IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Технологията, която реши най-фундаменталния проблем на автомобила

Девет от десет шофьори не са наясно как работи диференциалът. Каква е разликата между отворения и този с ограничено приплъзване?

В ерата на електрификация, автономно шофиране и огромни сензорни екрани, автомобилната журналистика често се фокусира върху най-новите и най-лъскави технологии. Днес обаче ще обърнем внимание на един фундаментален, но често непознат компонент, без който автомобилът, в този му вид, не би могъл да съществува – диференциалът.
  
     
диференциал
  
          
Диференциал - що е то?

Ако попитате десет шофьори какво представлява диференциалът, вероятно девет от тях ще вдигнат рамене. Въпреки това, тази скромна механична част, разположена обикновено между задвижващите колела, е истинският герой на всеки завой и отговаря за една малка, но критична особеност: колелата на автомобила не се въртят с еднаква скорост.

Представете си, че правите ляв завой. Колелото, което е от вътрешната страна на завоя (лявото), изминава значително по-кратък път от колелото, което е от външната страна (дясното). Ако двете колела бяха твърдо свързани и се въртяха с една и съща скорост, вътрешното колело щеше да бъде принудено да буксува, да износва гумата и най-важното – да направи управлението на автомобила изключително трудно и нестабилно.

Тук се намесва диференциалът. Задачата на диференциала е да разпределя въртящия момент, идващ от двигателя, към двете задвижващи колела, като същевременно им позволява да се въртят с различни скорости.

Как работи диференциалът?

Това се постига чрез сложна комбинация от планетарни зъбни колела вътре в корпуса. Когато автомобилът се движи право напред, всички тези колела се въртят като един елемент, осигурявайки еднаква скорост на колелата. Но в момента, в който завиете, зъбните колела започват да се движат едно спрямо друго: Външното колело получава възможност да се върти по-бързо. Вътрешното колело забавя ход, изминавайки по-късото разстояние. В резултат на това автомобилът влиза в завоя плавно, без излишно напрежение в трансмисията и гумите.

Стандартният, "отворен" диференциал е брилянтен, но има една критична слабост, която често не се осъзнава от масовия шофьор. Тъй като той винаги изпраща мощност към колелото с най-малко сцепление, може да се окажете в неприятна ситуация:

Ако едното колело е върху лед, кал или просто във въздуха, диференциалът ще изпрати почти цялата мощност към това колело, карайки го да се върти безпомощно, докато другото, което е на твърда настилка, стои неподвижно.

Какво е диференциал с ограничено приплъзване?

Инженерите са решили този проблем, създавайки диференциали с ограничено приплъзване (Limited-Slip Differential, LSD) или напълно заключващи диференциали. Тези по-сложни механизми позволяват на диференциала да "заключи" или да прехвърли част от въртящия момент към колелото, което има по-добро сцепление. Те са задължителни за спортните автомобили, които се нуждаят от максимално сцепление при излизане от завои, както и за офроуд превозните средства, които трябва да се справят с неравни терени.

Следващия път, когато почувствате плавността и увереността, с които вашият автомобил преминава през тесен завой, си спомнете за този невидим, но жизненоважен компонент. Диференциалът е съвършенство на класическото автомобилно инженерство, което продължава да работи неуморно под нас.
  
     

0 от 500
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Гошко ( преди 1 месец )
    До #1Бацееее, колко си *** просто, не е истина...
  • #2
    19 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Учил съм го това, виждал съм диференциал в плексигласов корпус и дори така ми беше трудно да схвана начина на работа, така че може да сте сигурни, че след тази статия 99 от 100 запитани продължават да не вдяват за какво иде реч.
  • #1
    1 rate up comment 31 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    дефекренциали за задно се ползват само на изостаналите марки като москвич волга ладяа мерцедес и бмв.