Мнозина вероятно си спомнят за този автомобил с дължина 3,05 метра и тегло 580 кг, който се задвижва от двигател с обем 650 куб.см и мощност 23 к.с. Това е Fiat 126, чието производство стартира в Италия през 1972, но само няколко месеца по-късно голяма част от него е пренесено в Полша. Там то се осъществява в два завода на Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) – в Биелско-Бяла и Тихи.

Благодарение на ниската си цена, Fiat 126 скоро се превръща в "полския Volkswagen", привличайки огромен интерес. Търсенето е толко голямо, че през 1975 в Тихи е построен втори завод, където дълго време се произвежда модерният Fiat 500.
Полският "Малюх" е роднина със сръбската "Застава"
Малките размери на автомобила бързо му донасят прякора "Малюх" (превежда се като малък, дете или джудже). Този термин става толкова популярен, подобно на VW Beetle, че през 1997 е приет от производителя като официално име на автомобила.

Родното производство се използва основно за вътрешния пазар, но от май 1985 всички 126 се правят само в Полша, като това включва и моделите, продавани в Италия, които получават новото име "Fiat 126 - Made by FSM ". Освен това в бивша Югославия и поточно в Крагуевац (където днес се сглобява Fiat Grande Panda), започва производството на "Застава 126" за вътрешния пазар. Този модел използва голяма част от компонентите на 126, в Полша.
Произвежда се в Полша до 2000 година
През последното десетилетие на миналия век Fiat 126 е произвеждан само за полския пазар под името 126P 650 "Maluch". Технологията е адаптирана към екологичните разпоредби до въвеждането на впръскването на бензина и катализатора, докато леките модификации засягат повече интериора, отколкото каросерията.

Производството приключи през 2000, след като в Италия бяха произведени над 1 350 000 единици, а в Полша – над 3 318 000 бройки от модела.
Първият Fiat 126 е изложен в Торино
Днес "Хъбът за наследство" в Торино запазва славата култовия автомобил. Червеният екземпляр е първият, произведени в завода в Касино, като излаган в продължение на много години в атриума на входа на предприятието. Той откроява с редица оптични и технически характеристики, като например "временния" номер на шасито и позицията на въздухозаборниците на двигателя, различни от нормално-стандартните превозни средства.

Там е изложен и последният "Малюх", който слиза от конвейера на 22 септември 2000 г. точно по обяд. Автомобилът е част от ограничена серия от 1000 бройки с името "Happy End" с жълт цвят, сглобена в завода Fiat Auto Полша.


0