай и са пълни със скрити недостатъци, бъгове, недомислици, недоправености...
  • #5
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Азклм ( преди 1 месец )
    Харесвам много немските автомобили, но вижте клипа с електричката, дето аха да направи 500км/ч. Като оставим настрана техниката, която успява да накара автомобила да има мощност да достигне тази скорост, остава въпроса как този автомобил въобще се задържа на пътя и остава управляем. Силите на натиск от въздуха да колосални при тази скорост. Нещо повече, водача в момент на възторг пуска волана при скорост 350км/ч и колата си продължава без драма право напред.
  • #4
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    До 1. Бих допълнил, че китайците освен батерии които се зареждат за 5 минути и осигуряват 3000 коня мощност, очевидно са доста по-напред от BMW в настройката на окачването, след като са накарали този слон да завива и да направи под 7 мин. обиколка, което до скоро изглеждаше физически невъзможно. 18 секунди по-бързо време от което и да е BMW. Очевидно са направили много по-добра настройка на шасито и завива и се справя с Anti-Dive и Anti-Squat много по-добре от BMW въпреки високото тегло
  • #3
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Тази формулировка много повече ми харесва и е по-добре аргументирано от ' BMW лъже физиката" . Най-добрите инженерни постижения не се постигат като си срещу физиката, а когато работиш заедно с нея.
  • #2
    7 rate up comment 13 rate down comment
    смех ( преди 1 месец )
    Гейрманец да ти говори за физика тия дето 2 и 5 трудно смятат и нямат университет в топ 500
  • #1
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ей сега ще дойде някой да обясни, как високите технологии са в Китай и как трябва да купуваме китайски коли защото батерията им зареждала за минути.