IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо модерните газови уредби вече не са компромис

Новите системи предлагат оптимална производителност, нисък разход и щадят околната среда

В ерата на растящи цени на горивата и засилен фокус върху екологията, системите за алтернативни горива продължават да бъдат изключително актуални. Пропан-бутанът (LPG) отдавна е популярен избор сред шофьорите, но модерните газови уредби (АГУ) днес са далеч от грубите и компромисни инсталации от миналото. Технологичният напредък е трансформирал АГУ в сложни, високоинтегрирани системи, които предлагат оптимална производителност, икономия и минимално въздействие върху околната среда.


АГУ


Еволюцията на АГУ

Исторически, първите АГУ са били "едноточкови" системи, които впръскват газ преди дроселовата клапа, подобно на карбуратор. Следват "многоточковите" инжекционни системи, които впръскват газ непосредствено преди всмукателните клапани. Днес, върхът на технологията са системите за директно впръскване на пропан-бутан в течно състояние (Liquid LPG Injection) и системите за адаптирано директно впръскване на газ към бензинов инжекцион (Gas Direct Injection - GDI LPG).

1. Течна фаза на впръскване (Liquid LPG Injection)

Течнофазните системи представляват значителен скок напред. Вместо да изпаряват пропан-бутана до газообразно състояние преди впръскване, тези системи го подават директно в смукателния колектор или горивната камера в течно състояние, използвайки специализирани инжектори.

Принцип на Работа: Електрическа помпа в резервоара за LPG подава течен газ под високо налягане към инжекторите. Когато течният газ се впръсне в по-топла среда (смукателен колектор или горивна камера), той моментално се изпарява. Този процес на изпаряване има охлаждащ ефект, което води до по-плътен въздушно-горивен заряд.

Предимства:

Повишена мощност: Охлаждащият ефект подобрява пълненето на цилиндрите, което може да доведе до запазване или дори леко повишаване на мощността спрямо работа на бензин.

По-добра ефективност: Прецизният контрол на впръскването в течно състояние води до по-ефективно изгаряне и по-нисък разход.

Без загуба на мощност: Няма спад на мощността, който често се наблюдава при конвенционалните газови уредби.

Бърз старт на газ: Превозното средство може да стартира директно на газ дори при ниски температури, тъй като не е необходим редуктор-изпарител.

По-чисти емисии: По-пълното изгаряне води до по-ниски нива на вредни емисии.


АГУ


2. GDI LPG системи: синхронизация с модерните бензинови двигатели

Разпространението на бензиновите двигатели с директно впръскване (GDI) постави предизвикателство пред производителите на АГУ. Тъй като GDI двигателите впръскват бензина директно в горивната камера под високо налягане, традиционните газови системи не можеха просто да заменят бензиновите инжектори. Отговорът дойде под формата на GDI LPG системите.

Принцип на работа: Тези системи работят, като частично или напълно впръскват пропан-бутан през оригиналните бензинови инжектори или използват допълнителни инжектори за LPG, разположени в смукателния колектор. При системите, които използват оригиналните бензинови инжектори, те се модифицират да работят както с бензин, така и с LPG, като превключването става безпроблемно. При други, се подава малко количество бензин (5-10%) едновременно с LPG, за да се предпазят бензиновите инжектори от прегряване и натрупване на нагар.

Предимства:

Съвместимост с GDI Двигатели: Позволява преоборудване на най-модерните бензинови двигатели с директно впръскване.

Прецизен контрол: Интегрират се изцяло със системата за управление на двигателя (ECU), осигурявайки прецизен контрол върху впръскването.

Оптимизирано изгаряне: Поддържа ефективността на двигателя, като същевременно използва по-евтино гориво.

Запазване на ресурса на инжекторите: При системите с "бензинов инжекционен асистент", малкото количество бензин предпазва оригиналните инжектори.


АГУ
 

Ключови технологични елементи на модерните АГУ

Високопроизводителни ECU: Съвременните газови компютри (ECU) са изключително мощни и адаптивни. Те комуникират директно с оригиналния компютър на автомобила (OBDII/CAN-Bus) и се самообучават, адаптирайки подаването на газ в реално време, за да осигурят оптимални смеси и ефективност при всякакви условия.

Прецизни инжектори: Разработени са нови поколения газови инжектори, които са по-бързи, по-тихи и по-устойчиви на износване, осигурявайки точно дозиране на горивото.

Сензори за налягане и температура: Множество сензори следят параметри като налягане и температура на газа, температура на редуктора, налягане на смукателния колектор и др., за да гарантират прецизно управление.

Иновативни резервоари: Резервоарите за пропан-бутан днес са по-леки, по-здрави и се предлагат в различни форми (тороидни, цилиндрични) за максимална интеграция и запазване на багажното пространство. Оборудвани са с многофункционални клапани, осигуряващи безопасност при препълване, течове и висока температура.

Бъдещето на LPG системите

С непрекъснатото развитие на автомобилните технологии, LPG системите също се адаптират. Очаква се по-нататъшна интеграция със системите за управление на двигателя, още по-голяма прецизност при впръскване и разширяване на съвместимостта с хибридни задвижвания. Фокусът ще остане върху максималната ефективност, минималните емисии и безпроблемното потребителско изживяване, превръщайки пропан-бутана в още по-привлекателна и екологична алтернатива.

Модерните газови уредби за пропан-бутан вече не са компромис, а високотехнологични решения, които предлагат реални икономии и по-чисто шофиране, без да жертват производителността и надеждността на автомобила.


0 от 500
  • #35
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В БГ може да е на сметка да си на газ, но в други държави изобщо не е така. Например в Германия не е изгодно. Газа е на цена от 1 евро, а бензина е 1,60. Като сложиш допълнителните разходи, по-скъп ТЮФ, паленето на бензин, по-скъпи застраховки и т.н., цялата процедура не излиза на сметка. На сметка е само, ако цената на газа е двойно по-ниска от тази на бензина и правиш над 20 000 км на година. Отделно, че най-евтините ГИ започват от 2000 евро. Така, че зависи къде си, за да има сметка ГИ.
  • #34
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Джо миризливия чехъл ( преди 1 месец )
    Мечтата на *** - да си сложи газ. Години наред инженери разработват двигател да се движи с бензин, на *** простия мед му тече от устата като каже газова уредба. Срам ме е сред какви *** живея.
  • #33
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тази технология при новите коли вече не е е толкова просто, защото с директното впръскване е по-пипкава работата, много зависи и от колата.
  • #32
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 30,31 ( преди 1 месец )
    Батка, какво се опитва да каже автора :)))
  • #31
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    ... за 10 годишен автомобил при закупуването от мен и на 200 000 км., та чак след това с поставена система за LPG. Та си е бил с вече някаква амортизация от употребата. Доста от приятелите ми са с лични автомобили с LPG, но съм им карал колите внимателно и не мога да споделя впечатление. Всичките ми коли са били с мощност между 90 и 150 к.с., та там всяка малка разлика се усеща. Не знам дали е същото за автомобили с 200 и повече к.с.
  • #30
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Автомобилите, на които поставих LPG, бяха твърде стари и при покупката им, защото по него време доходите ми бяха значително по-ниски. Последната такава - Нисан Примера П12 с 1.8 мотор, газов инжекцион с изпарител, за мен имаше разлика при употребата на двете горива. Не мога да го опиша с някакви времена, но щом съпругата ми, която изобщо не се интересува от автомобили, можеше безпокрешно да прецени кога карам на бензин и кога на LPG, си прави сметката. Но въпреки това, говорим...
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Р ( преди 1 месец )
    Забравих за свещите- на всеки 50000, но тези консумативи са задължителни за всички ДВГ
  • #28
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Р ( преди 1 месец )
    И не карам такси. Просто еко автомобил
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    P ( преди 1 месец )
    Извинете ме,но Вие изобщо поддържате ли си колите? Аз за 15 години вече съм 3-та със CNG,като с всяка от тях съм изминала по около 250 000км. На всеки 15000 сменям масло и филтри. На всеки 30000 поленов и наслади.На 100000-дюзи, На 170000 съединител. Не мога да разбера, как така искате да Ви служи една машина/двигател, ако не го слушате и не се грижите за него. Гърне не съм сменяла, не се е налагало(дано не се налага). За съжаление в момента на пазара не се предлагат нови автомобили на CNG. И
  • #26
    4 rate up comment 3 rate down comment
    И.а ( преди 1 месец )
    Масово е Италия карат на газ и си еко но тука на почит в кюмура. Ако може без дпф, без adblue е така да чади и тва е.