В ерата на електрификация, автономно шофиране и огромни сензорни екрани, автомобилната журналистика често се фокусира върху най-новите и най-лъскави технологии. Днес обаче ще обърнем внимание на един фундаментален, но често непознат компонент, без който автомобилът, в този му вид, не би могъл да съществува – диференциалът.

Диференциал - що е то?
Ако попитате десет шофьори какво представлява диференциалът, вероятно девет от тях ще вдигнат рамене. Въпреки това, тази скромна механична част, разположена обикновено между задвижващите колела, е истинският герой на всеки завой и отговаря за една малка, но критична особеност: колелата на автомобила не се въртят с еднаква скорост.
Представете си, че правите ляв завой. Колелото, което е от вътрешната страна на завоя (лявото), изминава значително по-кратък път от колелото, което е от външната страна (дясното). Ако двете колела бяха твърдо свързани и се въртяха с една и съща скорост, вътрешното колело щеше да бъде принудено да буксува, да износва гумата и най-важното – да направи управлението на автомобила изключително трудно и нестабилно.
Тук се намесва диференциалът. Задачата на диференциала е да разпределя въртящия момент, идващ от двигателя, към двете задвижващи колела, като същевременно им позволява да се въртят с различни скорости.
Как работи диференциалът?
Това се постига чрез сложна комбинация от планетарни зъбни колела вътре в корпуса. Когато автомобилът се движи право напред, всички тези колела се въртят като един елемент, осигурявайки еднаква скорост на колелата. Но в момента, в който завиете, зъбните колела започват да се движат едно спрямо друго: Външното колело получава възможност да се върти по-бързо. Вътрешното колело забавя ход, изминавайки по-късото разстояние. В резултат на това автомобилът влиза в завоя плавно, без излишно напрежение в трансмисията и гумите.
Стандартният, "отворен" диференциал е брилянтен, но има една критична слабост, която често не се осъзнава от масовия шофьор. Тъй като той винаги изпраща мощност към колелото с най-малко сцепление, може да се окажете в неприятна ситуация:
Ако едното колело е върху лед, кал или просто във въздуха, диференциалът ще изпрати почти цялата мощност към това колело, карайки го да се върти безпомощно, докато другото, което е на твърда настилка, стои неподвижно.
Какво е диференциал с ограничено приплъзване?
Инженерите са решили този проблем, създавайки диференциали с ограничено приплъзване (Limited-Slip Differential, LSD) или напълно заключващи диференциали. Тези по-сложни механизми позволяват на диференциала да "заключи" или да прехвърли част от въртящия момент към колелото, което има по-добро сцепление. Те са задължителни за спортните автомобили, които се нуждаят от максимално сцепление при излизане от завои, както и за офроуд превозните средства, които трябва да се справят с неравни терени.
Следващия път, когато почувствате плавността и увереността, с които вашият автомобил преминава през тесен завой, си спомнете за този невидим, но жизненоважен компонент. Диференциалът е съвършенство на класическото автомобилно инженерство, което продължава да работи неуморно под нас.


0