Наскоро Ferrari представи техническата платформа на първия изцяло електрически модел в историята на компанията. По този повод главният изпълнителен директор Бенедето Виня даде интервю за Manager Magazin.

Още в началото той каза, че Ferrari няма да имитира никакви звуци в предстоящия си електромобил. "Бъдете обаче сигурни: звукът винаги ще допринася за шофирането във Ferrari, независимо дали е от ДВГ, хибрид или електрическо задвижване". За целта компанията използва механичните вибрации на задвижващия механизъм като източник на звук. Както е известно, ървото изцяло електрическо Ferrari е планирано да излезе на пазара догодина.
„Електромобилите често са тежки и тромави, точно обратното на това, което спортните коли трябва да бъдат. С нашето Ferrari Elettrica успяхме да намалим теглото, което ни позволява да продължим да предлагаме на хората много удоволствие от шофирането", обяснява Виня. Освен това, италианците са заменили традиционното превключване на предавките с Torque Shift Engagement, което позволява на водачите да променят въртящия момент от волана.
Въпреки амбициозните си цели, Ferrari намали прогнозата си за продажбите на своите електрически спортни автомобили: вместо 40% дял до 2030 г., компанията сега очаква 20%. "Не сме ревизирали прогнозата си за продажби надолу, а по-скоро сме коригирали структурата на задвижването на нашето портфолио от модели", обясни Виня. "40% ДВГ, 40% plug-in хибриди и 20% електромобили". Това решение беше взето много бързо, след дискусии с клиенти, наблюдение на тенденциите и проучване на нови конкуренти. Компанията иска да представи на капиталовите пазари цели, които може реалистично да постигне.
"Леко намалихме броя на моделите електромобили, които разработваме, това е всичко - каза Виня. - В резултат на това няма да продаваме по-малко автомобили. Обикновено поръчките ни са за 20 до 24 месеца. Разпродадени сме до 2027 година". Той отказа да коментира евентуално второ изцяло електрическо Ferrari. Шефът на компанията обаче уточни, че марката няма да предлага модели както с чисто електрическо задвижване, така и с ДВГ.
"Електрическото задвижване предлага на нашите дизайнери далеч по-голяма творческа свобода от ДВГ. Двигателят е значително по-малък и може да бъде монтиран много близо до предния мост. Това се превръща в шофиране като при мотоциклет. Разбирате ли какво имам предвид? Пропилявате предимството на тази нова технология, ако проектирате колата като компромис", обяснява шефът на Ferrari.

Ferrari може да продаде над 14 000 автомобила тази година за първи път. Уникалността и ексклузивността са важни за марката, подчерта главният изпълнителен директор. "Нашите клиенти трябва да се чувстват разглезени и обгрижени. Те трябва да видят, че произвеждаме специални продукти." Ferrari е символ на майсторство и лукс. Според Виня, майсторството на италианците, освен в двигателя, се крие повече в дизайна. Що се отнася до електрониката, разликата е в начина, по който се използва.
Компанията иска да расте "по правилния начин", подчерта Виня. "Ние не просто продаваме автомобили, а изграждаме взаимоотношения с нашите клиенти. С емоционален продукт като Ferrari, тези взаимоотношения са много лични. Нашите клиенти се нуждаят от време, за да опознаят марката. Ние се пазим от клиенти, които казват: "Искам да купя пет Ferrari-та наведнъж". Ferrari е за "рядкост, уникалност и ексклузивност". В заключение Виня увери, че Ferrari смята да направи дейността си климатично неутрална до 2030 г.
В същото време Shell подписа дългосрочен договор за доставка на възобновяема енергия с Ferrari до края на 2034 г. Съгласно споразумението, енергийният гигант ще снабдява италианската марка с 650 GWh възобновяема електроенергия, генерирана в новото ѝ съоръжение. Този обем ще покрие почти половината от потреблението на енергия на завода на Ferrari в Маранело, което значително ще намали въглеродния отпечатък на производството.
Освен директните доставки, Shell Energy Italia ще осигури допълнителни обеми и сертификати за възобновяема енергия, за да покрие напълно енергийните нужди на Ferrari в Италия. Компанията очаква значително да намали емисиите от Обхват 1 и 2, постигайки 90% спад в абсолютни стойности до 2030 г.
За Shell това е засилване на дългогодишно партньорство: компанията вече си сътрудничи със Scuderia Ferrari във Формула 1. Новото споразумение потвърждава ангажимента на двете компании за ускоряване декарбонизацията на производството и стабилизиране на енергийните доставки на фона на нарастващите цени на електроенергията в Европа.


1