Има няколко предимства и недостатъци на това да си сменяте маслото сами. Например, заседналият маслен филтър е един от проблемите, които могат да затруднят домашните механици. За щастие, филтрите обикновено се отстраняват с помощта на специални инструменти, малко усилия и много търпение.

Друго нещо, за което трябва да внимавате, е заседналата пробка за източване на маслото, особено такава със заоблени ръбове, която изглежда невъзможно да се хване с обикновен гаечен ключ. Източването на маслото ще бъде почти невъзможно, ако остане заклещена, а проблемът може да се влоши, ако започне да пропуска масло.
Става дума за метални картери и пробки от старото поколение, а не за пластмасовите с изпускателни винтове за еднократна употреба. За начало, много пластмасови пробки се монтират или демонтират на ръка, което означава, че не би трябвало да можете да ги затегнете прекалено, както бихте могли с инструмент. Ще обсъдим процедурите за отстраняване на заседнала метална изпускателна тапа от алуминиев или метален картер.
Да започнем с основите. Изпитан метод е да вземете комбиниран ключ и да използвате затворения му край, за да хванете и развиете пробката за източване на маслото обратно на часовниковата стрелка. Не забравяйте, че трябва да въртите наляво, за да разхлабите, и надясно, за да затегнете, защото не искате да затегнете още повече винта, който вече е заседнал. Поставете гаечния ключ върху пробката и го ударете няколко пъти с дланта си. С малко късмет тя трябва да се отпусне без допълнителни драматични събития.
Други методи за разхлабване
Вземете спрей с чистител или лека проникваща смазка и напръскайте обилно около изпускателния винт. Напояването на околните области на изпускателния винт с лубрикант помага значително за премахването на ръжда и други неприятни неща, които може да са допринесли за заклещването му. След като я напоите за около 2 до 5 минути, вземете тресчотка и опитайте. Ако все още не се мърда, напръскайте с още смазка, оставете да попие и опитайте отново.
Ако все още не успеете, можете да опитате с нещо с по-дълга дръжка, като лост за да имате по-голяма сила. Ако все още не се върти, опитайте да почукате с гумен чук по изпускателния винт, но не го удряйте, като че ли забивате пирон в дърво. Почукайте леко с чука няколко пъти, преди да използвате тресчотка, за да го завъртите.
В крайни случаи, нагряването на пробката с горелка може да помогне, но бъдете много внимателни да не изгорите маркучи или други части в близост. Не забравяйте да почистите добре всички проникнали масла или други запалими течности, преди да започнете. Не е необходима много топлина, за да се разширят металите и, може би, да ви позволят да разхлабите винта. Приложете постоянна топлина директно върху него и хванете гаечния ключ, за да я разхлабите. Ако все още не можете да развъртите пробката, може да се наложи по-скъпа поправка и трябва да се обърнете към професионален механик.
Защо се заклещва
Пробката за маслото може да се заклещи по същите причини, както и масленят филтър, а именно прекомерно затягане или небрежност. Ръчното затягане на масления филтър е отдавнашен метод, предаван от поколение на поколение, защото работи. Разбира се, ще ви е необходим инструмент, за да отвиете винта за източване на масло, но не е нужно да прилагате прекалено голяма сила при затягането. Използването на динамометричен ключ е най-разумното решение, а повечето двигатели изискват затягане на капачката с въртящ момент от около 25 до 35 Нм, в зависимост от типа на автомобила и размера на двигателя.
Междувременно, небрежността, липсата на периодична поддръжка или просто нередовното сменяне на маслото могат да доведат до образуване на утайка в двигателя. Утайката е замърсено, разградено масло, а гъстата му и лепкава консистенция е вредна за лагерите, буталните пръстени, маслените канали и всичко останало в двигателя. И тъй като утайката има доста абразивна текстура, тя може да доведе до заклещване на маслените филтри и изпускателните винтове, ако резбите им се замърсят.
Освен това, създайте си навик да сменяте шайбата на изпускателния винт при всяка смяна на маслото. По този начин се създава по-плътно уплътнение между винта и картера, което помага да се предотвратят течове и други проблеми. Някои изпускателни винтове имат еднократни шайби, които трябва да се сменят, преди да се монтират отново. Независимо от случая, смяната на шайбата е евтина застраховка срещу потенциални течове на масло и заклещени пробки.


1