IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо производителите се отказаха от основното оръжие против ръжда

Потапянето в разтопен цинк гарантираше запазване на каросерията в продължение на десетилетия

Само преди 20-30 години потапянето на каросерията в разтопен цинк, известно още като галванизация, беше истински знак за качество. Именно тази процедура позволи на легендарните Audi 80, VW Passat B5, Mercedes W124 и други „вечни" автомобили да живеят в продължение на десетилетия без ръжда.


галванизация


От средата на миналото десетилетие автомобилните производители масово изоставиха тази технология. Защо? Не е ли логично да каросерията на автомобила да бъде възможно най-добре защитена? Причините за изчезване на „hot-dip galvanizing’’ от съвременната автомобилна индустрия се дължат на други мотиви на големите компании.

Какво е „горещо потапяне’’ и защо беше толкова ефективно

Това е процес, при който стоманената каросерия или отделните панели се потапят напълно във вана с разтопен цинк при температура около 450°C. В резултат на това стоманата получава дебел защитен слой (до 80–120 микрона), цинкът прониква в структурата на метала, а каросерията става почти неуязвима към корозия.


галванизация


Затова легендарните „галванизирани германци" от 90-те и началото на 2000-те запазиха пазарната си стойност дълго време – техните каросерии не се разваляха дори в страни с сурови зими.

Защо тогава автомобилните производители се отказаха от горещото галванизиране?

1. Скъпо е — много скъпо

Горещото поцинковане увеличава цената на тялото с 15-25%. Автомобилният бизнес стана глобален и конкурентен, а производителите започнаха да търсят начини за намаляване на единичните разходи. До 2020-те повечето марки преминаха към електролитно поцинковане (поставяне на по-тънък слой), студено галванизиране и локална обработка на рискови точки. Резултатът е спестявания на десетки милиони долари всяка година.

2. Най-големият враг: екологичните стандарти на ЕС

Топлото поцинковане консумира много енергия, отделя вредни отпадъци и изисква сложна процедура. След 2010 европейските екологични стандарти значително усложниха работата на фабриките, използващи разтопен цинк върху цялото тяло. В повечето страни такива вани трябваше да бъдат модернизирани или затворени.


галванизация


3. Маркетинг и „планирано остаряване"

Най-неприятната, но реалистична причина. Не е печелившо за производителите автомобилът да служи 25-30 години. Те печелят пари от продажби на нови автомобили, лизинги, сервиз и резервни части, актуализиране на моделните гами. Ако каросерията е „вечна", стойността му трае твърде дълго и търсенето на нови автомобили намалява.

4. Съвременните каросерия са много по-сложни

Панели на новите автомобили са тънки, изработени са от високоякостна стомана и имат сложни форми. Пълното потапяне на такива структури в разтопен цинк може да увреди основни панели, да промени структурните им свойства и да наруши точността на производството. В съвременната автомобилна индустрия лекотата е по-важна от издръжливостта.

5. Производителите са преминали към нови методи за защита от корозия

Горещото поцинковане беше заменено от електро-галванизиране (тънкослоен цинк), катодно електрофорезно праймиране, сложна многослойна боя и алуминиеви сплави. Тези методи са по-евтини, по-лесни и по-екологично чисти — но не осигуряват такова ниво на защита, колкото с горещо потапяне в цинк.


галванизация


Означава ли това, че съвременните коли гният по-бързо?

За съжаление, да. Това се потвърждава от независими експерти и собственици на автомобили в страни със студен климат. Дори премиум марките от 2015-2025 започват да ръждясват, а реалната средна „антикорозионна издръжливост" е намалена от 20+ години на 8–12 години.


0 от 500
  • #6
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Гошко ( преди 3 седмици )
    Споко, в най-скоро време ще минаваме на каруци заради екологията, но не баш дървени, а от пресовани трици, натам вървят уверено нещата в ЕС. А американците ни се присмиват и с право...
  • #5
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Шматка ( преди 3 седмици )
    Горещо поцинковане на автомобилни каросерии не е имало никога . Като пишеш по дадена тема поне малко трябва да си запознат , иначе ставаш смешен.
  • #4
    20 rate up comment 1 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 3 седмици )
    Като държат толкова на екологията, да хващат гората, а не да спират прогреса с регрес.
  • #3
    23 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 3 седмици )
    Истината е в точка 3.
  • #2
    41 rate up comment 2 rate down comment
    Жоро ( преди 3 седмици )
    Според мен направо да спрат да произвеждат коли така ще е най екологично и ЕС ще е горд че диша най чистия въздух на планетата.
  • #1
    7 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Поцинковането няма какъв смисъл защото е скъпо а покритието в най добрия случай издържа 25 години и после пак ръждясва. Ако искаха наистина да правят качествени коли с много дълъг живот щяха да ги правят от неръждаеми стомани и алуминий.Така всичко структурно по купе и окачване може да има живот минимум 100 години а вероятно и доста повече. Сплавите могат и да се закаляват така че да са еластични като пружина и да не се натрупва умора в материала дори и след десетки години експлоатация.