IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Fiat 600 - моделът, който тежи колкото бик, навърши 70 години

Малкият автомобил с иновативен дизайн помогна за тласъка на индустрията не само в Италия

През целия 20-ти век няколко коли са дали тласък на автомобилната индустрия на една страна. В Германия това е Volkswagen Beetle, във Франция - Citroen 2CV, а Испания - Seat 600, който пристига в страната през 1957, въпреки че оригиналният модел на Fiat е пуснат на пазара две години по-рано в Италия. Сега Fiat 600 навършва 70 години и италианската компания е подготвила серия от събития, за да отпразнува това.


Fiat 600


За да разберем създаването на Fiat 600, трябва да се върнем към 50-те години на миналия век, в онази следвоенна Европа, където ехото от бомбите от Втората световна война заглъхва. Наложително е да се предложат практични, леки, многофункционални и икономични автомобили, както по отношение на производството, така и на покупната цена, с надеждни и лесни за поддръжка двигатели.

С тези предпоставки, инженерът Данте Джакоза размишлява и работи, за да намери квадратурата на кръга и накрая я открива в заоблена монококова каросерия и механична структура. В нея всички основни компоненти като двигател, скоростна кутия и трансмисия са разположени в задната част, за да се намалят разходите и да се увеличи вътрешното пространство на такъв компактен автомобил. Резултатът е Fiat 600, малък автомобил, дълъг само 3,21 м, широк 1,38 м и висок 1,40 м, с междуосие от 2 м. Твърди се, че тежи 600 килограма, колкото бик от арена за бикове. Днес тези цифри ни се струват нелепи.

Моделът 600 има иновативен дизайн, с отличителна заоблена предница и задна част, където вратата е оградена с вертикални вентилационни отвори, за да се осигури оптимална вентилация. Прозорците са плъзгащи, като предлагат достъпна алтернатива на ръчните електрически. С всички тези характеристики, Fiat 600 е автомобил с производителност, насочена към града, но със забележителни възможности за шофиране по магистрали, по време, когато те все още бяха рядкост, макар в Италия вече да има такива.


Fiat 600


Интериорът включва удобни, подвижни седалки, които могат да се извадят от кабината, ако решите да отидете на пикник. Бакелитовият волан и централният скоростомер са характерни черти на оригиналната позиция на шофиране. Що се отнася до вътрешното пространство, има място за багаж под пътническата седалка и, разбира се, под капака, където се намираше багажникът.

Като цяло, моделът е революционна концепция, задвижвана от 633-кубиков, четирицилиндров двигател с водно охлаждане, който произвежда 21 к.с. , съчетан с четиристепенна ръчна скоростна кутия. Тази мощност е достатъчна за максимална скорост от 95 км/ч, въпреки че характеристиките на модела се подобряват с течение на времето. Освен това, колата разполагала с независимо окачване на четирите колела, осигуряващо максимален комфорт.

През цялото си производство Fiat 600 е автомобил, подобен на хамелеон, способен да се адаптира към нуждите на всички видове клиенти, както се вижда от версиите му с каросерия като търговски автомобил или кабриолет, 600 D. Най-дръзкият му вариант обаче е 600 Multipla, произвеждан между 1955 и 1960 г.


Fiat 600


Тази версия има наистина революционен дизайн, с много по-висока предна част от обичайното и иновативна интериорна архитектура, която позволява удобно да се настанят шест души в забележително компактен пакет - по двама не всеки ред. Плоският багажник и сгъваемите седалки превръщат това превозно средство в уникална палатка.

Когато Fiat 600 е пуснат на пазара в Италия, цената му е 590 000 лири, което, коригирано спрямо инфлацията прави малко над 20 000 евро днес. Моделът е замислен като практичен и икономичен автомобил за четирима пътници, със задоволителни и надеждни характеристики. Не това обаче е колата, която революционизира мобилността в родната си Италия. Две години по-късно Fiat пуска на пазара модела 500, още по-базов, по-малък и по-евтин - автомобил, който по-добре отговаря на нуждите на италианското общество по това време.


Fiat 600


По-голям успех Fiat 600 постига извън Италия. Благодарение на лицензионни споразумения и индустриални партньорства, той бележи повратна точка в страни като Испания със Seat 600 и бивша Югославия, където е известен като Zastava 750. В продължение на 70 години Fiat 600 заема видно място в автомобилната история и в живота на милиони шофьори и семейства, за които това е първият им опит с мобилността. Общо 4 939 642 бройки са сглобени под марката Fiat в Италия, Чили и Аржентина, където се произвежда до 1982 г.


0 от 500