IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как работят новите вълшебни спирачки на Ferrari F80

Технологията на Brembo досега бе използвана само в състезателни болиди

Хиперколите на Ferrari винаги са били на гребена на вълната в иновациите, и новата F80 не е изключение. Включително и когато се отнася до спирачките. Удивителната система Brembo CCM-R Plus, внедрена в автомобила, е нещо, което не е виждано до момента извън състезателните болиди. 

 
Ferrari F80

 
Тази система слага в малкото си джобче въглеродно-керамичните спирачки, които бяха последен писък на модата допреди няколко години.

Brembo инсталира CCM-R Plus за първи път в състезателното Ferrari 296 Challenge. Системата направи своя дебют в шампионата през 2025. Другите състезателни автомобили на Ferrari не могат да ги използват поради регулации, но нищо не попречи на инженерите в Маранело да ги инсталират на "цивилните" си модели. Засега всички те използват по-масовите въглеродно-керамични CCM спирачки на Brembo. Но в случая с F80 нуждите от предсказуемо спиране в екстремни условия надхвърлиха възможностите на традиционната система.
 
Спирачките CCM-R Plus на F80 достигат максимални температури, с около 90 градуса по-ниски от стандартните карбон-керамични системи. Това се постига благодарение на значително по-високата топлопроводимост и топлоотвеждащи свойства на материала CCM-R. Но не само спирачките помагат тук, както посочва Ferrari, а и елегантните нови стратегии за охлаждане, които спомагат за оптимизацията на въздушния поток към спирачките. В сравнение с последната хиперкола на Ferrari, LaFerrari - F80 отбелязва 20-процентно увеличение на охлаждащия въздушен поток.

Това води до по-надеждна спирачна ефективност, а също и до по-добро представяне на системите за сигурност като ESC и ABS. Спирачките CCM-R Plus спестяват и тегло - около 5 килограма в сравнение с аналогични въглеродно-керамични спирачки. Спирачните дискове са с диаметър 408 мм отпред (с 10 мм по-големи, отколкото при LaFerrari) и 390 мм отзад.

Всичко това звучи чудесно, което обяснява и защо F80 няма да е единственият автомобил, в който ще се използва CCM-R Plus. Brembo потвърди, че ще предостави системата и на основния конкурент на Ferrari F80 – McLaren W1.


От какво са направени спирачките

Материалът, от който са изработени спирачките CCM-R Plus, им придава небивали досега качества за разсейване на топлината. Матео Рампацо, представител на Brembo за Ferrari, обяснява: „Имате тъкани или игловидни влакна, които преминават през карбонизация и уплътняване - процеси, които са почти идентични с тези при създаването на въглеродно-въглероден композит, RCC. После към това добавяме нещата, които научихме с въглеродно-керамичната технология. Керамиката тук идва от течен силиций, който запълва празнините и частично реагира с въглерода, за да създаде силициев карбид.“

В случай, че не знаете, въглеродно-въглеродните спирачки на Brembo се използват в болидите от Формула 1, а дисковете CCM-R Plus започват живота си по много подобен начин. Разбира се, технологията от F1 e невъзможна за използване в цивилни автомобили, тъй като материалът изисква изключително високи температури, за да е ефективен. Ето защо идва ключовият компонент течен силиций, използван за създаването на хибриден спирачен диск, който се намира някъде между въглеродно-въглеродната технология от F1 и традиционните CCM дискове.
  
  
Ferrari F80
 
  
Целият процес на производство на този диск с по-голяма ефективност отнема много време и е изключително скъп. Последната стъпка от процеса е тази, която добавя издръжливост към уравнението.

Отборите в серията Ferrari Challenge в миналото използваха традиционни въглеродно-керамични дискове, но това се оказа много скъпо поради бързото им износване на пистата. Brembo представи CCM-R Plus, за да спаси положението, добавяйки уникален горен слой към диска CCM-R (без Plus), който е специално проектиран да намалява износването и да осигурява по-стабилно и постоянно спиране за дълъг период от време. Самият материал на слоя е изключително твърд заради силициевия карбид. Тази технология е патентована, казва Масимилиано Бианки от Brembo - ръководител на инженерния екип за спирачки CCM-R Plus.

„Без фрикционния слой механичното износване е по-голямо“, казва Бианки. „И те изискват специфична подложка между основата и фрикционния материал.“

Колко по-дълго издържат тези спирачки с добавянето на този силициево-карбиден слой? Андреа Джакомини, мениджър по динамика на превозните средства във Ferrari, казва, че тестовете на пистата показват 4-кратно увеличение на издръжливостта. На практика отборите на Ferrari Challenge се нуждаеха от четири до пет комплекта CCM диска за един сезон, но с CCM-R Plus те могат да използват един и същ комплект спирачки през цялата година. Това са около 4000-5000 км състезания с едни и същи спирачни дискове, което е наистина забележително.


Какво време за разработка им трябва на дисковете

Друго уникално предимство, което получавате от допълнителния слой на Plus, е елиминирането на досадния период на разработване на спирачките. Ferrari твърди, че това улеснява живота на клиентa, като драстично намалява количеството шофиране, необходимо, за да се разработят напълно спирачните механизми.
   
      
Ferrari F80
 
  
Издръжливостта на дисковете на F80 означава, че собствениците могат да карат колата спортно, без да се притесняват, че постоянно ще трябва да сменят спирачките. Ferrari не съобщава цената за подмяна на накладки и дискове. Въпреки това, каквато и да е цената, считайте я за несъществена за собствениците на F80, тъй като самата кола струва около 7 милиона лева.
 
Не очаквайте да видите тази технология масово в суперколите скоро. Brembo има ограничен производствен капацитет, което означава, че засега е възможно да се монтират спирачки като тези само в нишови автомобили с изключително лимитирано производство, като F80.
  
      


 

0 от 500
  • #1
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Ще изкара цял сезон с едни дискове, ама друг път! Около 8000 километра са само състезателните. Спринтове плюс състезания. Ами, тренировки, загрявки, квалификации!?....