Само преди 20-30 години потапянето на каросерията в разтопен цинк, известно още като галванизация, беше истински знак за качество. Именно тази процедура позволи на легендарните Audi 80, VW Passat B5, Mercedes W124 и други „вечни" автомобили да живеят в продължение на десетилетия без ръжда.

От средата на миналото десетилетие автомобилните производители масово изоставиха тази технология. Защо? Не е ли логично да каросерията на автомобила да бъде възможно най-добре защитена? Причините за изчезване на „hot-dip galvanizing’’ от съвременната автомобилна индустрия се дължат на други мотиви на големите компании.
Какво е „горещо потапяне’’ и защо беше толкова ефективно
Това е процес, при който стоманената каросерия или отделните панели се потапят напълно във вана с разтопен цинк при температура около 450°C. В резултат на това стоманата получава дебел защитен слой (до 80–120 микрона), цинкът прониква в структурата на метала, а каросерията става почти неуязвима към корозия.

Затова легендарните „галванизирани германци" от 90-те и началото на 2000-те запазиха пазарната си стойност дълго време – техните каросерии не се разваляха дори в страни с сурови зими.
Защо тогава автомобилните производители се отказаха от горещото галванизиране?
1. Скъпо е — много скъпо
Горещото поцинковане увеличава цената на тялото с 15-25%. Автомобилният бизнес стана глобален и конкурентен, а производителите започнаха да търсят начини за намаляване на единичните разходи. До 2020-те повечето марки преминаха към електролитно поцинковане (поставяне на по-тънък слой), студено галванизиране и локална обработка на рискови точки. Резултатът е спестявания на десетки милиони долари всяка година.
2. Най-големият враг: екологичните стандарти на ЕС
Топлото поцинковане консумира много енергия, отделя вредни отпадъци и изисква сложна процедура. След 2010 европейските екологични стандарти значително усложниха работата на фабриките, използващи разтопен цинк върху цялото тяло. В повечето страни такива вани трябваше да бъдат модернизирани или затворени.

3. Маркетинг и „планирано остаряване"
Най-неприятната, но реалистична причина. Не е печелившо за производителите автомобилът да служи 25-30 години. Те печелят пари от продажби на нови автомобили, лизинги, сервиз и резервни части, актуализиране на моделните гами. Ако каросерията е „вечна", стойността му трае твърде дълго и търсенето на нови автомобили намалява.
4. Съвременните каросерия са много по-сложни
Панели на новите автомобили са тънки, изработени са от високоякостна стомана и имат сложни форми. Пълното потапяне на такива структури в разтопен цинк може да увреди основни панели, да промени структурните им свойства и да наруши точността на производството. В съвременната автомобилна индустрия лекотата е по-важна от издръжливостта.
5. Производителите са преминали към нови методи за защита от корозия
Горещото поцинковане беше заменено от електро-галванизиране (тънкослоен цинк), катодно електрофорезно праймиране, сложна многослойна боя и алуминиеви сплави. Тези методи са по-евтини, по-лесни и по-екологично чисти — но не осигуряват такова ниво на защита, колкото с горещо потапяне в цинк.

Означава ли това, че съвременните коли гният по-бързо?
За съжаление, да. Това се потвърждава от независими експерти и собственици на автомобили в страни със студен климат. Дори премиум марките от 2015-2025 започват да ръждясват, а реалната средна „антикорозионна издръжливост" е намалена от 20+ години на 8–12 години.


0