IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо производителите се отказаха от основното оръжие против ръжда

Потапянето в разтопен цинк гарантираше запазване на каросерията в продължение на десетилетия

Само преди 20-30 години потапянето на каросерията в разтопен цинк, известно още като галванизация, беше истински знак за качество. Именно тази процедура позволи на легендарните Audi 80, VW Passat B5, Mercedes W124 и други „вечни" автомобили да живеят в продължение на десетилетия без ръжда.


галванизация


От средата на миналото десетилетие автомобилните производители масово изоставиха тази технология. Защо? Не е ли логично да каросерията на автомобила да бъде възможно най-добре защитена? Причините за изчезване на „hot-dip galvanizing’’ от съвременната автомобилна индустрия се дължат на други мотиви на големите компании.

Какво е „горещо потапяне’’ и защо беше толкова ефективно

Това е процес, при който стоманената каросерия или отделните панели се потапят напълно във вана с разтопен цинк при температура около 450°C. В резултат на това стоманата получава дебел защитен слой (до 80–120 микрона), цинкът прониква в структурата на метала, а каросерията става почти неуязвима към корозия.


галванизация


Затова легендарните „галванизирани германци" от 90-те и началото на 2000-те запазиха пазарната си стойност дълго време – техните каросерии не се разваляха дори в страни с сурови зими.

Защо тогава автомобилните производители се отказаха от горещото галванизиране?

1. Скъпо е — много скъпо

Горещото поцинковане увеличава цената на тялото с 15-25%. Автомобилният бизнес стана глобален и конкурентен, а производителите започнаха да търсят начини за намаляване на единичните разходи. До 2020-те повечето марки преминаха към електролитно поцинковане (поставяне на по-тънък слой), студено галванизиране и локална обработка на рискови точки. Резултатът е спестявания на десетки милиони долари всяка година.

2. Най-големият враг: екологичните стандарти на ЕС

Топлото поцинковане консумира много енергия, отделя вредни отпадъци и изисква сложна процедура. След 2010 европейските екологични стандарти значително усложниха работата на фабриките, използващи разтопен цинк върху цялото тяло. В повечето страни такива вани трябваше да бъдат модернизирани или затворени.


галванизация


3. Маркетинг и „планирано остаряване"

Най-неприятната, но реалистична причина. Не е печелившо за производителите автомобилът да служи 25-30 години. Те печелят пари от продажби на нови автомобили, лизинги, сервиз и резервни части, актуализиране на моделните гами. Ако каросерията е „вечна", стойността му трае твърде дълго и търсенето на нови автомобили намалява.

4. Съвременните каросерия са много по-сложни

Панели на новите автомобили са тънки, изработени са от високоякостна стомана и имат сложни форми. Пълното потапяне на такива структури в разтопен цинк може да увреди основни панели, да промени структурните им свойства и да наруши точността на производството. В съвременната автомобилна индустрия лекотата е по-важна от издръжливостта.

5. Производителите са преминали към нови методи за защита от корозия

Горещото поцинковане беше заменено от електро-галванизиране (тънкослоен цинк), катодно електрофорезно праймиране, сложна многослойна боя и алуминиеви сплави. Тези методи са по-евтини, по-лесни и по-екологично чисти — но не осигуряват такова ниво на защита, колкото с горещо потапяне в цинк.


галванизация


Означава ли това, че съвременните коли гният по-бързо?

За съжаление, да. Това се потвърждава от независими експерти и собственици на автомобили в страни със студен климат. Дори премиум марките от 2015-2025 започват да ръждясват, а реалната средна „антикорозионна издръжливост" е намалена от 20+ години на 8–12 години.


0 от 500
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Алекс ( преди 2 седмици )
    Истината е, че на автомобилите след 2018 г живота е 6-8 години. Няма и 10 години. Тойота Корола комби, от 2022 г, Не е от произведените в Турция, карам я в Гърция, из Пелопонес. Зима няма, но има дъждове. Отдолу колата е без абсолютно никакво покритие и вече се вижда доста плъзнала ръжда, освен по магаретата и носачите, по тънката част на пода и по надлъжната носеща конструкция, роговете, особено в задната част на колата, както и на цялата генерация. Колата е на 34 000 км
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До #13 ( преди 2 седмици )
    Абе каква зима, тя зимата вече е една седмица.
  • #14
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Някой си там ( преди 2 седмици )
    до #12 ... взимаш, ако имаш пари ?!Лесно се пише, трудно се прави. Това не са вафли. А пък ако имаш пари няма да чакаш 10 г.
  • #13
    1 rate up comment 3 rate down comment
    АПИ ( преди 2 седмици )
    А знаете ли, че ви чака кошмарна зима. На фирмите подържащи пътищита от РПМ не е плащано от август 2024 г. И всички си траят, падне ли сняг - тежко ни. Тяма кой да чести снега в цяла България!!!
  • #12
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Ицо ( преди 2 седмици )
    Сегашните коли са направени да изкарат максимум 10 години. Така, че не е нужно да бъдат поцинковани. Тези трицилиндрови мотори живота им е от 150 до максимум 200 хиляди. Караш 10 години и взимаш следващата от магазина.
  • #11
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Ха ха ха ( преди 2 седмици )
    Купете си нови коли и няма да има ръжда.
  • #10
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Сега се замислих, че вярно виждам доста коли на по 10-15 години с ръжди, а моя стар Ситроен на 26 години нямаше никакви ръжди.
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Един познат шофира в Северна Франция край Белгия и вярно че фоксвагена след 12-тата година взе да ръждясва по прагове и ръбове на врати, ама с 500 000 км вече го чака да падне съвсем и засега продължава да си житка всеки ден по 80-100км
  • #8
    18 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    "праймиране" Браво, Шекерчо! Праймър на български е грунд. Съответно - грундиране. Не че грунд пак не е чуждица, но поне е официално приета и всеки бояджия я знае.
  • #7
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Хахохи ( преди 3 седмици )
    От 2001 карах ауди 80, вярно, само на 2 места го чакнах и там се появи ръжда. 2019 го продадохме на познат и още се кара. Даже тази година му направих пътуване до село. Абе направили са кола немците. Сега въпроса е ще искаш ли да караш след 5 или 10г. същата?!? Все по-малко остават т.н. класики.