Суперколата Ferrari SF90 се оказа невероятно бърза не само по отношение на ускорението, но и по скоростта си на амортизация на пазара на употребявани автомобили. Към фабричните спецификации от 1000 к.с. и 2,5 сек до 100 км/ч трябва да се добави още един, може би най-важен фактор - колко стотици хиляди долари губи тази кола от стойността си годишно.

Например, през май тази година едно Ferrari SF90, изминало едва 300 км и купено за около 700 000 долара, беше продадено за 140 000 долара по-малко на търг. Друг екземпляр с около 2000 км на километража, купен за 760 000 долара, намери своя нов собственик за 280 000 долара по-малко. Разбира се, автомобилите се обезценяват веднага след първият им собственик ги изкара от дилърството, но чак толкова много!
И дори не всички - в противен случай производителите нямаше да се борят срещу препродажбата. Тоест, спекулациите с модели, които имат списък с чакащи. И това се случва не само със суперколите, въпреки че те са най-често засегнати. Например в Япония Toyota предприе мерки за ограничаване препродажбата на Land Cruiser 300, за която клиентите понякога чакаха до две години. А Ford яростно се бори срещу препродажбата на емблематичния GT40. Защо обаче флагманът на Ferrari се продава много по-лесно, отколкото се купува?

Един от най-големите сайтове за автомобилни обяви в Европа в момента предлага над 300 SF90. И това не са просто 300 изключително скъпи, ултрамощни и безумно бързи суперколи от луксозен производител, от които хората искат да се избавят. Това е повече от всеки друг модел на Ferrari, включително по-популярни, по-достъпни и по-стари. Това до голяма степен се дължи на изтичащата наскоро фабрична гаранция на SF90. А хибридният му агрегат се оказа не особено надежден.
Нередки са случаите колата да се "превърне в тухла" и батерията да се влоши значително с течение на времето - особено при рядко шофиране и продължително бездействие. Ferrari дори пусна фабрична удължена гаранция (срещу заплащане, разбира се), изискваща смяна на батерията на всеки осем години. Освен това, самият хибриден фактор е престанал да вълнува купувачите - това, което беше новост по времето на LaFerrari, сега се е превърнало в нещо обичайно и е досадно за поддръжка.

В определени кръгове е широко разпространено и схващането, че като цяло безвкусният дизайн на SF90 е изиграл роля. Необичайната цветова схема и богатите опции, както и пакетът Assetto Fiorano и каросерията спайдър, до голяма степен смекчават проблема с амортизацията - подобни автомобили все още са ценени сред колекционерите. Ще бъде интересно да се види как новият 849 Testarossa, който замени SF90 с по-харизматичен външен вид и легендарно име, ще повлияе на ситуацията. Задвижващият агрегат е подобрен, но не е ясно дали това се отнася за хибридния или по-специално за живота на батерията.
Най-ироничното в цялата ситуация е, че Ferrari тотално заблуждава клиентите си. Не само че пусна кола, която не се понрави особено и следователно значително се обезцени на пазара на употребявани автомобили, но и принуди клиентите да плащат значителна премия предварително. Според последните статистики Ferrari е безспорен лидер по маржове на печалба: марката печели 118 000 евро от всяка продадена кола, докато най-близките ѝ конкуренти, Land Rover и Porsche, само 5000. Мой това се нарича надценяване. По някаква причина обаче клиентите често разбират за това едва след покупката.


0